Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

536
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

552
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سیاست های فرهنگی، هنری و تجاری قالی ایرانی دوران قاجاریه (1329تا 1344)

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 62

چکیده

 در دوران قاجاریه پس از اینکه آرامش نسبی در زمان پادشاهی فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه قاجار برقرار شد, بستری برای تولید فرش های نفیس ایرانی مهیا شد. در این عصر سیاحان اروپایی توجه تاجران و مردم اروپا و آمریکا را به فرش دستباف ایران جلب کردند. در اواسط قرن 19م/13ق تحولی در تولید قالی ایرانی در جهت تامین بازار جهانی رخ داد و شرکت های خارجی به سرمایه گذاری در تولید و تجارت قالی ایران علاقه مند شدند. در پی این تحولات بود که برخی از کشورهایی که در صنعت فرش دستباف دارای مزیت بودند به فکر توسعه این صنعت افتاده و به عرصه رقابت در تجارت بین المللی آن وارد شدند. این رقابت در بازار جهانی بعد از جنگ بین الملل اول شدت یافت و همواره تولید کنندگان بزرگ فرش در تصاحب بازارهای جهانی به خصوص بازار اروپا و آمریکا در رقابت با یکدیگر قرار داشتند. با مطالعه اخبار, مطالب و تبلیغات رسانه ای در ادوار گذشته متوجه می شویم در دوره قاجاریه به ویژه در دوره احمدشاه و محمدعلی شاه صدور فرش ایران در مقایسه با کشورهای رقیب نسبتا چشمگیر و رو به افزایش بوده است. مروری بر مطبوعات این زمان موید آن است که بخشی از مطبوعات اقدام به معرفی و کمک به رفع مشکلات پیش روی قالی ایران کرده اند. نگاه حاکمیتی و موضوعاتی که روزنامه نگاران آن دوره بر آن صحه می گذاشتند قابل تأمل است. به همین دلیل در این پژوهش مساله این است که محتوای تبلیغات, اخبار و فرایند ارایه این تبلیغات و گزارش ها به چه نحوی بوده است و اینکه موضوعات مطرح و مورد بحث و احیانا راهکارهای پیش روی در آن دوره چگونه بوده تا بتوان با استفاده از آن اطلاعات نسبت به تدوین یک برنامه راهبردی چه در حوزه رسانه و چه در حوزه اجرایی پیرامون قالی کشور اقدام کرد. اهداف پژوهش: 1. سیاست های دوره ی قاجار در خصوص قالی ایرانی. 2. بررسی سیاست های فرهنگی و هنری دوره ی قاجار. سوالات پژوهش: 1. در دوره ی قاجار در مورد صادرات فرش دستباف چه دستوراتی از سوی حاکمان داده شده است؟ 2. سیاست های اجرایی در خصوص مبحث هنری قالی در این دوره چه بوده است؟

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رسولی، آذر، مسعودی، امیدعلی، و دلاور، علی. (1397). سیاست های فرهنگی, هنری و تجاری قالی ایرانی دوران قاجاریه (1329تا 1344). مطالعات هنر اسلامی، 14(30 )، 41-62. SID. https://sid.ir/paper/136762/fa

    Vancouver: کپی

    رسولی آذر، مسعودی امیدعلی، دلاور علی. سیاست های فرهنگی, هنری و تجاری قالی ایرانی دوران قاجاریه (1329تا 1344). مطالعات هنر اسلامی[Internet]. 1397؛14(30 ):41-62. Available from: https://sid.ir/paper/136762/fa

    IEEE: کپی

    آذر رسولی، امیدعلی مسعودی، و علی دلاور، “سیاست های فرهنگی, هنری و تجاری قالی ایرانی دوران قاجاریه (1329تا 1344)،” مطالعات هنر اسلامی، vol. 14، no. 30 ، pp. 41–62، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136762/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا