مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,883
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه و نمود مذهب در نگارگری ایرانی (ایلخانی و تیموری)

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 118

چکیده

 در این مقاله که موضوع آن, بررسی جایگاه و نمود مذهب در نقاشی های ایرانی, در دوره های ایلخانی و تیموری است, دو مکتب مهم نگارگری, مورد مقایسه قرار گرفته است. از دوره ایلخانی, نسخه های مصور خطی مذهبی چون: آثار الباقیه بیرونی, معراج نامه, آلبوم احمد میرزا, تاریخ طبری, جامع التواریخ و ... باقی مانده است. در مجموع, علاوه بر اسلام, انعکاس دو مذهب بودایی - مسیحی, در نگاره های این دوران, دیده می شود؛ ولی با توجه به این که دموکراسی مذهبی در این دوران قابل تامل می باشد, تعصبات مذهبی نسبت به دوران تیموری کم تر است.در دوران تیموری, به دلیل گرایشات حکام و وزیران زاهد, به مذهب و اهمیت آن, بیش تر پرداخته شده است؛ و علاوه بر نسخ تاریخی, داستان های مذهبی مصور در نسخه های ادبی, قابل دستیابی هستند؛ همچنین, در این نگاره ها آموزش علوم دینی نیز دیده می شود. از جمله نسخ صرفا مذهبی که از این دوران به یادگار مانده, می توان به: معراج نامه و همچنین خاوران نامه, که یک نسخه مذهبی شیعه است, اشاره کرد. در این دوره, گرایشات خارجی و همچنین تقلید از هنر چین و مسیحی کم رنگ شده؛ و ما شاهد رشد سبک اصیل ایرانی هستیم.لازم به ذکر است که نقش قرآن در انتخاب موضوع, در هر دو دوره بسیار مهم می باشد؛ و داستان های قرآنی در هر دو دوره ایلخانی و تیموری ها بارها مصور شده است. سوالات:1- مضامین مذهبی به کار رفته در نگارگری ایلخانی و تیموری کدامند؟2- تفاوت ها و شباهت های مضمونی نگاره های این دوره ها در چیست؟

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شایسته فر، مهناز. (1385). جایگاه و نمود مذهب در نگارگری ایرانی (ایلخانی و تیموری). مطالعات هنر اسلامی، 3(5)، 97-118. SID. https://sid.ir/paper/136765/fa

    Vancouver: کپی

    شایسته فر مهناز. جایگاه و نمود مذهب در نگارگری ایرانی (ایلخانی و تیموری). مطالعات هنر اسلامی[Internet]. 1385؛3(5):97-118. Available from: https://sid.ir/paper/136765/fa

    IEEE: کپی

    مهناز شایسته فر، “جایگاه و نمود مذهب در نگارگری ایرانی (ایلخانی و تیموری)،” مطالعات هنر اسلامی، vol. 3، no. 5، pp. 97–118، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136765/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button