مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

18
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

9
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کنترل فضاپیمای بازگشت به جو با مکانیزم جرم های انتقالی صلیبی و شعاعی

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 27

چکیده

 در این پژوهش به طراحی کنترل برای یک فضاپیمای بازگشتی یا  کپسول فضایی در فاز بازگشت به جو از یک پرواز زیرمداری بر مبنای مکانیزم جرم های انتقالی داخلی پرداخته می شود. فاز بازگشت به جو فضاپیما یکی از مهم ترین مراحل انجام ماموریت یک فضاپیما است, زیرا با ورود فضاپیما به جو زمین نیروها و ممان های آیرودینامیکی باعث اغتشاش زوایای حمله و سرش جانبی خواهند شد. این زوایای اغتشاشی در صورتی که کنترل نشود ممکن است باعث صدمات جدی به فضاپیما و سرنشین های آن شود. علاوه بر این, مسیر پروازی فضاپیما و محل فرود نیز متاثر از این اغتشاشات خواهد بود. برای دفع این اغتشاش ها از جرم های انتقالی  به عنوان عملگر استفاده شده است. جرم های انتقالی با ایجاد تغییرات جزئی در مرکز جرم وسیله پرنده این امکان را فرآهم می کند تا نیروهای آیرودینامیکی مزاحم را به نیروهای کنترلی موثر تبدیل کرد. مزیت اصلی جرم های انتقالی نسبت به عملگرهای دیگر نظیر سطوح آیرودینامیکی و تراست جت ها, عدم تولید نیروی آیرودینامیکی و پیشرانشی اضافی و محافظت از عملگرها در برابر گرمایش آیرودینامیکی ورود به جو می باشد. نوع چیدمان جرم های انتقالی نیز یک فاکتور مهم محسوب می شود که باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. در این پژوهش علاوه بر مکانیزم صلیبی که مکانیزم مرسوم تری است, مکانیزم شعاعی نیز بررسی و تحلیل شده است. مکانیزم شعاعی مزیت های بیشتری نسبت به مکانیزم صلیبی داشته و توانایی حمل بار را افزایش می دهد. در شرایط یکسان می توانیم جرم عملگرها را در مکانیزم شعاعی به نصف برسانیم. برای استفاده از مکانیزم شعاعی به دلیل روابط غیرخطی حاکم بر آن ناگزیر به استفاده از یک کنترل کننده غیرخطی هستیم. در این مقاله کنترل کننده تناسبی-انتگرالی-مشتقی غیرخطی به عنوان یک کنترل کننده جدید استفاده شده و کارایی بالایی را از خود نشان داده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button