مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

459
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

705
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عددی اثرات ترکیب سوخت متان و هپتان نرمال بر عملکرد یک موتور اشتعال تراکمی با واکنش پذیری کنترل شده

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 31

چکیده

 در این مقاله, یک موتور اشتعال تراکمی با واکنش پذیر کنترل شده با سوخت ترکیبی متان و هپتان نرمال به روش دینامیک سیالات محاسباتی به صورت سه بعدی و با درنظرگرفتن سینتیک مفصل شیمیایی سوخت ترکیبی به وسیله نرمافزار AVL-FIRE شبیه سازی شده است. به منظور اعتبارسنجی حل, نتایج تحلیل موتور با داده های تجربی مقایسه شده اند. تاثیر تغییر دمای ورودی و همین طور تغییر ترکیب سوخت, بر پارامترهای عملکردی موتور نظیر فشار و دمای داخل سیلندر, نرخ آزادسازی انرژی و آلاینده اکسیدهای نیتروژن, بررسی شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد با افزایش 30 درجه ای دمای اولیه نرخ واکنش های احتراقی افزایش یافته که منجربه افزایش تولید اکسیدهای نیتروژن می شود. این شرایط شدت صوت را به میزان 10 درصد افزایش داده و منجربه پیش انداختن فاز احتراقی به میزان 5 درجه لنگ خواهد شد. اما, از سوی دیگر به علت کاهش بازده حجمی ناشی از افزایش دما, بازده موثر موتور کاهش یافته و فشار موثر متوسط اندیکاتوری نیز با کاهش 11 درصدی همراه می شود. همچنین, کسر انرژی متان با فرض انرژی ورودی و نسبت هم ارزی کل ثابت, از 65 تا 85 درصد افزایش یافته, که منجربه تاخیر در اشتعال 5 درجه ای به علت افزایش عدد اکتان و کاهش واکنش پذیری کلی مخلوط شده و به افزایش فشار موثر متوسط اندیکاتوری و کاهش 5 درصدی مصرف ویژه سوخت منتج می شود. از طرفی, به علت کاهش دمای احتراق, آلایندگی اکسیدهای نیتروژن نیز کاهش می یابد. روند صعودی بهبود شرایط عملکردی موتور تا کسر انرژی 80 درصدی متان بوده است و در کسر انرژی های بیشتر عملکرد موتور با افت همراه می شود. در مجموع بررسی فاز احتراقی نشان می دهد که دمای ورودی و ترکیب مخلوط سوخت می تواند عامل موثری در کنترل فاز احتراق باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقی زاده فیروزجایی، عطیه، جهانیان، امید، و پورموسوی کانی، سیدایمان. (1398). بررسی عددی اثرات ترکیب سوخت متان و هپتان نرمال بر عملکرد یک موتور اشتعال تراکمی با واکنش پذیری کنترل شده. سوخت و احتراق، 12(4 )، 15-31. SID. https://sid.ir/paper/138491/fa

    Vancouver: کپی

    تقی زاده فیروزجایی عطیه، جهانیان امید، پورموسوی کانی سیدایمان. بررسی عددی اثرات ترکیب سوخت متان و هپتان نرمال بر عملکرد یک موتور اشتعال تراکمی با واکنش پذیری کنترل شده. سوخت و احتراق[Internet]. 1398؛12(4 ):15-31. Available from: https://sid.ir/paper/138491/fa

    IEEE: کپی

    عطیه تقی زاده فیروزجایی، امید جهانیان، و سیدایمان پورموسوی کانی، “بررسی عددی اثرات ترکیب سوخت متان و هپتان نرمال بر عملکرد یک موتور اشتعال تراکمی با واکنش پذیری کنترل شده،” سوخت و احتراق، vol. 12، no. 4 ، pp. 15–31، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138491/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button