مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

24
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

10
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعۀ جلوه های پویانمایانه در شخصیت های نگاره های سلطان محمد نقاش

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 48

چکیده

 در نقاشی سنتی ایرانی, به ویژه مکاتب نزج یافته در خلال قرن های چهارم تا یازدهم هجری قمری, با شیوه ای از نگرش آشنا می شویم که در پی تجّرد از عالم محسوسات و عینیّت بخشیدن به حقایقی که در پس آن نهفته است, بنیان های دریافت بصری ما را دگرگون ساخته و قوانین شناخته شده و این جهانیِ دیدن و درک کردن را به چالش می کشد. در فضایی سراسر خیال انگیز مانند عالم نگارگری ایرانی, نظامی مخصوص حاکم است و تمامی کیفیات و کمّیات تحت تأثیر آن قرار دارند. از جملۀ این موارد, عنصر «حرکت» است. نگارگر ایرانی که زیر سایۀ حکمت و ادبیات غنی و خیال انگیز ایرانی نقاشی می کند, برای «حرکت» نقشی ارزشمند قائل است و هرچند ابزاری برای تجسم عینی حرکت در اختیار ندارد, سعی می کند بر روی همان سطح دوبعدی کاغذ, که ابزار کار اوست, به بهترین شکل ممکن به تصویر نمودن حرکات موردنظر خویش بپردازد. اغراق ها و چکیده نگاری هایی که در فرم پیکره های انسانی اعمال می شوند, همگی واجد فانتزی و حرکتی خاص هستند. یکی از نگارگران شاخص ایرانی که به تجسم فضاهایی سرشار از فانتزی و خیال ناب در نگاره هایش پرداخته است, سلطان محمد نقاش, از نگارگران مکتب تبریز دوم است. در این پژوهش سعی شده است که این نگاره‏ها از منظر فانتزی حرکتی بررسی شود. پرسش مدنظر نگارنده این است که جلوه‏های پویانمایانۀ موجود در شخصیت‏های انسانی آثار سلطان محمد به چه صورت و اسلوبی نمود یافته‏اند. هدف از این پژوهش نیل به ساختاری معنادار و شیوه ای هدفمند در ترسیم پیکره‏های انسانی و نیز دستیابی به روشی منسجم و تعمیم پذیر در بدنۀ هنرهای تصویری معاصر ایران است. روش پژوهش بر پایۀ مطالعۀ توصیفی ـ تحلیلی پیکره‏نگاری سلطان محمد بوده و رویکرد دوسویۀ ساختارگرا ـ معناشناختی در پیش گرفته است. این پژوهش بر اساس مطالعه در ساختار استخوان بندی پیکره های شخصیت های انسانی و شبه انسانی به درک و دریافت شیوۀ اغراق و دگرگون سازی خاص سلطان محمد در ترسیم پیکره‏ها بر اساس معنای موردنظر نگاره و نتیجتاً پیش‏بینی نحوۀ حرکت برای پیکره‏های یادشده انجامیده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button