مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,382
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,057
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارایه مدل تخصیص ترافیک به شبکه حمل و نقل شهری و حل آن با استفاده از الگوریتم ژنتیک

صفحات

 صفحه شروع 587 | صفحه پایان 602

چکیده

 در این مقاله یک مدل جدید ریاضی دو سطحی, با زمان گسسته ارایه شده است که این مدل پیشنهادی, مساله تخصیص ترافیک را بصورت پویا مدلسازی می نماید. این مدل از نوع برنامه ریزی آرمانی غیرخطی آمیخته با اعداد صحیح است که از نظر جایگاه, در دسته مسایل تخصیص بهینه ترافیک قرار دارد. با توجه به اینکه حل این قبیل مسایل در دسته مسایل NP-Hard قرار دارد و اغلب آنها از نظر پیچیدگی زمانی, رفتار چند جمله ای ندارند, لذا در این مقاله علاوه بر استفاده از یک الگوریتم قطعی در حل مساله موجود برای دسترسی به یک شاخص قطعی برای مقایسه, یک الگوریتم ژنتیک خاص نیز طراحی شد و مدل پیشنهادی با آن حل گردید. این الگوریتم علاوه بر کنترل محدودیتها در فضای تصمیم گیری و اصلاح اعضای نسل, سبب بهبود فرآیند تکامل گردیده و مساله را با سرعت قابل قبولی حل می نماید. نتایج حل آن با نتایج حل الگورتم دقیق مبتنی بر گرادیان تقلیل یافته عمومی مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که حل مدل پیشنهادی با الگوریتم GRG و الگوریتم ژنتیک از نظر مقدار تابع هدف آرمانی اختلاف زیادی ندارند. همچنین حل مدل پیشنهادی با الگوریتم ژنتیک, با تعداد زیادی از نمونه ها نشان داد که زمان حل مدل با الگوریتم ژنتیک با اندازه جمعیت ([m] ≤30) و تعداد نسل ([gen] ≤300) کمتر از الگوریتم GRG می باشد. با افزایش تعداد نسل ها و اندازه جمعیت از مقادیر فوق, استفاده از الگوریتم ژنتیک موازی کارآتر خواهد بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اصغرپور، محمدجواد، و ابراهیم نژاد، سعداله. (1380). ارایه مدل تخصیص ترافیک به شبکه حمل و نقل شهری و حل آن با استفاده از الگوریتم ژنتیک. دانشکده فنی دانشگاه تهران، 35(4 (پیاپی 74))، 587-602. SID. https://sid.ir/paper/14243/fa

    Vancouver: کپی

    اصغرپور محمدجواد، ابراهیم نژاد سعداله. ارایه مدل تخصیص ترافیک به شبکه حمل و نقل شهری و حل آن با استفاده از الگوریتم ژنتیک. دانشکده فنی دانشگاه تهران[Internet]. 1380؛35(4 (پیاپی 74)):587-602. Available from: https://sid.ir/paper/14243/fa

    IEEE: کپی

    محمدجواد اصغرپور، و سعداله ابراهیم نژاد، “ارایه مدل تخصیص ترافیک به شبکه حمل و نقل شهری و حل آن با استفاده از الگوریتم ژنتیک،” دانشکده فنی دانشگاه تهران، vol. 35، no. 4 (پیاپی 74)، pp. 587–602، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/14243/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button