مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,911
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,882
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

حل مساله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره های زمانی نرم با استفاده از یک الگوریتم فرا ابتکاری تلفیقی

صفحات

 صفحه شروع 469 | صفحه پایان 476

چکیده

 یکی از مباحث مهم که در چند دهه اخیر کاربرد بسیار بالایی در عمل داشته و برای افزایش کارایی و بهره وری سیستم های حمل و نقل مطرح شده است بحث مساله مسیریابی وسایل نقلیه (VRP) است. مساله مسیر یابی وسایل نقلیه به مجموعه ای از مسایل اطلاق می گردد که در آن تعدادی خودرو متمرکز در یک یا چند قرار گاه بایستی به مجموعه ای از مشتریان مراجعه نموده و خدمتی را ارایه دهند که هر یک دارای تقاضای معینی می باشند. این مساله درصدد است تا با مدل های ریاضی و بهینه سازی به گونه ای عمل کند که مسافت طی شده, زمان کل سفر, تعداد وسایل حمل و نقل, جریمه های دیرکرد و در نهایت تابع هزینه حمل و نقل حداقل گردد و در نهایت رضایت مشتریان به حداکثر برسد. وجود محدودیت های مختلف در اینگونه مسایل انواع مختلفی از مسایل کلاسیکی تشکیل می دهد که یکی از آنها بحث وجود پنجره های زمانی نرم در سرویس به مشتریان می باشد. در اینگونه مسایل اجازه سرویس به مشتریان در خارج از بازه زمانی سخت نیز داده شده و برای هر واحد عدم سرویس به موقع جریمه ای در نظر گرفته می شود که در نهایت در تابع هدف تعریف شده در مدل پیشنهادی به همراه مابقی اجزای تابع هدف به حداقل کردن آن می پردازیم. این گونه مسایل نیز جز مسایلNP-hard   بوده و حل آن از طریق برنامه ریزی خطی و نرم افزارهای موجود مدت زمان بالایی را به خود اختصاص می دهد. لذا برای حل از روش فرا ابتکاری تلفیقی از آنیلینگ شبیه سازی شده (SA) با اپراتورهای ژنتیک استفاده شده است. تعدادی مساله برای نشان دادن کارایی الگوریتم پیشنهادی حل شده است و نتایج محاسباتی با حل های بدست آمده با نرم افزار Lingo 6 مقایسه شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    توکلی مقدم، رضا، ربانی، مسعود، شریعت، محمدعلی، و صفایی، نیما. (1385). حل مساله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره های زمانی نرم با استفاده از یک الگوریتم فرا ابتکاری تلفیقی. دانشکده فنی دانشگاه تهران، 40(4 (پیاپی 98) ویژه مهندسی صنایع)، 469-476. SID. https://sid.ir/paper/14254/fa

    Vancouver: کپی

    توکلی مقدم رضا، ربانی مسعود، شریعت محمدعلی، صفایی نیما. حل مساله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره های زمانی نرم با استفاده از یک الگوریتم فرا ابتکاری تلفیقی. دانشکده فنی دانشگاه تهران[Internet]. 1385؛40(4 (پیاپی 98) ویژه مهندسی صنایع):469-476. Available from: https://sid.ir/paper/14254/fa

    IEEE: کپی

    رضا توکلی مقدم، مسعود ربانی، محمدعلی شریعت، و نیما صفایی، “حل مساله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره های زمانی نرم با استفاده از یک الگوریتم فرا ابتکاری تلفیقی،” دانشکده فنی دانشگاه تهران، vol. 40، no. 4 (پیاپی 98) ویژه مهندسی صنایع، pp. 469–476، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/14254/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button