مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,781
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,071
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خوانش کمال الدین بهزاد از داستان «سعدی و جوان کاشغری» بر اساس الگوی تعلیم و تربیت عرفانی نورالدین عبدالرحمان جامی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 53

چکیده

 خلاقیت و نوآوری در نگارگری و نقاشی ایرانی به ویژه در حیطه موضوع و مضمون پیوسته با نام کمال الدین بهزاد, نقاش برجسته عهد تیموری در نیمه دوم قرن نهم هجری / پانزدهم میلادی, قرین گشته است. او در آثار خود, نقاشی را از انحصار کامل متن رهانید و با مضامین زمانه خود درآمیخت, از این رو به آن تازگی و غنایی بی سابقه بخشید. بهزاد با تکیه بر حساسیت, استعداد و نبوغ خویش و نیز بهره گیری از آرا و اندیشه های حاکم بر زمانه خویش توانست آثاری بدیع و نو بیافریند که نگاره «سعدی و جوان کاشغری» نمونه ای از این خلاقیت و نوآوری است. در نوشتار پیش رو این نگاره از نظر پایبندی به مرجع ادبی و تاثیر معاصران بهزاد بر مضمون ارائه شده در آن مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از این پژوهش تاکید بر تاثیرپذیری بهزاد از آرا و اندیشه های معاصرانش به ویژه نورالدین عبدالرحمان جامی شاعر و نیز چگونگی بازنمود این تاثیرات در نقاشی او می باشد. این پژوهش به یافتن پاسخ این پرسش ها می پردازد که مضمون ارائه شده در نگاره بهزاد تا چه میزان با مرجع ادبی آن تطابق داشته است؟ و از میان معاصران بهزاد, جامی, به عنوان موثرترین شخصیت فرهنگی در جامعه هرات, چه تاثیری در مضمون ارائه شده در این نگاره داشته است؟ این پژوهش با هدف بنیادی - توسعه ای و روش گردآوری اطلاعات آن تاریخی - تطبیقی و توصیفی بوده و در تحلیل داده ها از روش کیفی و کمی استفاده شده است. در جمع بندی نتایج این پژوهش می توان گفت بهزاد در اثر معاشرت با شخصیت برجسته ای چون جامی, که از جایگاه و موقعیت ویژه ای در جامعه هرات آن روزگار برخوردار بوده, از افکار و عقاید او بهره مند گشته و در آفرینش مضمون نگاره خود, علاوه بر مرجع ادبی که حکایتی از گلستان سعدی است, از اندیشه های وی نیز تاثیر پذیرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوروزی، نسترن، صابر، زینب، و ناظری، افسانه. (1394). خوانش کمال الدین بهزاد از داستان «سعدی و جوان کاشغری» بر اساس الگوی تعلیم و تربیت عرفانی نورالدین عبدالرحمان جامی. نگره، 10(34)، 39-53. SID. https://sid.ir/paper/143016/fa

    Vancouver: کپی

    نوروزی نسترن، صابر زینب، ناظری افسانه. خوانش کمال الدین بهزاد از داستان «سعدی و جوان کاشغری» بر اساس الگوی تعلیم و تربیت عرفانی نورالدین عبدالرحمان جامی. نگره[Internet]. 1394؛10(34):39-53. Available from: https://sid.ir/paper/143016/fa

    IEEE: کپی

    نسترن نوروزی، زینب صابر، و افسانه ناظری، “خوانش کمال الدین بهزاد از داستان «سعدی و جوان کاشغری» بر اساس الگوی تعلیم و تربیت عرفانی نورالدین عبدالرحمان جامی،” نگره، vol. 10، no. 34، pp. 39–53، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143016/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button