مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

941
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

871
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پژوهشی پیرامون بنیان های معنایی قاب در هنر ایران قبل از اسلام

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 33

چکیده

 قاب, به عنوان عنصری تاثیرگذار در هنر ایرانی, در کهن ترین آثار به جای مانده از هنر ایران مجال بروز پیدا کرده و در دوره های بعد نیز با جلوه های متنوعی در هنر ایرانی تداوم داشته است. نقش قاب به عنوان عنصری معنوی در ایجاد حریمی امن و فضایی به دور از تعرض نیروهای مخرب, به واسطه پاسداری و حفظ احترام و تقدس نقش مایه ها, قابل توجه است. این مقاله در پی پاسخ به آن است که: بنیان های معنایی نهفته در قالب قاب در هنر ایران قبل از اسلام چیست؟ هدف از این پژوهش بررسی و شناسایی مولفه های اصلی بنیان های معنایی قاب در هنر ایران باستان است که علاوه بر وجود جنبه زیبایی شناسانه در قاب به آن مفهوم و کارکرد نیز بخشیده است. روش تحقیق بر اساس هدف بنیادی نظری و ازنظر ماهیت و روش توصیفی تحلیلی و شیوه گردآوری مطالب کتابخانه ای بوده است. یافته های تحقیق نشان دهنده آن است که نیاز به امنیت و حریم امن, در سایه پناه بردن به نیروهای خیر و محفوظ ماندن از آسیب نیروهای شر و اندیشه باز تولید پردیس های زمینی به مثابه مثالواره هایی از پردیس های آسمانی, می تواند به عنوان بنیان های معنایی قاب در هنر ایران قبل از اسلام مطرح گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی قاسم آبادی، غلامرضا، رجبی، محمدعلی، خزایی، محمد، ریخته گران، محمدرضا، و پوررضاییان، مهدی. (1393). پژوهشی پیرامون بنیان های معنایی قاب در هنر ایران قبل از اسلام. نگره، 9(30)، 20-33. SID. https://sid.ir/paper/143018/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی قاسم آبادی غلامرضا، رجبی محمدعلی، خزایی محمد، ریخته گران محمدرضا، پوررضاییان مهدی. پژوهشی پیرامون بنیان های معنایی قاب در هنر ایران قبل از اسلام. نگره[Internet]. 1393؛9(30):20-33. Available from: https://sid.ir/paper/143018/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا هاشمی قاسم آبادی، محمدعلی رجبی، محمد خزایی، محمدرضا ریخته گران، و مهدی پوررضاییان، “پژوهشی پیرامون بنیان های معنایی قاب در هنر ایران قبل از اسلام،” نگره، vol. 9، no. 30، pp. 20–33، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143018/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button