Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    4-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1049
  • دانلود: 

    1812
چکیده: 

حسین قوللر آقاسی با احترام به باورهای مردم، تاکید بر جنبه های اخلاقی خیر و شر و حفظ سجایای انسانی متاثر از حوادث عاشورایی، زندگی ائمه اطهار (ع)، داستان های شاهنامه فردوسی، و توصیف مفاهیم معنوی، با بیانی ساده، رسا و نمادین، ضمن جانبداری از نیروهای خیر و با تلفیق جنبه های عینی و ذهنی، آثار ماندگار و با ارزشی را خلق کرده است. در این مقاله، با هدف شناخت قراردادهای تصویری شخصیت های آثار او بر مبنای خیر و شر، پس از آشنایی اجمالی با نقاشی قهوه خانه ای، به خصوصیات کلی و ویژگی های آثار قوللر آقاسی پرداخته شده، و با کمک تصاویر و جداول، چگونگی حضور عناصر خیر و شر در آثارش بررسی شده است. پژوهش حاضر از روش توصیفی تحلیلی بهره برده و روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای بوده است. توسط قراردادهای تصویری مشخصی که در اکثر تابلوها مشاهده می شود، تفاوت میان عناصر خیر و شر و عاقبت آنان آشکار می شود. مثلا عناصر تصویری مختلفی شمایل نیروهای خیر و شر را از هم مجزا می کند. در بیان شخصیت ائمه اطهار و قهرمانان، مواردی همچون در نظر گرفتن جایگاه ویژه برای آنها، طراحی چهره ای آرام و متین و استفاده از رنگ هایی با ویژگی های مثبت استفاده شده است و در شخصیت های منفی تغییر شکل اغراق آمیز چهره و استفاده از رنگ هایی با خصوصیاتی نسبتا منفی و نمایش عاقبت فلاکت بار آنها استفاده شده است. تقابل نیروهای منفی و مثبت در نقاشی آقاسی، علاوه بر تضاد موضوعی، نمود تصویری هم یافته است. تمام موجودات، قهرمانان و نیز دشمنانشان، نقش «زیبایی» را بازی می کنند، چرا که در قصه هستی، واژگانی جز زیبایی به کار نرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1049

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1812 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    20-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    943
  • دانلود: 

    886
چکیده: 

قاب، به عنوان عنصری تاثیرگذار در هنر ایرانی، در کهن ترین آثار به جای مانده از هنر ایران مجال بروز پیدا کرده و در دوره های بعد نیز با جلوه های متنوعی در هنر ایرانی تداوم داشته است. نقش قاب به عنوان عنصری معنوی در ایجاد حریمی امن و فضایی به دور از تعرض نیروهای مخرب، به واسطه پاسداری و حفظ احترام و تقدس نقش مایه ها، قابل توجه است. این مقاله در پی پاسخ به آن است که: بنیان های معنایی نهفته در قالب قاب در هنر ایران قبل از اسلام چیست؟ هدف از این پژوهش بررسی و شناسایی مولفه های اصلی بنیان های معنایی قاب در هنر ایران باستان است که علاوه بر وجود جنبه زیبایی شناسانه در قاب به آن مفهوم و کارکرد نیز بخشیده است. روش تحقیق بر اساس هدف بنیادی نظری و ازنظر ماهیت و روش توصیفی تحلیلی و شیوه گردآوری مطالب کتابخانه ای بوده است. یافته های تحقیق نشان دهنده آن است که نیاز به امنیت و حریم امن، در سایه پناه بردن به نیروهای خیر و محفوظ ماندن از آسیب نیروهای شر و اندیشه باز تولید پردیس های زمینی به مثابه مثالواره هایی از پردیس های آسمانی، می تواند به عنوان بنیان های معنایی قاب در هنر ایران قبل از اسلام مطرح گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 943

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 886 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    34-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1131
  • دانلود: 

    1106
چکیده: 

تیره عشایری عرب چرپانلو، که از روزگار قدیم در قنقری و ده بید در منطقه فارس ییلاق داشته است و در یکصد سال اخیر به سبب مجاورت با قشقایی ها در سرحد چهاردانگه به طایفه شش بلوکی از ایل قشقایی پیوسته، دارای سنت فرشبافی منحصر به فردی است. این مقاله با استفاده از روش تحقیق توصیفی تحلیلی و گردآوری اطلاعات ترکیبی، -کتابخانه ای و میدانی- سیر تحول دستبافت های عرب چرپانلو را مورد تدقیق قرار داده است و بر آن بوده تا طرح و نقش دوره های مختلف این دستبافت ها را مطالعه کند. نتایج این جستار حاکی از آن بود که بافندگان عرب چرپانلو در دستبافت های خویش، که همه به نقش اشکالی است، شاهد چهار دوره به نسبت متمایز بوده اند: 1. پیش از سده دوازدهم هجری که در زیر لوای ایل عرب در قنقری گذران زندگی می کرده اند و سنت های فرش بافی ایل عرب مانند گره متقارن شماره 1 و شیوه رنگ آمیزی تیره اندر تیره را به تمام و کمال در بافته های خویش به کار می بسته اند. 2. محدوده زمانی سده دوازدهم تا نیمه سیزدهم هجری که تحت تاثیر همجواری با قشقایی ها به استفاده از نقوش قشقایی تبار روی آورده اند. 3. دوره گذار در حدود نیمه سده سیزدهم هجری که در آن زمان به ایل قشقایی پیوسته و این مهم تاثیرات متقابلی را در پی داشته است. مهمترین ویژگی این دوره افزایش ویژگی های قشقایی تبار در میان بافندگان عرب چرپانلوست. 4. نود سال اخیر که دستبافت های این دوره در این جستار به «چرپانلو - قشقایی» شناخته شده است و طی آن سنت فرش بافی جدیدی بر پایه اختلاط سنت های کهنه و نو در بین بافندگان عرب چرپانلو شکل گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1131

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1106 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    46-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1459
  • دانلود: 

    1687
چکیده: 

ارمنی باف در فرش شناسی ایران قالی ایرانی است که از زمان سکونت ارمنیان در ایران عهد صفوی به دست ایرانیان ارمنی، در مناطقی از ایران، با حفظ ویژگی های اصیل قالی ایرانی، و متاثر از فرهنگ قالی بافی ارمنستان قدیم، بافته می شد. از مشترکات قالی ایرانی و ارمنی می توان به نقوشی خاص اشاره کرد که گاه، «نگاره های معنادار» یا «نماد» نامیده شده اند. قالی ارمنی باف نمادهایی دارد: از نماد «آب و اژدها» گرفته تا نمادهای «اس شکل»،«چلیپایی»، «عقاب»، و «ماهی». با نظر به کمبود مطالعات انجام شده درباره قالی ارمنی باف، هدف پژوهش حاضر این است که با معرفی و تحلیل نمادهای قالی ارمنی باف، به شناخت مشترکات فرهنگی و هنری دو قوم بزرگ ایرانی و ارمنی در قالی ارمنی باف بپردازد و مساله اثر پذیری قالی ارمنی باف از سنت قالی بافی ایرانی (ایرانی بودن قالی ارمنی باف) را آشکار سازد. روش تحقیق تحلیلی - توصیفی و شیوه جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی است. پس از تحلیل نمادها این نتیجه حاصل شد که در این بیان نمادین گاه هدف هنرمند مفهوم اسطوره ای و یا دینی و آیینی بوده و گاه سودمندی و فایده رسانی گیاه یا حیوان مدنظر بوده است؛ همچنین پژوهش نشان داد که قالی ارمنی باف ایران از انواع قالی ایرانی است که از نظر نقشه کاملا تحت تاثیر مضامین سنت قالی بافی ایرانی قرار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1459

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1687 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    63-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2233
  • دانلود: 

    1282
چکیده: 

قرون هفتم تا نهم هجری از دوره های مهم تاریخ هنر ایران است که در آن بسیاری از هنرها به پشتوانه دوران قبل از خود (سلجوقیان و خوارزمشاهیان) تحولات چشمگیری یافته اند. یکی از هنرهای مورد توجه در این دوره هنر گچ بری است که آثار متعددی از آن به جای مانده است. استفاده از گچ در تزیینات معماری این قرون به سرحد کمال رسیده و با برجستگی بیشتر و طرح های پیچیده تر اجرا شده است. در راستای شناسایی شیوه های اجرایی تزیینات گچی این دوران و تحولات و تغییرات صورت گرفته در آنها، از طریق مطالعات کتابخانه ای و بررسی های میدانی و از روش توصیفی - تحلیلی تعدادی از نمونه های موجود مورد بررسی قرار گرفتند. ساخت محراب های گچی با برجستگی زیاد نقوش در ابتدای قرن هفتم و تزیینات گچی کم برجسته در اواخر قرن هشتم هجری موجب تحولی بزرگ در این هنر و خلق شاهکارهایی عظیم در این دوره شده است. تزیینات گچی این قرون از دو طریق «میزان برجستگی» و «شیوه شکل دهی» قابل دسته بندی هستند. به طور کلی شیوه های تزیینی گچی این قرون شامل یازده مورد می شود که از بین آنها تکنیک های گچ بری برجسته و مشبک و گچ کاری وصله ای، طلا چسبان از ویژگیهای خاص گچ کاری قرون هفتم تا نهم هجری هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2233

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1282 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    82-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1207
  • دانلود: 

    888
چکیده: 

آیا در نشانه های دانشگاهی معاصر از نمادهای «مقاومت و پایداری» بهره گرفته شده است؟ اصولا مساله مقاومت در محیط فرهنگی دانشگاه چگونه تصویری می تواند داشته باشد؟ نشانه های دانشگاهی علاوه بر نمایش هویت سازمانی به زبان تجسمی می بایستی بیانگر رسالت جهل زدایی نیز باشند. در واقع مقاومت در برابر هجمه های غیر فرهنگی از جمله وظایف ماهوی و مستمر مراکز علمی و دانشگاهی بوده است. هدف از مقاله حاضر شناسایی نمادهای «مقاومت» در نشانه های دانشگاهی ایران در سه دهه اخیر است. در این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنت در مجموع بیست نمونه انتخابی از نشانه ها در دو گروه به صورت تطبیقی مطالعه شده است. ابتدا چهار نمونه از نشانه های نهادهای فرهنگی اجتماعی که مسوولیت سازمانی مرتبط با موضوع مقاومت داشتند انتخاب و شاخص های بصری مقاومت از آنها استخراج شده سپس شانزده نشانه دانشگاهی حاوی نمادهای مقاومت از میان جامعه آماری بالغ بر 74 نشانه دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. مقاله حاضر به روش توصیفی تجزیه و تحلیل آماری و با تطبیق رمزگان تصویری در دو گروه نمادهای مقاومت را مشخص کرده است. یافته ها حاکی از بهره گیری نشانه های دانشگاهی از نمادهای مقاومت است، به طوری که شاخص ترین نمادهای مقاومت ملهم از معماری هنر ایرانی - اسلامی است. نتیجه قابل توجه دیگر معرفی دو سبک عمده گرافیکی در طراحی نشانه های معاصر ایران است، که در هر دو سبک، نمادهای «مقاومت» با رمزگان مصور در نشانه های مورد مطالعه متبلور شده اند:الف) سبک «ترکیبی – شمایلی» با رویکرد سنتی؛ب) سبک یا جریان « تحلیلی - تجریدی » با رویکرد مدرن.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1207

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 888 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button