مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,194
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,012
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گلیم حافظ نگاره بزکوهی از دوران باستان

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 67

چکیده

 نقوش حیوانی از دیرباز در هنر ایرانی قابل مشاهده است. این نقوش حیوانی گاه به سبب کاربردشان از جنبه کشاورزی و تغذیه, به عنوان نمادی از خدایان, سلطنت و یا عناصری از کائنات به شمار آمده اند. در میان نقوش حیوانی, نگاره بزکوهی از اهمیت بسیار برخوردار است. این نقش در دوران باستان کارکردی بیش از یک نقش تزئینی داشته, و نماد طلب باران و برکت بوده است. از عصرساسانی و سپس دوران اسلامی که اعتقادات و گرایش های هنر و فرهنگ تغییرات اساسی داشته, نگاره بزکوهی نیز به حاشیه رفت و بیش ترین کارکرد خود را در دست بافته های روستایی و عشایری حفظ نمود. هدف مقاله پیش رو جست و جوی علت تداوم و حفظ این نقش در هنر باستان و سپس دوام آن در هنر گلیم است. این تحقیق با توجه به - نگاره های در دسترس از دوران پیش از تاریخ تاکنون, با روش مقایسه اسناد به جا مانده در دوران مختلف و روش توصیفی - تحلیلی, ردپای حضور بزکوهی و معنای آن را در هنر ایران مورد بررسی قرار داده است. روش گردآوری اطلاعات نیز کتابخانه ای است. به نظر می رسد این نقش از دیرباز بر سنگ نگاره ها وجود داشته و با توجه به عقاید و آیین مردمان گذشته به عنوان نماد باران, باروری و فراوانی شکل گرفته و از نسلی به نسل دیگر در هنر باستان انتقال یافته و در دست بافته های عشایری که از آسیب تغییرات روز در امان بود, محفوظ مانده است. نزدیکی این نقش با زندگی, معاش و محیط زیست و آرزوهای بافنده و انتقال سنتی آن طی قرن ها, موجب حفظ آن در میان بافته های عشایری تا به امروز است. بی آن که بافنده امروز بر معنای دقیق این نقش آگاه باشد حافظ آن است و به این ترتیب گلیم محمل یک نگاره و آرمان باستانی گشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افضل طوسی، عفت السادات. (1391). گلیم حافظ نگاره بزکوهی از دوران باستان. نگره، 7(21)، 54-67. SID. https://sid.ir/paper/143039/fa

    Vancouver: کپی

    افضل طوسی عفت السادات. گلیم حافظ نگاره بزکوهی از دوران باستان. نگره[Internet]. 1391؛7(21):54-67. Available from: https://sid.ir/paper/143039/fa

    IEEE: کپی

    عفت السادات افضل طوسی، “گلیم حافظ نگاره بزکوهی از دوران باستان،” نگره، vol. 7، no. 21، pp. 54–67، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143039/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button