Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,460
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اصل «ختایی» در کتاب آرایی ایران

صفحات

 صفحه شروع 16 | صفحه پایان 29

چکیده

 اصل یا قلم «ختایی» دومین اصل از اصول هفتگانه کتاب آرایی ایران است. هنرمندان ایرانی این اصل را با الهام از نقشمایه های چینی بر روی ظروف چینی, به کار گرفته, آن را متحول کردند و با ذوق و سلیقه تزیینی کتاب آرایی ایران تطبیق دادند. با این که در منابع از حضور نقاشان و ظروف چینی در پیش از سده هفتم هجری اشاراتی در دست است ولی از نقشمایه ختایی چندان یادی نشده و به نظر می رسد با ورود مغولان به سرزمین ایران, نقشمایه «ختایی» روی ظروف چینی برای هنرمندان ایرانی شناخته شده است. پیداست که نقشمایه ختایی از سه نقش گل خشخاش, گل عناب و گل نیلوفر تشکیل شده بود. هنرمندان ایرانی پس از آشنایی با این نقشمایه, آن را اصل دوم کتاب آرایی ایران قرار داده و در آن تغییراتی به وجود آوردند و نقشمایه ها و آرایه های مختلف از آن ساختند. آن ها گل های ختایی را به زیباترین وجه در حواشی نگاره ها و روی جلدها و حتی بعدها روی پارچه ها و قالی ها و اشیا چوبی و فلزی و غیره به کار بردند. از این ها گذشته, نقشمایه ختایی در ایران همگام با وجوه گوناگون فرهنگی آن اشکال مختلفی به خود گرفت و با نقوش گل های پیش از اسلام در هم آمیخت و گاه حالت انتزاعی زیبایی پیدا کرد. اصل یا قلم «ختایی» از دوره شاه عباس اول به بعد با عنوان گل های شاه عباسی بر روی رسانه های مختلف هنری از جمله قالی بافی به کار رفت. در این مقاله سیر تکوینی اصل یا قلم «ختایی» در متون بازمانده هنری جست و جو و سپس اشکال گوناگون آن بر روی آثار هنری ارزیابی و بازکاوی شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آژند، یعقوب. (1388). اصل «ختایی» در کتاب آرایی ایران. نگره، 4(10)، 16-29. SID. https://sid.ir/paper/143066/fa

    Vancouver: کپی

    آژند یعقوب. اصل «ختایی» در کتاب آرایی ایران. نگره[Internet]. 1388؛4(10):16-29. Available from: https://sid.ir/paper/143066/fa

    IEEE: کپی

    یعقوب آژند، “اصل «ختایی» در کتاب آرایی ایران،” نگره، vol. 4، no. 10، pp. 16–29، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143066/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا