Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

NEGAREH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3135
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3135

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    4-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1769
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

قصه که در صدر اسلام، چیزی جزء نقل وقایع یا اساطیر نبود با نزول قرآن کریم از جایگاه والایی برخوردار شد و همواره در این کتاب آسمانی به عنوان یکی از ابزار هدایت تلقی گردید. قصه ها در قرآنعلاوه بر پی گیری هدف های عام داستان نویسی، اهداف متعالی دیگری نیز از قبیل پندآموزی از سرنوشت غیر خیالی گذشتگان، تشویق به تفکر، تبیین روش های دعوت انبیا و کسب معرفت درباره خداوند را نیز دنبال می کنند. یکی از گام های ارزشمند در فهم قصه های قرآن کریم، آشنایی با الگوی روایت گری آن هاست. تصویرسازی از ابزار مکمل در روایت گری قصه ها در قرآنست که در پژوهش های پیشین، به درستی مورد توجه قرار نگرفته است. روش تحقیق برای انجام این پژوهش، توصیفی بوده و با استفاده از منابع موجود و یافته های مطالعات قرآن پژوهان، رنگ تحلیلی به خود گرفت. برای انجام پژوهش، هفت قصه از قصه های قرآن که در آن ها تصویرسازی در کنار روایت گری نمود بیش تری داشت انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان می دهد قرآن ضمن کنار گذاردن خیال سازی و افسانه گرایی که در قصه گویی رایج، یک هنجار محسوب شده و می شود با رویکردی واقع نمایانه به رویدادها نگریسته و مقاصد کمال یافته خود را در قالب قصه هایی راهنما همراه با تصویرهایی حیات بخش و با شکوه بیان نموده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1769

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آژند یعقوب

نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    16-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2483
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

اصل یا قلم «ختایی» دومین اصل از اصول هفتگانه کتاب آرایی ایران است. هنرمندان ایرانی این اصل را با الهام از نقشمایه های چینی بر روی ظروف چینی، به کار گرفته، آن را متحول کردند و با ذوق و سلیقه تزیینی کتاب آرایی ایران تطبیق دادند. با این که در منابع از حضور نقاشان و ظروف چینی در پیش از سده هفتم هجری اشاراتی در دست است ولی از نقشمایه ختایی چندان یادی نشده و به نظر می رسد با ورود مغولان به سرزمین ایران، نقشمایه «ختایی» روی ظروف چینی برای هنرمندان ایرانی شناخته شده است. پیداست که نقشمایه ختایی از سه نقش گل خشخاش، گل عناب و گل نیلوفر تشکیل شده بود. هنرمندان ایرانی پس از آشنایی با این نقشمایه، آن را اصل دوم کتاب آرایی ایران قرار داده و در آن تغییراتی به وجود آوردند و نقشمایه ها و آرایه های مختلف از آن ساختند. آن ها گل های ختایی را به زیباترین وجه در حواشی نگاره ها و روی جلدها و حتی بعدها روی پارچه ها و قالی ها و اشیا چوبی و فلزی و غیره به کار بردند. از این ها گذشته، نقشمایه ختایی در ایران همگام با وجوه گوناگون فرهنگی آن اشکال مختلفی به خود گرفت و با نقوش گل های پیش از اسلام در هم آمیخت و گاه حالت انتزاعی زیبایی پیدا کرد. اصل یا قلم «ختایی» از دوره شاه عباس اول به بعد با عنوان گل های شاه عباسی بر روی رسانه های مختلف هنری از جمله قالی بافی به کار رفت. در این مقاله سیر تکوینی اصل یا قلم «ختایی» در متون بازمانده هنری جست و جو و سپس اشکال گوناگون آن بر روی آثار هنری ارزیابی و بازکاوی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2483

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    30-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2852
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

حکومت عثمانی در قرن نهم و دهم هجری وارث میراث عظیم امپراتوری بیزانس (رم) و قدرتی مهم در جهان شده بود و به همین دلیل هنرمندان این کشور توانستند از فرهنگ و هنر وسیع سرزمین های اسلامی و مدیترانه بهره بگیرند. ایران به عنوان یکی از این کشورها با هنرهای مطرح در منطقه دارای منابع وسیعی بود. در آن سال ها هنرمندان ایرانی به دلایل مختلف وارد مرزهای عثمانی می شدند و علاوه بر نمایش توانایی و تجربیات خود نمونه هایی از نسخ خطی نیز به آن کشور منتقل می گشت. به همین دلیل دست آوردهای هنر ایرانی در نحوه شکل گیری مکتب عثمانی نقش تاثیرگذار شدند. سرانجام در نیمه قرن دهم هجری هنرمندان عثمانی موفق شدند با الهام از نگارگری ایران و هنر بومی خود، به نگاره هایی با ویژگی های ملی دست یابند که وجه اشتراک و افتراق قابل توجهی میان نگارگری ایران (تبریز دوم) و عثمانی چه در کلیات و مضامین و چه در جزییات و ظواهر به وجود آورد. در این مقاله ضمن اشاره مختصر به مکتب تبریز دوم، نحوه شکل گیری مکتب عثمانی و ویژگی های آن مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه به مقایسه اختلافات دو مکتب پرداخته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2852

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    42-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1448
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

محراب های بزرگ و اصلی مساجد ایران را معمولا با دو طاق نما ساخته و تزیین شده اند. این شیوه از نیمه دوم سده چهارم هجری قمری در ایران سابقه دارد، با این حال در مساجد فارس حداقل از قرن هفتم تا نهم هجری قمری کم تر به چنین شکلی از محراب سازی اعتنا شده است. تعدادی از این محراب ها را بر ابنیه مذهبی پیش از اسلام الحاق کرده و کارایی مسجد بدان بخشیده اند که حجاری شان نیز چندان درخشان نیست. بیش تر محراب های فارس در این فاصله را از سنگ تراشیده اند و محراب کاشی معرق بقعه خلیفه خفر از این نظرمستثنی است.در مقاله پیش رو محراب های مسجد سنگی استهبان، مسجد سنگی داراب، مسجد اتابکی پاسارگاد، مسجد خواجه فضل الدوله لار، مسجد بغدادی شیراز، تکیه مشرقی و بقعه خلیفه خفر معرفی و ویژگی های محراب های فارس از قرن هفتم تا نهم هجری بررسی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1448

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

تهرانی رضا

نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    52-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2872
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ترکیب بندی جزء جدایی ناپذیر هر اثر تصویری است که ویژگی ها و کیفیت آن در نگارگری ایرانی بر عوامل متعددی از جمله مهارت و نگرش هنرمند، سلیقه حامیان هنری، تاثیرات مکاتب هنری پیشین و حتی غیر ایرانی بستگی دارد. ترکیب بندی های پیکره ای در آثار رضا عباسی با بهره گیری وی از خط پردازی روان و موزون و استفاده از سنت های تصویری گذشته، نمونه های کاملی را به نمایش می گذارند که در بردارنده ارزش های نگارگری اصیل ایرانی است. اما در اواخر حکومت صفویه و با ایجاد تحولات متعددی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و غیره، تغییرات ساختاری متعددی بر نگارگری ایرانی تحمیل شد. از جمله این تغییرات گرایش به تفکرات مادیگرایانه، توجه به فضا سازی واقع گرایانه و دوری از فضا سازی عارفانه، بهره گیری از ترکیب بندی های ایستا و تصنعی، تغییر اسلوب های فنی و زیبایی شناسی آثار و غیره است. که از اواخر صفویه و توسط شاگردان رضا عباسی آغاز و در قاجاریه به بار نشست و نهایتا، تحولات مذکور در سایه حمایت دربار قاجار سبک پیکره نگاری درباری جدیدی را پدید آورد.در مقاله پیش رو آثار پیکره دار رضا عباسی به عنوان نماینده مکتب اصفهان و آثاری از دو نقاش قاجاری، میرزا بابا و مهر علی، مورد بررسی تطبیقی و تحلیلی قرار می گیرد. در پایان، این نتیجه حاصل می گردد که نگارگری ایرانی در روند گذر از سنت گرایی به تجدد خواهی و با پذیرش عناصر وارداتی اروپایی و همچنین تغییر سلیقه حامیان با نفوذ، دچار تغییرات بنیادی شد و این تغییرات ماهیت ترکیب بندی های پیکره ای هنرمندان را تحت تاثیر قرار داد. اما هنرمندان ایرانی توانستند با هم آمیزی سنت های پیشین و عناصر وارداتی جدید، سبک نویی را بنیانگذاری کنند که دستاورد مهمی بشمار می رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2872

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صباغ پورآرانی طیبه

نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    64-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1685
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

از گذشته های دور، شکار به عنوان پدیدهای مهم و تاثیر گذار در زندگی انسان ها نقش ویژه ای داشته است. هنرمندان نیز در دوره های مختلف به بازنمایی صحنه های شکار در آثار هنری من جمله فرش پرداخته اند. فرش هایی که مراسم شکار را بازتاب داده اند، به خصوص در دوره صفویه، در زمره عالی ترین و فاخرترین فرش های تاریخ ایران به شمار می روند. این مقاله می کوشد، ضمن شناخت مفاهیم شکار و جایگاه آن در فرهنگ و هنر ایران، نحوه بازتاب شکار را در فرش های صفویه و قاجار بررسی و مقایسه گردیده است. بدین منظور با جمع آوری مطالب و تصاویر از طریق کتابخانه ها و پایگاه های اطلاع رسانی و به روش توصیفی و تحلیلی در صدد پاسخ دادن به سوالات زیر می باشد:-1شکار در فرهنگ و هنر ایران از چه جایگاهی برخوردار است؟-2موقعیت و جایگاه نقوش شکار در طرح کلی فرش چیست و ارتباط آن با دیگر بخش های طرح چگونه است؟-3نقوش شکار در فرش های دو دوره به لحاظ فرم و محتوا چگونه تصویر شده است؟انعکاس شکار در فرش های صفویه مبتنی بر تزیین و همسو با دیگر نقوش گیاهی و انتزاعی است، در حالی که در دوره قاجار، با رویکردی واقع گرایانه و روایت گونه از صحنه های شکار مواجه می شویم، به علاوه در فرش های صفویه که در آن ها به وقایع شکار پرداخته شده، فضایی معنوی و آن جهانی را شاهدیم در حالی که نمونه های قاجاری رویکردی زمینی تر و مادی تر به پدیده شکار دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1685

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    80-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3182
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

انتخاب زاویه دید در تصویرسازی کتاب های کودک، صرف نظر از کارکردهای مثبت آن به ویژه در جهت انتقال بهتر مفاهیم و پیام های تصویرگر به کودک خود دارای انواع مختلفی است که با شناخت علمی کارکردهای هر یک از آن ها می توان دریچه ای جدید به دنیای کودک گشود و از این رهگذر، سطح کیفی آثار تصویرگران را نیز ارتقا بخشید.در این مقاله که به روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است انواع زاویه دید که عبارتند از زاویه دید رو به رو، تلفیقی، شفاف بینی، بالا، پایین، دور، نزدیک و چرخشی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در کنار این بررسی آثار تصویرگران کتاب های کودک (گروه الف) در ایران نیز بررسی شده است. هر چند زاویه دید در تصویرسازی دارای گونه های مختلفی است اما کودکان در نقاشی های خود فقط به سه زاویه دید رو به رو، تلفیقی و شفاف بینی توجه می کنند. از این نظر لازم است تصویرگران کتاب های کودکان نگاه خود را به نگاه کودک و دنیای تصویری او نزدیک نمایند و مقاله پیش رو در پی رسیدن به این هدف تهیه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3182

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    92-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3242
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

«نور» یک از اساسی ترین پدیده های پیرامون ماست، که در زندگی صنعتی و شهری امروز حضور عینی دارد. به طور مثال به وسیله نورافکن های خاصی می توان در آسمان تاریک شب تصویرها و جلوه های خاصی ایجاد نمود و این ویژگی با بهره گرفتن از سایر فناوری های نوین و ابداعات هنرمندانه به ویژه در شب ایجاد می شود. به کارگیری این فناوری در شهرها به عنوان یکی از ابزارهای گرافیک محیطی، توسط سازمان ها و نهادهای ذیربط، روز به روز در حال افزایش است. این مقاله در پاسخ به پرسش های زیر تهیه شده است :-1اساسا کاربرد نورآرایی در گرافیک محیطی چیست؟2-آیا نورآرایی در گرافیک محیطی ضرورت دارد؟3-شیوه های اجرایی نورآرایی در محیط چیست؟ 4- آیا نورآرایی در گرافیک محیطی می تواند به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد؟امروزه در گرافیک محیطی، نورآرایی یک پدیده نو محسوب شده و از این طریق می توان علاوه بر نمایش محیط، به فناوری روز دنیا نیز نزدیک شده و سوژه ها و هر آنچه که می خواهیم تاثیر ویژه ای بر مخاطبین داشته باشد، را بهتر عرضه کرد. در واقع نورآرایی در گرافیک محیطی ، ارایه روش های جدید برای جلب نظر مخاطبین است. این ویژگی طی سال های اخیر در ایران نیز مورد بهره برداری قرار گرفته و روز به روز در حال گسترش است. این مقاله به روش توصیفی و گردآوری اطلاعات نیز کتابخانه ای می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3242

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button