مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

10
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

5
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی پایایی سوخت های گازوئیل، بیودیزل و هیدروژن در موتورهای دیزلی با رویکرد تحلیل توسعه پایدار

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 113

چکیده

 در یک دهه اخیر با توسعه تکنولوژی و افزایش ضریب رفاه انسانی شاهد رشد چشمگیر استفاده از منابع انرژی در جهان هستیم. در این بین صنعت حمل و نقل شامل گونه زمینی, دریایی و هوایی بیشترین ضریب مصرف انرژی در جهان را دارا است. به طوری که با توسعه و فراگیری صنایع مذکور در اکثر مناطق دنیا, مشکلاتی از قبیل افزایش دمای کره زمین, تغییرات اقلیمی و افزایش آلایندگی‎های زیست محیطی بروز نموده است. این پدیده موجب جلب توجهات به سوی استفاده از منابع انرژی پایدار و سازگار با محیط زیست گردیده است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی و مقایسه‎ی شاخص پایایی سه سوخت دیزل, بیودیزل و هیدروژن برای موتورهای احتراق داخلی با استفاده از معیارهای توسعه‎ی پایدار است. این روش ابزاری برای مقایسه و تحلیل سیستم‎های مبتنی بر انرژی و شامل سه دسته اصلی شاخص‎های زیست‎محیطی, اجتماعی و فناوری بوده که میزان امتیاز هر شاخص نشان‎دهنده سطح سازگاری فرآیند مورد بررسی است. به طوری که هر عنصر یا فرآیند که دارای پایایی بیشتر باشد, امتیاز بیشتری کسب می‎کند. به این ترتیب امتیازات در بازه 0 و 1 تخصیص داده می‎شوند. نتایج این تحقیق نشان داد که سوخت دیزل از حیث شاخص های فناوری (مانند اگزرژی و راندمان) و بیودیزل و هیدروژن از حیث شاخص های زیست محیطی و اجتماعی (مانند نرخ آلایندگی, قابلیت توسعه و رسالت زیست محیطی) دارای برتری نسبی هستند. به این ترتیب می توان انتظار داشت که با توسعه, بهینه‎سازی و تکمیل زنجیره استخراج, فرآوری و توزیع, در آینده‎ نزدیک شاهد جایگزینی نسبی این سوخت‎ها با سوخت فسیلی باشیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button