مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

617
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

607
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مولفه های رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی دانشگاه زنجان

صفحات

 صفحه شروع 541 | صفحه پایان 550

چکیده

 هدف این تحقیق, بررسی مؤلفه های رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدة کشاورزی در دانشگاه زنجان است. این پژوهش, توصیفی-همبستگی و روش آن پیماشی است. جامعة مورد مطالعه, دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدة کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 1391-1392 هستند (250N=). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 80 نفر برآورد شد (80= n). نمونه ها با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه, ابزار اصلی جمع آوری داده هاست که روایی آن از طریق نظرهای اعضای هیئت علمی و پایایی آن از طریق اندازه گیری ضریب آلفای کرونباخ در مرحلة پیش آزمون, به میزان 71/0 تا 87/0 برآورد شد. با توجه به نتایج, انگیزة اصلی دانشجویان از جست وجوی اطلاعات, انجام فعالیت های پژوهشی (پایان نامه), روزآمدسازی اطلاعات و شناسایی منابع تخصصی است. پرکاربردترین منابع اطلاعاتی, کتاب های مرجع, کتاب های درسی و مجله های علمی-تخصصی است. اصل بودن منابع, صحت و اعتبار (مثل مقدار ضریب تأثیر) و سهولت دسترسی معیار سنجش انتخاب منابع است. یادگیری نحوة دستیابی به منبع از طریق آزمون و خطای شخصی, موتورهای جست وجوی عمومی و وب سایت های رایگان, مهم ترین کانال های اطلاع یابی هستند. عمده موانع دستیابی به اطلاعات در میان دانشجویان نیز پایین بودن سرعت اطلاعات, قدیمی بودن و سرعت اندک کامپیوترهای دانشگاه و تمام متن نبودن منابع برخی از پایگاه هاست. با استفاده از تحلیل عاملی, مشکلات دستیابی به اطلاعات در شش عامل, شامل مشکلات اینترنتی و شبکه ای, محدودیت های دستیابی به منابع, مشکلات هزینه ای و اشتراک و اطلاع رسانی, سطح پایین مهارت های تحقیقی, کمبود کامپیوتر, مشکلات نرم افزاری و مشکلات تجهیزات دانشگاهی خلاصه می شوند. این شش عامل, 36/60 درصد از کل واریانس موانع دستیابی به اطلاعات را تبیین می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجفلو، پریسا، یعقوبی، جعفر، و عباسی، عنایت. (1394). بررسی مولفه های رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی دانشگاه زنجان. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، 46(3 )، 541-550. SID. https://sid.ir/paper/146292/fa

    Vancouver: کپی

    نجفلو پریسا، یعقوبی جعفر، عباسی عنایت. بررسی مولفه های رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی دانشگاه زنجان. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)[Internet]. 1394؛46(3 ):541-550. Available from: https://sid.ir/paper/146292/fa

    IEEE: کپی

    پریسا نجفلو، جعفر یعقوبی، و عنایت عباسی، “بررسی مولفه های رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی دانشگاه زنجان،” تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، vol. 46، no. 3 ، pp. 541–550، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/146292/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button