Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,777
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,046
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پدیدارشناسی رنگ در نقاشی

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 22

چکیده

رنگ یکی از اساسی ترین ارکان هنر نقاشی است. درباره ی رنگ در نقاشی از دیدگاه های گوناگون بحث شده و جنبه های فیزیکی, روان شناختی و فیزیولوژیکی آن بارها تحلیل شده است. اما هدف ما در این جا ارائه ی تحلیلی پدیدارشناختی از رنگ است. به همین منظور, با یاری گرفتن از مفاهیم روش پدیدارشناسی کوشیده ایم «به سوی خود رنگ» نظر کنیم و نحوه های ظهور و بروز آن را در نقاشی بکاویم. با مرور دیدگاه های هگل درباره ی نقاشی خواهیم دید که رنگ چگونه به رکن معنوی نقاشی مبدل می شود و آن را از سایر هنرهای بصری متمایز می کند. سپس به یاری اندیشه های ادموند هوسرل, مرلوپونتی و رومن اینگاردن ظهور رنگ در نقاشی را بررسی خواهیم کرد. بر مبنای فرضیه ی ما, رنگ در نقاشی یک ماده ی صرف نیست و بررسی عینی (ابژکتیو) آن شناخت کاملی به ما نمی دهد. نتیجه ی این پژوهش مشخص می کند که رنگ را باید رکنی پدیدارشناختی در نظر گرفت که می تواند دیالکتیک میان جهان بیرون و درون نقاشی را به ظهور برساند و بین خودش, نقاش و بیننده رابطه ای پویا و چند وجهی برقرار سازد. روش این مقاله تطبیق نظریه های پدیدارشناختی با آثار نقاشی غربی است. بدین منظور آثاری از مکاتب و سبک های مختلف نقاشی انتخاب شده اند و مطالعه ی پدیدارشناختی رنگ بر مبنای آن ها صورت پذیرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابوالقاسمی، محمدرضا. (1397). پدیدارشناسی رنگ در نقاشی. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 23(2 )، 13-22. SID. https://sid.ir/paper/146788/fa

    Vancouver: کپی

    ابوالقاسمی محمدرضا. پدیدارشناسی رنگ در نقاشی. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1397؛23(2 ):13-22. Available from: https://sid.ir/paper/146788/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا ابوالقاسمی، “پدیدارشناسی رنگ در نقاشی،” هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، vol. 23، no. 2 ، pp. 13–22، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/146788/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا