مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

23
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بهینه سازی مسیریابی وسایل نقلیه مبتنی بر ترکیب الگوریتم های کلونی مورچه و ازدحام ذرات با تابع ابتکاری کسینوس زوایا

صفحات

 صفحه شروع 146 | صفحه پایان 164

چکیده

 وضعیت شلوغی جاده ها عامل بسیار مهمی در ترافیک شهری است. برای حل این مشکل پژوهش های زیادی انجام شده است که عمده راهکارهای ارائه شده بر مبنای الگوریتم های فراابتکاری می باشند. در بسیاری از این الگوریتم ها در ابتدای کار مسیریابی به صورت تصادفی و در محدوده ای بزرگ انجام می شود که خود موجب افزایش زمان جستجو می گردد. همچنین در تحلیل های صورت گرفته بر مبنای این الگوریتم ها تنها فاصله فیزیکی بین خودروها در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه عوامل محیطی نظیر ترافیک, در مسیریابی بسیار موثر هستند, باید تاثیر این عوامل را در مسیریابی در نظر گرفت. بدین منظور برای حل مشکلات مطرح شده, در این مقاله یک روش برنامه ریزی مسیر پویا مبتنی بر ترکیب الگوریتم های کلونی مورچگان و ازدحام ذرات با اعمال تابع ابتکاری کسینوس زوایا پیشنهاد شده است. این روش عوامل مختلف وضعیت جاده ها از جمله طول جاده شهری و ترافیک ورودی و خروجی تقاطع ها را در مسیریابی وسایل نقلیه در نظر می گیرد و در مسیریابی برای نقاطی که هم راستای مسیر پیمایش به سمت مقصد نهایی باشد, شانس بیشتری قائل می شود. نتایج حاصل از اعمال مدل پیشنهادی بر روی داده های کتابخانه معتبر TSPLIB که مبتنی بر فاصله فیزیکی بین خودروها است, نشان می دهد که زمان جستجوی روش پیشنهادی نسبت به سایر روش ها (ده ارزیابی انجام شده) بطور متوسط 40.74 درصد کاهش داشته است. بیشترین و کمترین میزان کاهش به ترتیب 98.1 و 6.02 درصد می باشد. همچنین آزمایش برنامه ریزی مسیر پویا تحت ترافیک جاده ها بر روی برخی از تقاطع های شهر پکن نشان می دهد که روش پیشنهادی به صورت میانگین 1.57 درصد تراکم و ازدحام ایجاد می کند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button