Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

709
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

499
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رفتار چرخه ای سیستم های مهاربندی مرکب

صفحات

 صفحه شروع 443 | صفحه پایان 454

چکیده

 یکی از مشکلات مهاربندهای هم مرکز در مناطق لرزه ای وقوع کمانش در هنگام اعمال بار فشاری است که این مساله باعث می شود مهاربند قبل از رسیدن به حد تسلیم ناپایدار شود. پرکردن قوطی های فولادی با بتن یک راه حل مناسب برای این مساله است. استفاده از مهاربندهای مرکب,‏ ظرفیت فشاری و کششی مقطع را افزایش داده,‏ و حتی بعد از چندین حلقه رفت و برگشتی و وارد شدن به مرحله غیر الاستیک رفتار هیسترزیس مهاربند را بهبود می بخشد. زیرا که مدهای کمانشی را تغییر داده و بدین صورت کمانش های موضعی را به تاخیر انداخته و شکل پذیری مقطع را افزایش می دهد. این تحقیق به مطالعه بر روی روش های مختلف در بهبود مهاربندهای مرکب پرداخته و پارامترهای مختلفی از جمله نسبت عرض به ضخامت,‏ نسبت لاغری,‏ نوع بتن و فولاد مصرفی را مورد بررسی قرار می دهد. نتایج تحلیل نشان می دهد که اثر پرکنندگی بر روی رفتار این نوع مهاربندهای مرکب بستگی به نسبت عرض به ضخامت و همچنین نسبت لاغری موثر دارد,‏ بطوریکه در نسبت عرض به ضخامت کوچکتر,‏ بهبود در رفتار مهاربند دیده می شود. همچنین در تراز شکل پذیری پایین,‏ پرکنندگی قطعات فولاد و بتن در بهبود و ظرفیت بعد از کمانش نمونه ها تاثیر چشمگیری ندارد. در ادامه مقایسه عددی بین روش های طراحی ارائه شده در آیین نامه های معتبر بین المللی برای مهاربندهای مرکب صورت گرفته است بطوریکه آیین نامه ژاپن با در نظر گرفتن اثرات کمانش موضعی و پدیده ترک خوردگی بتن و میزان مشارکت آن در باربری,‏ مقطع بزرگتری را پیشنهاد نمود که در نتیجه میزان جذب انرژی آن بمراتب بیشتر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صنیعی نیا، زهرا، و قاسمیه، مهدی. (1390). بررسی رفتار چرخه ای سیستم های مهاربندی مرکب. نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری (دانشکده فنی) (Civil Engineering Infrastructures)، 45(4)، 443-454. SID. https://sid.ir/paper/166615/fa

    Vancouver: کپی

    صنیعی نیا زهرا، قاسمیه مهدی. بررسی رفتار چرخه ای سیستم های مهاربندی مرکب. نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری (دانشکده فنی) (Civil Engineering Infrastructures)[Internet]. 1390؛45(4):443-454. Available from: https://sid.ir/paper/166615/fa

    IEEE: کپی

    زهرا صنیعی نیا، و مهدی قاسمیه، “بررسی رفتار چرخه ای سیستم های مهاربندی مرکب،” نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری (دانشکده فنی) (Civil Engineering Infrastructures)، vol. 45، no. 4، pp. 443–454، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166615/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا