مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,831
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,313
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه راهکاری برای هارمونیزه کردن بر مبنای ساختار فواصل دستگاه سه گاه

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 123

چکیده

 نگارنده در این مطالعه درنظر دارد روشی جدید برای هارمونیزه کردن موسیقی ایرانی, با توجه به ساختار فواصل دستگاه سه گاه, ارائه دهد. دلیل انتخاب دستگاه سه گاه وجود بیشترین فاصله مجنب (135/145 سنتی) در این دستگاه نسبت به سایر دستگاه هاست. در این روش, همه نغمه های مورد استفاده در هر گوشه اصلی از پنج ردیف معتبر شمرده شده و با توجه به آمار استفاده آن ها و استفاده از کتاب های تجزیه و تحلیل ردیف, مهم ترین نغمه ها برای ساخت آکورد آن گوشه انتخاب شده است. گوشه های انتخابیآن هایی هستند که دارای فضای مدال مخصوص به خودند و آن ها را گوشه های اصلی دستگاه سه گاه (درآمد, زابل, مویه, مخالف, و مغلوب) نامیده ایم. فضای مدال دستگاه سه گاه از به هم پیوستن مدهای تشکیل دهنده هر یک از گوشه های اصلی شکل گرفته و ارائه هارمونی مناسب برای کل دستگاه با بررسی این گوشه ها امکان پذیر است. از نتایج به دست آمده می توان به دو نوع آکورد برای هر یک از گوشه ها اشاره کرد: آکورد اول متشکل از نغمه های اصلی است, در آکورد دوم نغمه های اصلی با نغمه هایی که در آن گوشه نقش ملودیک را ایفا می کنند همراه شده اند. بنابراین, برای پیوند این آکوردها, با توجه به ترتیب چیدمان گوشه ها در دستگاه سه گاه, از نغمه های ملودیک در یک وصل هارمونیک مناسب استفاده شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عین علی، عاطفه، و میثمی، سیدحسین. (1396). ارائه راهکاری برای هارمونیزه کردن بر مبنای ساختار فواصل دستگاه سه گاه. هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)، 22(2 (پیاپی 14))، 115-123. SID. https://sid.ir/paper/173168/fa

    Vancouver: کپی

    عین علی عاطفه، میثمی سیدحسین. ارائه راهکاری برای هارمونیزه کردن بر مبنای ساختار فواصل دستگاه سه گاه. هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1396؛22(2 (پیاپی 14)):115-123. Available from: https://sid.ir/paper/173168/fa

    IEEE: کپی

    عاطفه عین علی، و سیدحسین میثمی، “ارائه راهکاری برای هارمونیزه کردن بر مبنای ساختار فواصل دستگاه سه گاه،” هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)، vol. 22، no. 2 (پیاپی 14)، pp. 115–123، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/173168/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button