مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,255
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,707
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اجتماع پذیری فضاهای تجاری در رویکرد اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 38

چکیده

 اگرچه بازارها کانون پویای شهرها هستند, ولی حساسیت نگرشهای معنوی سبب محدودیت در جلوه گری کالبدی این فضاها و میزان اجتماع پذیری آنها می شود. این مقاله تلاش می کند تا روشن سازد که دیدگاه معنویت اسلامی چه تاثیراتی در میزان اجتماع پذیری مراکز تجاری شهری دارد. به نظر می رسد بین مراکز خرید معاصر و بازارهای گذشته تفاوت های کالبدی و مفهومی بسیاری وجود دارد. به منظور اصلاح و بهبود این مراکز, لازم است ابتدا مبانی بازارهای سنتی در بحث اجتماع پذیری به دقت بررسی شود و سپس میزان تحقق آنها در مراکز امروزی مورد مطالعه قرار گیرد. هیاهوی جاذبه ها و هیجان ناشی از آن در مراکز خرید امروزی, طمانینه درونی را از انسان می گیرد و این همان دلیل نکوهش عارفان دینی از محیط بازار است. این پژوهش, با رویکردی انتقادی و متکی به روش آزادی پژوهی و استدلال منطقی است و هدف آن ارائه الگویی برای طراحی فضاهای تجاری معاصر با نگاهی به اجتماع پذیری در رویکرد اسلامی است. بدین منظور با استفاده از متون دینی, ابتدا اصول اجتماع پذیری حاکم بر این فضاها معرفی و سپس شیوه های تحقق آنها در شهرهای گذشته و معاصر مطالعه شده و با اصول مرتبط در شهرسازی جهان مقایسه گردیده است. براساس نتایج به دست آمده, این اصول در دو بخش سلبی و ایجابی قابل تفکیک است که از مهمترین آنها میتوان به ضرورت پرهیز از تظاهر بازار, تعریف حداقلی از نقش فراغتی بازار, ترکیب نقش اجتماعی- فرهنگی در بازار با مسجد, قابلیت بازار برای تعظیم شعائر دینی و ... اشاره کرد. این اصول اگرچه به خوبی در شهرهای سنتی قابل مشاهده است, ولی برخی از آنها امروزه در طرح های توسعه شهری و تحت تاثیر نظریه های جهانی به طور جدی مورد خدشه قرار گرفته اند. با این حال این شرایط, مربوط به حالت آرمانی دینی است و تحقق آن در شرایط مصرفگرای معاصر نیاز به بسترسازی های گسترده دارد که در ابتدا ممکن است مورد واکنش های سریع سنت ستیزانه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حمزه نژاد، مهدی، معین مهر، صدیقه، و سعادت جو، پریا. (1393). بررسی اجتماع پذیری فضاهای تجاری در رویکرد اسلامی. مطالعات شهر ایرانی اسلامی، -(18)، 25-38. SID. https://sid.ir/paper/177347/fa

    Vancouver: کپی

    حمزه نژاد مهدی، معین مهر صدیقه، سعادت جو پریا. بررسی اجتماع پذیری فضاهای تجاری در رویکرد اسلامی. مطالعات شهر ایرانی اسلامی[Internet]. 1393؛-(18):25-38. Available from: https://sid.ir/paper/177347/fa

    IEEE: کپی

    مهدی حمزه نژاد، صدیقه معین مهر، و پریا سعادت جو، “بررسی اجتماع پذیری فضاهای تجاری در رویکرد اسلامی،” مطالعات شهر ایرانی اسلامی، vol. -، no. 18، pp. 25–38، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/177347/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button