Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,457
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,364
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش عوامل موثر گردشگری فرهنگی در توسعة کارآفرینی شهر میراث جهانی یزد

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 89

چکیده

 پدیده ی گردشگری به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد, زمینه ی بسیار مناسبی برای ورود کارآفرینان است؛ با این وجود, به موضوع کارآفرینی گردشگری کمتر پرداخته شده و مدل های توسعه ی کارآفرینی در گردشگری به صورت معدودی مورد بررسی قرار گرفته است. این امر در مورد گونه های مختلف گردشگری, اهمیت مضاعفی پیدا می کند؛ به خصوص گردشگری فرهنگی که یکی از دیرپاترین و گسترده ترین گونه های گردشگری است. برای تدوین مدل توسعه ی گردشگری فرهنگی, ابتدا باید عوامل مؤثر بر توسعه ی کارآفرینی گردشگری را شناخته و روابط آنها را با هم بررسی نمود. جامعه ی آماری این مطالعه که با هدف بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی گردشگری فرهنگی و شدت روابط بین این عوامل, انجام شده, مالکان و شاغلان کسب وکار گردشگری, نخبگان دانشگاهی و فعالان بخش دولتی و خصوصی گردشگری در شهر میراث جهانی یزد بوده اند. در مرحله ی اول با استفاده از بررسی ادبیات نظری و مطالعه ی عمیق منابع, مصاحبه ی نیمه ساختار یافته با خبرگان و انجام روند نظریه ی داده بنیاد, عوامل و مؤلفه های مؤثر بر توسعه ی کارآفرینی شناسایی شده و در مرحله ی دوم به منظور بررسی روابط علی و شدت روابط آنها, از روش نگاشت شناختی فازی1 (FCM) استفاده شده است. بر اساس بررسی انجام پذیرفته سه عامل رفتاری, ساختاری و بسترها و شرایط محیطی بر توسعه ی کارآفرینی گردشگری فرهنگی مؤثر بوده و عامل رفتاری بیشترین شدت رابطه را با متغیر توسعه ی کارآفرینی گردشگری فرهنگی دارد. علاوه بر این مشخص گردید هر یک از عوامل مذکور با یکدیگر نیز رابطه داشته و برهم تاثیر می  گذارند و از این طریق نیز می توانند بر متغیر توسعه ی کارآفرینی گردشگری فرهنگی اثرگذار باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باصولی، مهدی، هاشمی، سیدسعید، ایمانی خوشخو، محمدحسین، و میرغفوری، سیدحبیب اله. (1398). نقش عوامل موثر گردشگری فرهنگی در توسعة کارآفرینی شهر میراث جهانی یزد. مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 9(35 )، 79-89. SID. https://sid.ir/paper/177368/fa

    Vancouver: کپی

    باصولی مهدی، هاشمی سیدسعید، ایمانی خوشخو محمدحسین، میرغفوری سیدحبیب اله. نقش عوامل موثر گردشگری فرهنگی در توسعة کارآفرینی شهر میراث جهانی یزد. مطالعات شهر ایرانی اسلامی[Internet]. 1398؛9(35 ):79-89. Available from: https://sid.ir/paper/177368/fa

    IEEE: کپی

    مهدی باصولی، سیدسعید هاشمی، محمدحسین ایمانی خوشخو، و سیدحبیب اله میرغفوری، “نقش عوامل موثر گردشگری فرهنگی در توسعة کارآفرینی شهر میراث جهانی یزد،” مطالعات شهر ایرانی اسلامی، vol. 9، no. 35 ، pp. 79–89، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/177368/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا