مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

498
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

611
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توسعه مدل آیروالاستیک هواپیمای کامل برای بررسی اثر انعطاف پذیری بر ضرایب دینامیک پروازی آن

صفحات

 صفحه شروع 2511 | صفحه پایان 2521

چکیده

 هواپیماهای بدون سرنشین که اغلب سبک و انعطاف پذیرند از جمله وسایل پرنده پرکاربرد در سال های اخیر هستند که بسیار مورد توجه طراحان حوزه هوافضا قرار گرفته اند. نکته مهم در مورد طراحی این پرنده ها تاثیر متقابل تغییر شکل های سازه و بارهای آیرودینامیکی است یعنی انعطاف پذیر بودن پرنده سبب می شود حین اعمال بارهای آیرودینامیکی تغییر شکل هایی در پرنده ایجاد شود که سبب تغییر در ضرایب و مشتقات آیرودینامیکی آن خواهد شد. در پژوهش حاضر اثر انعطاف پذیری سازه بر مشتقات آیرودینامیکی استاتیکی و دینامیکی و به ویژه پایداری عرضی پرنده, مورد مطالعه قرار گرفته و مدلی برای محاسبه سریع این ضرایب معرفی شده است. این مدل براساس روش آیرودینامیک سریع و تیر الاستیک است و برای پرنده کامل و نامقید ارائه شده است. تحلیل سازه با روش مودال و با استفاده از شکل مودهای تیر (با روش اجزا محدود) و محاسبات آیرودینامیکی با روش پنل سه بعدی (ترکیب چمشه و دابلت) انجام شده و معادلات آیروالاستیک پرنده کامل به صورت همگیر و برحسب عملگرهای ماتریسی توسعه داده شده است. در انتها پس از صحت سنجی های انجام شده, برای یک هواپیمای بدون سرنشین, تاثیر انعطاف پذیری بر مشتقات در دو حالت مطالعه شده است. در یک حالت ضریب بار لیفت تغییر کرده و پس از تریم کردن پرنده, مشتقات مختلف محاسبه شده است. در حالت دیگر, با تغییر طول بال, مشتقات پرنده به ازای مقادیر مختلف نسبت منظری محاسبه شده است. نتایج نشان می دهد که انعطاف پذیری پرنده مورد مطالعه می تواند تا چند ده برابر حالت صلب, افزایش در برخی مشتقات عرضی پرنده ایجاد کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برهان پناه موشکی، محمدرضا، و دهقانی فیروزآبادی، روح اله. (1398). توسعه مدل آیروالاستیک هواپیمای کامل برای بررسی اثر انعطاف پذیری بر ضرایب دینامیک پروازی آن. مهندسی مکانیک مدرس، 19(10 )، 2511-2521. SID. https://sid.ir/paper/179862/fa

    Vancouver: کپی

    برهان پناه موشکی محمدرضا، دهقانی فیروزآبادی روح اله. توسعه مدل آیروالاستیک هواپیمای کامل برای بررسی اثر انعطاف پذیری بر ضرایب دینامیک پروازی آن. مهندسی مکانیک مدرس[Internet]. 1398؛19(10 ):2511-2521. Available from: https://sid.ir/paper/179862/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا برهان پناه موشکی، و روح اله دهقانی فیروزآبادی، “توسعه مدل آیروالاستیک هواپیمای کامل برای بررسی اثر انعطاف پذیری بر ضرایب دینامیک پروازی آن،” مهندسی مکانیک مدرس، vol. 19، no. 10 ، pp. 2511–2521، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/179862/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button