Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

332
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

516
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رفتار حباب جدایش روی سطح مکش یک پره لیفت بالا در توربین فشارپایین با استفاده از تجزیه مدهای متعامد سره

صفحات

 صفحه شروع 2431 | صفحه پایان 2441

چکیده

 موتورهای توربوفن به صورت گسترده در هواپیماهای امروزی به کار می روند. توربین های فشارپایین سنگین ترین جزء موتورهای توربوفن هستند و کاهش دادن وزن آنها در کاهش مصرف سوخت ویژه و بهبود راندمان کلی این موتورها بسیار تاثیرگذار است. یکی از راه های کاهش وزن, کاهش تعداد پره ها است که با افزایش بارگذاری روی هر پره همراه می شود و به این منظور می توان از ایرفویل های لیفت بالا در طراحی استفاده کرد. با توجه به بالابودن احتمال جدایش در این پره ها, شناسایی موقعیت و اندازه حباب جدایش برای تعیین مقدار افت انرژی جریان اهمیت فراوان دارد. در این پژوهش ردیف پره لیفت بالای T106D-EIZ به روش میانگین گیری رینولدز معادلات ناویر-استوکس ناپایا (URANS) با مدل آشفتگی تنش برشی (SST) و مدل گذار در دو عدد رینولدز 200, 000 و 60, 000 و عدد ماخ آیزنتروپیک خروجی 0/4 که بیانگر شرایط جریان در توربین فشارپایین است, به صورت دوبعدی شبیه سازی عددی شده است. نتایج نشان می دهند هنگامی که عدد رینولدز بزرگ باشد, روی سطح مکش حباب جدایش کوچک و محدود باقی می ماند و لایه برشی جداشده به سطح پره بازگشته و مقدار افت انرژی جریان کاهش می یابد. درحالی که در عدد رینولدز کم, حباب جدایش بزرگ شده و افت انرژی سیال افزایش می یابد. حباب جدایش به صورت مستقیم از خطوط همتراز فشار قابل تشخیص نیست اما بررسی میدان فشار به روش تجزیه مدهای متعامد سره, قابلیت شناسایی ساختارهای درون جریان شامل کشش گردابه, شروع جدایش و بازگشت جریان به سطح را به دست می دهد. هنگامی که اندازه حباب جدایش بزرگ است, ساختارهای گردابی بزرگی در سطح مکش تشکیل می شود. رهایی این گردابه های بزرگ باعث افزایش بیش از 50% مقدار افت پروفیل می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سجادمنش، سیدمرتضی، مجدم، محمد، و محسنی، آرمان. (1398). بررسی رفتار حباب جدایش روی سطح مکش یک پره لیفت بالا در توربین فشارپایین با استفاده از تجزیه مدهای متعامد سره. مهندسی مکانیک مدرس، 19(10 )، 2431-2441. SID. https://sid.ir/paper/179876/fa

    Vancouver: کپی

    سجادمنش سیدمرتضی، مجدم محمد، محسنی آرمان. بررسی رفتار حباب جدایش روی سطح مکش یک پره لیفت بالا در توربین فشارپایین با استفاده از تجزیه مدهای متعامد سره. مهندسی مکانیک مدرس[Internet]. 1398؛19(10 ):2431-2441. Available from: https://sid.ir/paper/179876/fa

    IEEE: کپی

    سیدمرتضی سجادمنش، محمد مجدم، و آرمان محسنی، “بررسی رفتار حباب جدایش روی سطح مکش یک پره لیفت بالا در توربین فشارپایین با استفاده از تجزیه مدهای متعامد سره،” مهندسی مکانیک مدرس، vol. 19، no. 10 ، pp. 2431–2441، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/179876/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا