مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,866
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,083
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تطبیقی گرایشات فیگوراتیو در مجسمه سازی مدرن و پست مدرن

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 94

چکیده

 تاریخ هنر از آغاز تا کنون شاهد حضور فیگور انسان در عرصه های مختلف؛ از هنرهای کاربردی گرفته تا نقاشی و به خصوص در مجسمه سازی بوده است. در بسیاری از دوره های تاریخی این تصویر گرایش به واقع گرایی دارد؛ تا اینکه در اوایل قرن بیستم هنرمندان از این نوع نمایش واقع گرایانه بر می تابند و به انتزاع روی می آورند, اما این روند نیز در هنر این دوره دیری نمی پاید و در اواسط این قرن جای خود را به شیوه دیگری می دهد. لذا گرایش به انتزاع, فرم گرایی, نخبه گرایی, وحدت گرایی که از مولفه های اصلی مدرنیسم بودند, در دهه های پایانی این قرن یعنی حدودا از دهه 1960 جای خود را به پست مدرنیسم ضد فرم, مردمی و کثرت گرا می دهند. این فراز و فرودها در نحوه به تصویر کشیدن فیگور به خصوص در مجسمه سازی به خوبی قابل بررسی است. این مقاله سعی دارد نحوه به تصویر کشیدن پیکر انسان را در مجسمه سازی دوره مدرن و پس از آن, پست مدرن و تحولات مبانی زیبایی شناختی ناشی از این گذار از دوره ای به دوره دیگر را مورد بررسی قرار دهد. در این راستا ابتدا در این مقاله سعی می شود به گزیده ای از دیدگاه ها, مولفه ها و نظریات مطرح در این دو دوره از دیدگاه برخی متفکران و صاحب نظران آن پرداخته شود, سپس با معرفی تعدادی از تاثیرگذارترین هنرمندان مجسمه ساز از هر دو دوره که پرداختن به فیگور انسان را جوهره اصلی کار خود قرار دادند؛ به معرفی و بررسی تغییر مولفه های زیبایی شناختی در نحوه به نمایش در آمدن فیگور در آثار آن ها به شیوه نظری بپردازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خسروی فر، شهلا. (1391). مطالعه تطبیقی گرایشات فیگوراتیو در مجسمه سازی مدرن و پست مدرن. نقش مایه، 5(10)، 83-94. SID. https://sid.ir/paper/184032/fa

    Vancouver: کپی

    خسروی فر شهلا. مطالعه تطبیقی گرایشات فیگوراتیو در مجسمه سازی مدرن و پست مدرن. نقش مایه[Internet]. 1391؛5(10):83-94. Available from: https://sid.ir/paper/184032/fa

    IEEE: کپی

    شهلا خسروی فر، “مطالعه تطبیقی گرایشات فیگوراتیو در مجسمه سازی مدرن و پست مدرن،” نقش مایه، vol. 5، no. 10، pp. 83–94، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/184032/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button