تحقیق حاضر نشان دهنده این است که آیین ذن و هنر ذن از هم جدا نیستند، بلکه هر دو بیانگر یک اصل هستند و هنر ذن مطابق با اصول آئین ذن می باشد. در تحقیق حاضر تطبیق اصول و مبانی مکتب ذن با عمل نقاشی در این سبک، مورد بررسی قرار گرفته است.سوال کلیدی در این تحقیق این می باشد که چرا هنر ذن نمودی آیینی دارد؟ که با مطالعه چند نمونه از نقاشی های ذن در دوران گذشته و دوران نوین و با توجه به پیوند فلسفه این آیین با نحوه خلق اثر هنری، به پاسخ این سوال پرداخته شده است. پیوستگی نقاشی ها و اشعار ذن در این تحقیق، دلیلی دیگر بر اثبات تسلط تفکر آیینی این مکتب، بر ذهن خالق اثر در عرصه هنر وادبیات می باشد. ضربه قلم مویی که در یک لحظه تصویری کامل خلق می کند، و یا قطعه شعری که سروده می شود، نمود انطباق فلسفه ذن با مصادیق هنری و ادبی آن می باشد. هدف از این تحقیق نشان دادن تاثیر و رابطه تنگاتنک بین آیین و طریقت ذن با هنر نقاشی ذن و به تصویر درآمدن اشعار ذن در فضاهای نقاشی ذن می باشد.