مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,158
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

943
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش مایه های تالار اشرف اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 17

چکیده

 اوج شکوه و یکی از بارزترین دوره های نمود و تعالی جلوه های هنری درتاریخ ایران زمین, دوران صفویه می باشد که مجموعه ایست کامل و تکامل یافته از تمام هنرهای کاربردی و تزئینی و تالاراشرف دراصفهان, نمونه ای بسیار ارزنده از این دوره محسوب می شود که نقوشی زیبا را در غالب هنرهای کاربردی همچون گچ بری و آجرچینی و نقاشی دیواری, کاشیکاری و... در خود جای داده است. این تالار که زمانی محل سکونت پادشاه و حرم سلطنتی وی بوده است, مشتمل است از تالار اصلی و دو اتاق در دو طرف آن, که روبه سمت جنوب ساخته شده است. نقوش به کار رفته در تزئینات تالار اشرف را می توان در دو گروه اصلی 1. نقوش گیاهی طبیعی و تجریدی (درخت سرو, گلدان و گیاه, گل وبوته, اسلیمی و ختائی) و 2 نقوش هندسی (ستاره های چند پر یا شمسه کادر محرابی, اشکال هندسی منتظم و غیر منتظم, بته جقه, طناب در هم بافته و ...) مورد طرح و بررسی قرار داد, که درمجاورت رنگ های گوناگون و همنشینی رنگ طلایی و رنگ لاجورد, جلوه ای خاص و بسیار زیبا به این بنا بخشیده است. در این تحقیق سعی گردیده, علاوه بر شناخت و دستیابی به نقش مایه های این اثر ارزنده, ویژگی های بصری و مفاهیم پنهان این نقش مایه ها مورد بررسی قرار گیرد. یافته های این مقاله نشان می دهد که: 1- نقوش گیاهی, فراوانی قابل ملاحظه ای نسبت به دیگر نقش مایه ها دارند. 2- نقوش, صرفا جنبه تزئینی نداشته و علاوه بر اشاره مستقیم به مفاهیم, سندی است که ویژگی های اعتقادی, فرهنگی و اجتماعی دوران را آشکار می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خدادادی، علی، احمدپناه، سیدابوتراب، و صفی خانی، نینا. (1393). بررسی نقش مایه های تالار اشرف اصفهان. نقش مایه، 8(18)، 7-17. SID. https://sid.ir/paper/184127/fa

    Vancouver: کپی

    خدادادی علی، احمدپناه سیدابوتراب، صفی خانی نینا. بررسی نقش مایه های تالار اشرف اصفهان. نقش مایه[Internet]. 1393؛8(18):7-17. Available from: https://sid.ir/paper/184127/fa

    IEEE: کپی

    علی خدادادی، سیدابوتراب احمدپناه، و نینا صفی خانی، “بررسی نقش مایه های تالار اشرف اصفهان،” نقش مایه، vol. 8، no. 18، pp. 7–17، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/184127/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button