Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    7-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1138
  • دانلود: 

    834
چکیده: 

اوج شکوه و یکی از بارزترین دوره های نمود و تعالی جلوه های هنری درتاریخ ایران زمین، دوران صفویه می باشد که مجموعه ایست کامل و تکامل یافته از تمام هنرهای کاربردی و تزئینی و تالاراشرف دراصفهان، نمونه ای بسیار ارزنده از این دوره محسوب می شود که نقوشی زیبا را در غالب هنرهای کاربردی همچون گچ بری و آجرچینی و نقاشی دیواری، کاشیکاری و... در خود جای داده است. این تالار که زمانی محل سکونت پادشاه و حرم سلطنتی وی بوده است، مشتمل است از تالار اصلی و دو اتاق در دو طرف آن، که روبه سمت جنوب ساخته شده است. نقوش به کار رفته در تزئینات تالار اشرف را می توان در دو گروه اصلی 1. نقوش گیاهی طبیعی و تجریدی (درخت سرو، گلدان و گیاه، گل وبوته، اسلیمی و ختائی) و 2 نقوش هندسی (ستاره های چند پر یا شمسه کادر محرابی، اشکال هندسی منتظم و غیر منتظم، بته جقه، طناب در هم بافته و ...) مورد طرح و بررسی قرار داد، که درمجاورت رنگ های گوناگون و همنشینی رنگ طلایی و رنگ لاجورد، جلوه ای خاص و بسیار زیبا به این بنا بخشیده است. در این تحقیق سعی گردیده، علاوه بر شناخت و دستیابی به نقش مایه های این اثر ارزنده، ویژگی های بصری و مفاهیم پنهان این نقش مایه ها مورد بررسی قرار گیرد. یافته های این مقاله نشان می دهد که: 1- نقوش گیاهی، فراوانی قابل ملاحظه ای نسبت به دیگر نقش مایه ها دارند. 2- نقوش، صرفا جنبه تزئینی نداشته و علاوه بر اشاره مستقیم به مفاهیم، سندی است که ویژگی های اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی دوران را آشکار می سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1138

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 834 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    19-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3998
  • دانلود: 

    1456
چکیده: 

در طاق بستان نمادها و نشانه هایی وجود دارد که تا بحال از طریق نظام نمادین بررسی نشده است و به همین دلیل این شیوه می تواند ابعاد چند معنایی و مفاهیم عمیق تر نمادها را بیان کند. نقش برجسته های دوره پادشاهان ساسانی و شناخت عناصر و نمادهای بکار رفته بر روی حجاریها از جمله لباس پادشاهان، شمشیر، صحنه های شکار، و دیگر نمادها هدف بررسی این مقاله می باشد. نمایش پیکره بزرگ شاه در تمامی صحنه ها، تاکیدی بر اهمیت و عظمت پادشاه است. نقش برجسته ها معمولا به صورت دوزبان پهلوی اشکانی و پهلوی ساسانی است و به معرفی شخصیت های این آثار می پردازد. شخصیت اسطوره ای خدایان، حیوانات، صحنه شکار و و مفاهیم نمادین به کار رفته در حجاری ها، موضوعات اصلی صخره سنگ ها در طاق بستان در این مقاله است. موضوع مهم در طاق بستان یافتن معانی دیگری است که در نمادها نهفته و به همین دلیل از روش نماد شناسی تحلیلی استفاده می شود. هدف اصلی تحقیق و انتخات موضوع، بررسی معانی و مفاهیم نشانه هایی است که بر روی تاج شاه، لباس شاه، و ایزدان وجود دارد. روش تحقیق به صورت تحلیلی- توصیفی و بر اساس داده های اسنادی-تاریخی که از صخره سنگ ها بدست آمده، می باشد و نیز نگارنده شخصا تصاویر را از محل طاق بستان عکاسی کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3998

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1456 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    33-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1036
  • دانلود: 

    842
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (pdf) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1036

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 842 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    43-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1588
  • دانلود: 

    1038
چکیده: 

مسافران اروپایی متشکل از سیاحان، سفیران، مبلغان مذهبی و غیره در مدت اقامت در ایران با یادداشت وقایع آن روزها در قالب سفرنامه، بخشی از تاریخ مکتوب دولت صفویه را رقم زدند. مطالعات این سفرنامه ها، بازگو کننده تاریخ و فرهنگ عصر صفویه از جنبه های مختلف، از دید آنهاست. در این میان بررسی تن پوش های مردمان صفویه در سفرنامه ها و میزان تطابق آن با نگاره های صفویه و بخصوص مکتب اصفهان مساله اصلی این پژوهش است. برای بررسی این مساله و فرضیه های مبتنی بر آن، مهمترین سفرنامه های نوشته شده در این دوره مورد مطالعه قرار گرفته و با نگاره های مکتب اصفهان تطبیق داده شده است. همچنین بر حسب نیاز، سیرتحول تن پوش ها نیز مورد بررسی واقع شده و مقایسه ایی بین تن پوش های اوایل و اواخر صفویه صورت گرفته است. همان طور که می دانیم نگارگری دوره صفویه به دلیل تاثیر پذیری از شرایط و اوضاع سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی آن دوره متفاوت از نگارگری دوره قبل و بعد از خود می باشد، لذا این تاثیرپذیری ها می توانسته به دلیل رضایت مندی حاکمان و سفارش دهندگان و حامیان هنر، عموما در تصاویر شخصیت های نگاره ها و نوع پوشش آنها انعکاس یافته باشد. در بررسی های انجام گرفته، مشخص گردید که مطالب سفرنامه های اروپاییان در این دوره می تواند به عنوان یک منبع مکتوب و قابل استناد در بررسی های پوشاک دوره صفویه مورد توجه قرار گیرد و به ویژه با همراهی نگاره های این دوره اسنادی معتبر به شمار می روند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1588

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1038 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

میرزایی سونیا

نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    55-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1945
  • دانلود: 

    1299
چکیده: 

سفالینه های قاجار و ویژگی های منحصر به فرد آن می توانند حلقه رابطی میان عصر حاضر و دورانی از تاریخ ایران گردند که به اعتقاد برخی پژوهشگران استمرار ناشیانه ادوار پیشین بوده و آمیزه ناشیانه هنر سنتی با هنر غرب و شرق است. هنری که با ورود انواع سفالینه های اهدایی به در بار قاجار، تحت تاثیر قرار گرفت و علاقه بازرگانان و مجموعه داران سبب کپی برداری از نمونه های اعصار پیشین شد. از سویی ورود مظاهر تمدنی جدید، تکنولوژی نوظهور و تغییرات اجتماعی و فرهنگی که تبعات آن ها به صورت طیف وسیعی از رنگ ها و نقش ها بر روی سفالینه های این عصر ظاهر گردید، بر این اعتقاد مهر تاییدی گذاشت. با مشاهده برخی آثار سفالگران ایرانی که در چند دهه اخیر در مجموعه ها و موزه های خارجی به نمایش در آمده اند می توان به خوبی مظاهر این تاثیرات را مشاهده کرد. هدف این نوشتار بررسی عوامل تاثیر گذار بر سفالگری قاجار و در پی آن معرفی برخی سفالینه های موجود در موزه های خارجی و ظروف اهدایی موجود در کاخ گلستان می باشد. شیوه تحقیق این مقاله توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات آن کتابخانه ای و میدانی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1945

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1299 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اعتبارزاده معصومه

نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    67-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2615
  • دانلود: 

    1081
چکیده: 

برداشت کردن از ظرفیت های موجود در آثاری که برای اکثریت خاص و عام آشنا، شاخص و ماندگار می باشند، فرصت و امکان خلق ایده های جدید را فراهم می آورد. تاثیرگیری از آثار دیگران یا مراجع گوناگون با بهره گیری از ابزارهای بازنگری، تشابه یابی و اعمال تغییرات برای خلق اثری دیگر، با عنوان شیوه اقتباس تعریف می گردد. اقتباس مناسبات متقابلی با هنرهای بصری دارد. هنرمندان می توانند از این شیوه با تکیه بر وجوه اساسی آثار برجای مانده، مفاهیم تازه ای خلق نمایند. در رشته هنری تصویرسازی شیوه اقتباس جهت فراهم سازی یک بستر مناسب برای درک و شفاف سازی مضامین و ایده های تصویری و امکانی برای انتقال پیام های گوناگون از طریق دادهای ثبت شده در ذهن مخاطبین، مورد استفاده قرار می گیرد. در مقاله پیش رو بهره مندی از این شیوه جهت خلق و تدوین آثار هنری، در دو روش بینامتنیت و بیش متنیت تعریف و توضیح داده خواهد شد، و سود جستن از شیوه اقتباس، کشف و بازشناسی درون مایه و استعدادهای نهفته در مراجع هنری و ادبی با مقایسه و تطابق دادن دو اثر متشابه نسبت به هم، با هدف بسترسازی جهت خلق آثاری جدید مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در مطالعه و بررسی این مقاله از روش های کتابخانه ای و میدانی، برای گردآوری اطلاعات بهره گرفته شده است. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان می دهد که می توان با استفاده از شیوه اقتباس، یک تصویرسازی مستقل، منسجم و یکپارچه را سازماندهی کرد، به گونه ایی که عمل پردازش دوباره آن با شیوه بیان بصری مورد نظر تصویرگر، هم راستا باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2615

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1081 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button