مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

955
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

612
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عامل های موثر بر نگرش آموزگاران ابتدایی شهر زنجان در گنجاندن آموزش های کشاورزی و محیط زیست در برنامه های درسی

صفحات

 صفحه شروع 40 | صفحه پایان 52

چکیده

 گنجاندن موضوع های مرتبط با کشاورزی و محیط زیست در متن درس های دوره ابتدایی, ضمن ایجاد زمینه تجربه یادگیری واقعی زندگی برای دانش آموزان باعث شکل گیری نگرش مثبت در آنان راجع به کشاورزی و محیط زیست می شود. تصمیم و آمادگی آموزگاران برای تدریس موضوع های کاربردی کشاورزی و محیط زیست, تحت تاثیر نگرش آنان و سیاست های وزارت آموزش و پرورش می باشد. هدف این تحقیق علی-ارتباطی سنجش عامل های موثر بر نگرش آموزگاران در زمینه ی گنجاندن موضوع های کشاورزی و محیط زیست در برنامه های درسی می باشد. جامعه ی آماری تحقیق را همه ی آموزگاران ابتدایی شهر زنجان در سال 1394 تشکیل می دادند (4359 نفر) که برمبنای جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی متناسب, 343 نفر گزینش و بررسی شدند. نگرش از طریق شاخص ترکیبی 18 گویه ای سنجش شد و با انجام بررسی مقدماتی با 30 آموزگار و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی برابر با CR=0.87 پایایی آن تایید شد. روایی محتوایی و سازه ای ابزار تحقیق توسط اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی و محیط زیست حاصل شد. نتایج نشان دادند که بیشتر آموزگاران (78.4 درصد) دارای نگرش مساعدی در زمینه ی گنجاندن موضوع های کشاورزی و محیط زیست در برنامه های آموزشی هستند. آزمون من ویت نی نشان داد که آموزگاران با تجربه پیشین کار کشاورزی نگرش مساعد تری در مقایسه با آموزگاران بدون تجربه کار کشاورزی داشتند, نیز آموزگاران مرد در مقایسه با آموزگاران زن نگرش مساعدتری در این زمینه داشتند. تحلیل همبستگی نیز نشان داد که پیشینه ی تدریس در روستا رابطه ی مثبت و معنی داری و در مقابل سن, پیشینه ی تدریس کل و سطح تحصیلات با نگرش موردبحث رابطه ی معنی داری نداشتند. تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد, سه متغیر جنس, تجربه کار کشاورزی پیشین و پیشینه ی تدریس در روستا 30.8 درصد از احتمال نوع نگرش آموزگاران به گنجاندن موضوع های کشاورزی و محیط زیست را تشخیص می دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هوشمندان مقدم فرد، زهرا، و شمس، علی. (1394). عامل های موثر بر نگرش آموزگاران ابتدایی شهر زنجان در گنجاندن آموزش های کشاورزی و محیط زیست در برنامه های درسی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، -(34)، 40-52. SID. https://sid.ir/paper/200441/fa

    Vancouver: کپی

    هوشمندان مقدم فرد زهرا، شمس علی. عامل های موثر بر نگرش آموزگاران ابتدایی شهر زنجان در گنجاندن آموزش های کشاورزی و محیط زیست در برنامه های درسی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی[Internet]. 1394؛-(34):40-52. Available from: https://sid.ir/paper/200441/fa

    IEEE: کپی

    زهرا هوشمندان مقدم فرد، و علی شمس، “عامل های موثر بر نگرش آموزگاران ابتدایی شهر زنجان در گنجاندن آموزش های کشاورزی و محیط زیست در برنامه های درسی،” پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، vol. -، no. 34، pp. 40–52، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/200441/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button