Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    104-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    961
  • دانلود: 

    286
چکیده: 

این پژوهش که با هدف شناسایی برخی ویژگی های روان شناختی و جامعه شناختی مرتبط با روحیه کارآفرینانه در دانشجویان انجام گرفته، از لحاظ هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان به شمار 262تن تشکیل داده اند. نمونه آماری پژوهش با استفاده از جدول مورگان و کرجسی به شمار 170تن برآورد شد. ابزار گرد آوری داده ها دو آزمون استاندارد تایید شده توسط مرکز کارآفرینی دانشگاه شهید چمران اهواز (آزمون جامع کارآفرینی و آزمون کنترل درونی) و پرسشنامه ای محقق ساخت بود. براساس یافته های توصیفی سطح روحیه-کارآفرینانه در جامعه مورد پژوهش درحد پایین بود و در بیشتر دانشجویان، ویژگی های خلاقیت، عزم و اراده، کنترل-درونی و توفیق طلبی درحد بالا و ویژگی های خطرپذیری و استقلال طلبی درحد پایینی قرار داشتند. براساس یافته های استنباطی پژوهش بااطمینان 95درصد با استفاده از آزمون من وایت نی روحیه کارآفرینی بر پایه مقطع تحصیلی تفاوت آماری معنی داری داشت. همچنین با اطمینان 95درصد با استفاده از آزمون کروسکال والیس خلاقیت دانشجویان در دانشکده ها و رشته های تحصیلی تفاوت آماری معنی داری وجود داشت و دانشجویان دانشکده مهندسی-زراعی و عمران روستایی و گروه آموزشی مکانیزاسیون در مقایسه با دیگر دانشکده ها و رشته ها دارای خلاقیت بیشتری بوده اند. در زمینه میزان تاثیر آموزش عالی در رشد ویژگیهای روان شناختی کارآفرینی دانشجویان، نتایج بیانگر آن است که از دیدگاه دانشجویان، آموزش عالی می تواند در رشد ویژگیهای توفیق طلبی و استقلال طلبی بیشترین تاثیر را داشته باشد. ویژگی سرمشق گرفتن از افراد کارآفرین بیشترین اهمیت را در بین ویژگی های جامعه شناختی دانشجویان داشت. در این رابطه دیدارونشست دانشجویان با افراد کارآفرین و بازدید از موسسه های کارافرین در حد بالایی برای دانشجویان اهمیت داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 961

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 286 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2015
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    230
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

This study aims to identify psychological and sociological characteristics associated with the entrepreneurial spirit in students. Research method of this study was survey research. The data collection tools was a researcher-made questionnaire plus two standard tests. Total population was 262 graduate students of Ramin Agricultural and Natural Resources University and 170 persons of them were selected randomly by Krejcie and Morgan Table. Based on the results the entrepreneurial spirit in our study was relatively poor and the majority of students' had quite desirable characteristics of creativity, Internal control center, need for achievement, dedication and determination but undesirable risk taking Propensity and independence features. In the level of Ninety-five percent, there is a significant statistical difference between entrepreneurial spirit in terms of educational and employment history. also in the level of Ninety-five percent and Ninety-nine percent, there is a significant difference in terms of faculty and academic disciplines, is in the creativity feature, Thus agricultural and rural engineering college student and Mechanization Department, compared to other faculties and disciplines have been more creative. In the level of Ninety-five percent, there is a positive correlation between entrepreneurial spirit and need for achievement with educational level and in the level of Ninety-nine percent there is a negative correlation between dedication and determination with birth order. In the level of Ninety-five percent there is a positive correlation between creativity with Education level of mother

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 230

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    16-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1290
  • دانلود: 

    777
چکیده: 

هدف این پژوهش علی-ارتباطی تحلیل مولفه های فناوری اطلاعات در مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه می باشد. در این زمینه به منظور بررسی مدیریت دانش از مدل هفت مرحله ای بکوویتز و ویلیام (یافتن، به کارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد و نگهداری، حذف) بهره گرفته شد. جامعه آماری 899 تن کارکنان بخش اداری سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان شمار 269 تن از آنان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار اصلی گرد آوری داده ها پرسشنامه ای از پرسش های استاندارد شده و محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظر کارشناسان مربوطه مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسش ها نیز با استفاده از آزمون آلفای ترتیبی مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین فناوری اطلاعات و مدیریت دانش همبستگی و ارتباط مثبت معنی داری وجود دارد. با توجه به نتیجه ی تحلیل مسیر مبنی بر وجود تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بین همه ی مولفه های فناوری اطلاعات با مدیریت دانش می توان نتیجه گرفت که هر یک از مولفه های فناوری اطلاعات در مدیریت دانش تاثیر دارند به طوری که افزایش در هر یک از مولفه های فناوری اطلاعات در مدیریت دانش تاثیر می گذارد. مهم ترین متغیرهای برونزای تاثیرگذار بر مدیریت دانش به ترتیب نحوه ذخیره و بعد نحوه تبدیل اطلاعات مشخص شدند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1290

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 777 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    3-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    564
  • دانلود: 

    553
چکیده: 

هدف این تحقیق بررسی بازدارنده های تاثیرگذار بر سطح مهارت های کارآفرینانه دانشجویان بود. جامعه آماری آن 1188 تن دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرایش های کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود که بر پایه جدول کرجسی- مورگان، 291 تن از آنان با روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب گزینش شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان مورد تایید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز با برآورد مدل اندازه گیری و پس از اعمال اصلاح های ضروری به دست آمد. داده های گردآوری شده با استفاده از مدل-سازی معادله های ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق گویای آن بودند که پنج عامل: نبود محتوای آموزشی کارآفرینانه، ضعف اطلاعاتی- ارتباطی، ضعف مهارت های نوآورانه و عملی، مسایل انگیزشی و ضعف برنامه ریزی، دارای تاثیر منفی و معنی داری بر سطح مهارت های کارآفرینانه دانشجویان بوده و 72 درصد از واریانس آن را تبیین کردند. هم چنین، بر پایه شاخص های برازش، ساختار مدل پژوهش تایید شد و چارچوب نظری تحقیق با واقعیت هم خوانی داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 564

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 553 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    28-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    703
  • دانلود: 

    577
چکیده: 

 بی کاری پرشمار دانش آموختگان گرایش های مختلف کشاورزی تا حدی گویای آن است که این گروه در دوران دانشجویی نتوانسته اند مهارت های لازم برای ورود به بخش کشاورزی و انجام فعالیت های تولیدی، تبدیلی و یا توزیعی را کسب کنند. در نتیجه، یکی از راهکارهای عملی، چیرگی بر این چالش توجه بیشتر به برنامه های درسی آموزش عالی کشاورزی، به ویژه درس های عملی ( آزمایشگاهی، عملیات کشاورزی، کارآموزی) است. با توجه به اهمیت ویژه ی درس های عملی در مهارت زایی، این تحقیق با هدف تحلیل چالش درس های عملی از دیدگاه دانشجویان علوم زراعی دانشگاه پیام نور شهرستان دهلران به انجام رسید. جامعه ی آماری 50 تن دانشجوی کشاورزی دانشگاه مزبور بود که همگی مورد بررسی قرار گرفتند. روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط افراد صاحب نظر و پایایی آن نیز با محاسبه ی ضریب پایایی q=0.89 تایید شد. با توجه به 9 عامل شناسایی شده توسط تحلیل عاملی اکتشافی به عنوان نارسایی درس های عملی و استفاده از آن ها در رگرسیون ترتیبی مشخص شد که چهار عامل: نبود شفاف سازی و هماهنگی های لازم، نارسایی های مربوط به فعالیت مدرسان، برنامه ریزی نامناسب و کم بود امکان ها و زیر ساخت ها اصلی ترین متغیرهای موثر بر عملکرد دانشجویان در این درس ها هستند که با هم در معادله ی لوجیت توانستند 95.8 درصد از احتمال واریانس متغیر وابسته ( عملکرد دانشجویان در درس های عملی) را درست برآورد نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 703

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 577 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    40-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    955
  • دانلود: 

    612
چکیده: 

گنجاندن موضوع های مرتبط با کشاورزی و محیط زیست در متن درس های دوره ابتدایی، ضمن ایجاد زمینه تجربه یادگیری واقعی زندگی برای دانش آموزان باعث شکل گیری نگرش مثبت در آنان راجع به کشاورزی و محیط زیست می شود. تصمیم و آمادگی آموزگاران برای تدریس موضوع های کاربردی کشاورزی و محیط زیست، تحت تاثیر نگرش آنان و سیاست های وزارت آموزش و پرورش می باشد. هدف این تحقیق علی-ارتباطی سنجش عامل های موثر بر نگرش آموزگاران در زمینه ی گنجاندن موضوع های کشاورزی و محیط زیست در برنامه های درسی می باشد. جامعه ی آماری تحقیق را همه ی آموزگاران ابتدایی شهر زنجان در سال 1394 تشکیل می دادند (4359 نفر) که برمبنای جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی متناسب، 343 نفر گزینش و بررسی شدند. نگرش از طریق شاخص ترکیبی 18 گویه ای سنجش شد و با انجام بررسی مقدماتی با 30 آموزگار و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی برابر با CR=0.87 پایایی آن تایید شد. روایی محتوایی و سازه ای ابزار تحقیق توسط اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی و محیط زیست حاصل شد. نتایج نشان دادند که بیشتر آموزگاران (78.4 درصد) دارای نگرش مساعدی در زمینه ی گنجاندن موضوع های کشاورزی و محیط زیست در برنامه های آموزشی هستند. آزمون من ویت نی نشان داد که آموزگاران با تجربه پیشین کار کشاورزی نگرش مساعد تری در مقایسه با آموزگاران بدون تجربه کار کشاورزی داشتند، نیز آموزگاران مرد در مقایسه با آموزگاران زن نگرش مساعدتری در این زمینه داشتند. تحلیل همبستگی نیز نشان داد که پیشینه ی تدریس در روستا رابطه ی مثبت و معنی داری و در مقابل سن، پیشینه ی تدریس کل و سطح تحصیلات با نگرش موردبحث رابطه ی معنی داری نداشتند. تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد، سه متغیر جنس، تجربه کار کشاورزی پیشین و پیشینه ی تدریس در روستا 30.8 درصد از احتمال نوع نگرش آموزگاران به گنجاندن موضوع های کشاورزی و محیط زیست را تشخیص می دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 955

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 612 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

غیاثی عبدالرحیم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    53-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1786
  • دانلود: 

    854
چکیده: 

هدف این پژوهش، بررسی رابطه ی سبک های حل مساله و عزت نفس با باور به خودکارآمدی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی بود. جامعه ی آماری تحقیق، شامل تمام دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 92 - 93، بود (N=3000) حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 210 نفر تعیین شد که با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی با انتساب متناسب تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای بود که روایی آن بر پایه ی نظر شماری از اعضای هیئت علمی ترویج و آموزش کشاورزی و صاحب نظران مربوط تایید شد و برای تعیین پایایی بخش های مختلف آن، از تتای ترتیبی استفاده شد (q=0.76-0.89) نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که عزت نفس و سه سبک حل مساله ی خلاقیت، اعتماد و گرایش با باور به خودکارآمدی رابطه ی معنی دار مستقیم و دو سبک درماندگی و مهار گری رابطه ی معنی دار معکوس دارند. همچنین یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که عزت نفس و سبک های حل مساله ی خلاقیت، گرایش و درماندگی قادرند 57.2 درصد از تغییرات واریانس باور به خودکارآمدی را در میان دانشجویان مورد مطالعه تبیین نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1786

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 854 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    65-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    631
  • دانلود: 

    522
چکیده: 

ادراک دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی، یکی از مهم ترین بنیان های بهبود فعالیت های آموزشی و پیشرفت تحصیلی آنان در موسسه های آموزش عالی در سراسر جهان است. با این وجود، هنوز سازوکار اثرگذاری ادراک از کیفیت خدمات آموزشی بر پیشرفت تحصیلی از سوی پژوهشگران به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. لذا، هدف کلی این پژوهش که از لحاظ روش گرد آوری داده ها میدانی و از لحاظ آماری از نوع تحقیقات علی- ارتباطی و از گروه تحلیل ماتریس کواریانس است، بررسی سازوکار اثرگذاری ادراک دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان از کیفیت خدمات آموزشی بر پیشرفت تحصیلی آنان بود. جامعه آماری پژوهش 160 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه بودند که 110 تن از آنان، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه برگزیده شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه بود. بررسی روایی، پایایی، برازش متغیرهای پنهان و آزمون فرضیه های پژوهش با استفاده از روش مدل سازی معادله های ساختاری و به کارگیری نرم افزار  LISREL 8.8انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی روایی، پایایی و برازش متغیرهای پنهان پژوهش را تایید کرد. نتایج به دست آمده از تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار AMOS نشان داد که سازه های کیفیت تعامل و کیفیت فضا بیشترین تاثیر مستقیم بر ادراک از کیفیت خدمات آموزشی و بیشترین اثر غیر مستقیم را بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارند. از سوی دیگر، سازه های ادراک از کیفیت خدمات آموزشی و رضایتمندی در مجموع بیشترین اثرگذاری مستقیم را بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان داشتند. همچنین، ادراک از کیفیت خدمات آموزشی دارای اثر معنی داری بر میزان رضایتمندی دانشجویان بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 631

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 522 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

علم بیگی امیر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    79-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    834
  • دانلود: 

    666
چکیده: 

این تحقیق باهدف اصلی بررسی متغیرهای جداکننده دو سطح گرایش به راه اندازی یک کسب وکار با تمرکز بر ویژگی شور و شوق کارآفرینانه دانشجویان انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از 742 دانشجویان کارشناسی سال های سوم و چهارم و 412 تن دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود (N=1154) نمونه موردنظر به شمار 205 نفر بر پایه فرمول تصحیح جامعه محدود دانیل تعیین و به روش سهمیه ای نمونه گیری انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه ای بود که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت. روش آماری غالب تحلیل رگرسیون لجستیک دوجمله ای بود. نتیجه کلی تحقیق گویای آن است شور و شوق کارآفرینانه متغیری مهم در پیش بینی گرایش های کارآفرینی است. همچنین مشخص شد که تنها دانشجویانی که سطح بالاتری از شور و شوق کارآفرینانه را تجربه کرده اند دارای گرایش به راه اندازی کسب وکار هستند. نتیجه تحلیل حساسیت مدل لجیت نیز نشان داد که این تابع عملکرد قابل قبولی در جداسازی گرایش های کارآفرینانه دارد. گذراندن دوره های آموزش های کارآفرینی نیز در افزایش گرایش به راه اندازی کسب وکار در بین دانشجویان موثر بود، ولی جنس در این زمینه نقشی نداشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 834

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 666 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    89-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    900
  • دانلود: 

    688
چکیده: 

این پژوهش با هدف سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری، کل دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بودند (N=764) حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) برآورد شد N=256 نمونه گیری به روش نمونه گیری طبقه ای تناسبی در دو مرحله انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود. روایی ظاهری و محتوایی آن توسط چندتن از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس مورد بررسی و تایید قرار گرفت. نتایج نشان داد که سواد اطلاعاتی دانشجویان در سطح متوسط است. دانشجویان در استاندارد دوم سواد اطلاعاتی (دسترسی موثر و کارا به اطلاعات مورد نیاز) بالاترین مهارت را داشتند و در استاندارد پنجم (آشنایی با موارد حقوقی و قضایی مربوط به دسترسی و استفاده از اطلاعات) ضعیف بودند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که متغیرهای سن، ساعات کار با رایانه و اینترنت، نمره مهارت های تحقیق (میزان آشنایی با زبان انگلیسی، رایانه، اینترنت و نرم افزار های اداری) و معدل واحدهای گذرانده در مقطع کنونی با میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج معادله رگرسیون چندگانه گام به گام نشان داد که معدل واحدهای گذرانده مقطع کنونی، نمره مهارت های تحقیق و ساعات کار با رایانه و اینترنت حدود 21 درصد از تغییرپذیریهای رفتار اطلاع یابی دانشجویان را تبیین کردند. نتایج آزمون t نشان داد که بین سواد اطلاعاتی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)، جنسیت های مختلف (زن و مرد)، افرادی که در تور آشنایی کتابخانه شرکت کرده بودند و آنانی که شرکت نکرده بودند تفاوت معنی داری وجود ندارد. بر پایه بخش دیگری از نتایج، نوع دانشگاه مقطع کارشناسی بر سواد اطلاعاتی دانشجویان موثر است. و بین سواد اطلاعاتی دانشجویان با رشته های مختلف تحصیلی و وضعیت اشتغال مختلف نیز تفاوت معناداری وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 900

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 688 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    117-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1365
  • دانلود: 

    1060
چکیده: 

اگرچه در گذشته پژوهش های زیادی درباره تاثیر مستقیم ویژگی های شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینانه انجام شده است اما به علت این که این ویژگی ها توان پیش بینی کننده خوبی نداشتند، مورد انتقاد جدی قرار گرفتند. اخیرا صاحب نظران پیشنهاد می کنند که تاثیر ویژگی های شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینی بیشتر به صورت غیرمستقیم و از طریق عوامل انگیزشی کارآفرینانه صورت می پذیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر هم آن بود که با ادغام یک ویژگی شخصیتی مهم (یعنی شخصیت پویا) درون تئوری رفتار برنامه ریزی شده، نقش واسطه ای عوامل انگیزشی (یعنی نگرش نسبت به کارآفرینی و کنترل رفتاری درک شده) را در روابط بین این ویژگی شخصیتی و قصد کارآفرینانه مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه از نمونه ای متشکل از 300 دانشجوی کشاورزی در چهار دانشگاه دولتی در غرب کشور، جمع آوری گردید. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از خبرگان بررسی و تایید کردند و پایایی بخش های مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی مورد تایید قرار گرفت (0.75 تا 0.82). نتایج حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری و بوت استرپ نشان دادند که کنترل رفتاری و نگرش کارآفرینی در رابطه بین هنجارهای ذهنی و شخصیت پویا با قصد کارآفرینانه نقش واسطه ای داشتند. هنجارهای ذهنی و شخصیت پویا از طریق کنترل رفتاری و نگرش کارآفرینی اثرغیرمستقیم و مثبت بر قصد کارآفرینانه داشتند. یافته های به دست آمده بیانگر نقش مهم شخصیت پویا در فرایند کارآفرینی می باشد. کاربرد نتایج این پژوهش در ارتباط با توسعه قصد کارآفرینانه و آموزش کارآفرینی مورد بحث قرار می گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1365

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1060 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button