مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

336
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

592
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنمایی اطلاعات در فضاهای خارجی بزرگ-مقیاس با استفاده از چارچوب های مرجع

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 30

چکیده

 چارچوب های مرجع, نحوه شکل گیری دانش ساماندهی اشیاء در محیط را بر اساس حرکت فیزیکی شخص و یا شرایط محیطی که بازنمایی در آنجا اتفاق می افتد, نشان می دهد. این مقاله, شکل گیری چارچوب های مرجع در حافظه برای بازنمایی ساختار فضایی محیط های خارجی با مقیاس بزرگ را به علت کمتر پرداخته شدن در پیشینه پژوهش, عدم توجه به مقیاس فضاهای شکل گیری چارچوب های مرجع و نیز فقدان اعتبار اکولوژیکی در سایر پژوهش ها بررسی می کند. بدین منظور برای تغییر مقیاس محیط و نیز اهداف اشاره ای از دو نوع آزمون در این مقاله استفاده شده است. در یک آزمون, شرکت کنندگان آشنا و ناآشنا, با موقعیت های سه گروه سه تایی ساختمان با کمک راه رفتن در مسیری که هر گروه را در برمی گیرد, آشنا می شوند. سپس به آن ها نقشه هایی با بازنمایی این گروه های سه تایی در پنج جهت گیری متفاوت نشان داده می شود (از 0 تا 180 درجه) و آن ها قضاوت می کنند که آیا هر گروه سه تایی به درستی بر اساس موقعیت های نسبی میان ساختمان ها ارائه شده است یا خیر. در آزمونی دیگر, شرکت کنندگان با موقعیت هشت شی ء ناشناخته در محیطی پیاده محور آشنا می شوند و در دو مسیر از قبل برنامه ریزی شده و محاط در آنجا (مسیر هم تراز با لبه پیاده رو و دیگری غیرهمتراز با زاویه 45 درجه), حرکت می کنند. پس از آن شرکت کنندگان با اشاره به اشیاء به عنوان هدف, از حافظه شان استفاده می کنند. در هردو آزمون, دقت اشاره و زمان تأخیر به سؤالات آزمونگران متغیرهای وابسته تحقیق هستند. نتایج نشان می دهد که موقعیت های ساختمان های ناآشنا از لحاظ ذهنی به صورت چارچوب های مرجع خودمدار بازنمایی می شود و زمانی چارچوب مرجع دیگرمدار به کمک محیط تعریف می شود, که محیط آشنا باشد و در سیر آشنا شدن انسان ها با محیط بازنمایی نیز به سمت دیگرمداری سوق می یابد. از طرف دیگر, موقعیت های اشیاء در محیط های منظم و شاخص به صورت ذهنی, به واسطه محیط (چارچوب زمین مدار) بازنمایی, اما بر اساس تجربه خودمدار انتخاب می شوند

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقان، نرگس. (1398). بازنمایی اطلاعات در فضاهای خارجی بزرگ-مقیاس با استفاده از چارچوب های مرجع. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 12(29 )، 17-30. SID. https://sid.ir/paper/202518/fa

    Vancouver: کپی

    دهقان نرگس. بازنمایی اطلاعات در فضاهای خارجی بزرگ-مقیاس با استفاده از چارچوب های مرجع. معماری و شهرسازی آرمان شهر[Internet]. 1398؛12(29 ):17-30. Available from: https://sid.ir/paper/202518/fa

    IEEE: کپی

    نرگس دهقان، “بازنمایی اطلاعات در فضاهای خارجی بزرگ-مقیاس با استفاده از چارچوب های مرجع،” معماری و شهرسازی آرمان شهر، vol. 12، no. 29 ، pp. 17–30، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202518/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button