Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,887
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,227
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مروری بر نظریات و گرایشات معماری منظر حیاط باز مدارس

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 66

چکیده

 تصور غالب موجود از مدرسه, تنها کلاس های درس است که در کامل ترین صورت با سالن های اجتماعات, ‏آزمایشگاه و ورزشگاه تلفیق شده است. در این تصویر فضای باز اطراف شامل حیاط و یا باغچه عموما نادیده ‏انگاشته و تمام توجهات معطوف به فضای درونی است, لذا سرمایه ارزشمند پنهان در آن بالقوه باقی می ماند. ‏در ایران نمونه مطالعات و پروژه های کاربردی با هدف ارتقا کیفیت حیاط باز مدارس در خدمت یادگیری دانش آموزان به جز چند مورد جزئی که توسط سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور انجام شده است, وجود ندارد. با توجه به خلا دانشی و حرفه ای موجود, در این راستا از حرفه -دانش معماری منظر با استناد به توجه همه جانبه اش به ابعاد زیست محیطی, اجتماعی و زیباشناختی در امر ارتقا کیفیات محیطی فضاهای باز, در تبیین و استخراج رویکردها کمک گرفته خواهد شد.هدف این تحقیق مروری بر نظریه ها و رویکردهای معماری منظر در برخورد با فضاهای باز مدارس در جهت تقویت نقش این فضاها در یادگیری و آموزش کودکان است. برای حصول ‏به این منظور در ابتدا کلیه متون و ادبیات جهانی مرتبط با موضوع حیاط باز مدارس و نقش معماری منظر در ارتقا کیفیت آموزشی آن بررسی شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که عمده رویکردها و گرایشات مطرح به دوازده دسته کلی قابل تقسیم هستند. این رویکردها به پنج جنبه طراحی, مدیریت, برنامه ریزی, کنترل و نگهداری اشاره دارند. طراحی و مدیریت منظر برای کلاس های درس بیرونی, توجه به اهمیت معیارهای کیفی از قبیل ایمنی و امنیت, حس مکان و سلامتی در حیاط مدارس, طراحی پایدار و سبز حیاط مدارس, فرایند جامع طرح و ساخت حیاط مدارس, برنامه های آموزشی رسمی, غیررسمی, پنهان و منطبق با فضای حیاط مدارس, یادگیری از طریق بازی و طراحی فضاهای بازی, نمونه های منظرسازی شده اجرا شده حیاط مدارس, حفاظت و مدیریت منظر طبیعی و مصنوع حیاط مدارس, مشارکت بچه ها در طرح مدارس, طرح های جامع منظر حیاط مدارس و محوطه های دانشگاهی, بررسی شرایط, ویژگی ها و نقش معماران منظر در ایجاد تسهیلات آموزشی و در نهایت دستورالعمل ها و اصول طراحی حیاط بیرونی مدارس در مناطق خاص, به عنوان مهمترین گرایشات و الزامات طراحی منظر حیاط باز مدارس مطرحند.در بخش اول, ادبیات جهانی حول محوریت آموزش و طراحی منظر حیاط مدارس مورد بررسی قرار می گیرد. سپس بر مبنای بررسی جامعی از ادبیات و نمونه های اجرا شده از طرح منظر حیاط مدارس به دسته بندی مهمترین رویکردها و گرایشات طراحی منظر در این فضاها پرداخته می شود. در انتها نیز نتیجه گیری از مطالب و یافته های مقاله ارائه خواهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فیضی، محسن، و رزاقی اصل، سینا. (1388). مروری بر نظریات و گرایشات معماری منظر حیاط باز مدارس. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 2(2)، 59-66. SID. https://sid.ir/paper/202532/fa

    Vancouver: کپی

    فیضی محسن، رزاقی اصل سینا. مروری بر نظریات و گرایشات معماری منظر حیاط باز مدارس. معماری و شهرسازی آرمان شهر[Internet]. 1388؛2(2):59-66. Available from: https://sid.ir/paper/202532/fa

    IEEE: کپی

    محسن فیضی، و سینا رزاقی اصل، “مروری بر نظریات و گرایشات معماری منظر حیاط باز مدارس،” معماری و شهرسازی آرمان شهر، vol. 2، no. 2، pp. 59–66، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202532/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا