Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,124
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,254
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه رابطه بینامتنی در سنت ها و نقش مایه های مشترک هنری تمدن ایلام و هخامنشی

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 133

چکیده

هنر هخامنشی, یکی از ادوار مهم هنری در فرهنگ ایران باستان است که در طی سالیان دراز و دورههای تاریخی مختلف به انحای گوناگون, تعین بخش هویت ایرانیان محسوب می شده است. هنر این دوره به روش های متفاوتی موردواکاوی و تحلیل قرار گرفته است. با توجه به طیف مطالعات انجام شده و رویکرد این مقاله یعنی بینامتنیت, سؤال این است که هنر هخامنشی از تمدن ایلامی تبعیت می کند یا تخطی, تقلید می کند یا آن را جذب و ادغام می کند؟ هدف تحقیق, آسان تر نمودنِ پیگیری رد پای سنن و آیین های مشترک هنری ادوار کهن در ادوار گوناگون است که بقای موتیف ها و نقش ها و سنن را صرفاً تا دوره هخامنشی به عقب برمی گردانند و نقش تمدن ایلام را نادیده می گیرند. برای پاسخ به چگونگی وامداری تمدن هخامنشی به ایلام در مقایسه با سایر تمدن های غیربومی, با شیوه توصیفی_تطبیقی و رویکرد بینامتنیت به رابطه آیین ها, سنت ها و موتیف های هنری پرداخته شده است. بدین منظور با ابتنا بر این تقسیم بندی و رویکرد بینامتنیت, امکان توضیح تکثیر و عدم استقلال موتیف ها, سنن هنری و آیین ها فراهم می آید. در حقیقت, هدف دیگر این پژوهش یعنی چگونگی به کارگیری رویکرد بینامتنیت در هنر ادوار کهن و درجه و میزان این ارتباط روشن می شود. در نتیجه این سیر بررسی, هنر هخامنشی در معماری و هنرهای وابسته به آن, مثلاً فرم های پله پله صعودی, باغ آرایی, سنت های صخره و سنگ نگاری و هم چنین در استفاده از نقش مایه های حیوانی ساده و تلفیقی جذب و ادغام کننده و گسترش دهنده بسیاری از سنت ها و موتیف های هنر ایلامی, در ادوار گوناگون معرفی می شود. با تقویت و تحکیمِ هر چه بیشتر رابطه هنر هخامنشی و هنر ایلامی در قیاس با سایر تمدن های غیربومی و اقوام بومی, نشان می دهیم موتیف ها و سنت های بادوام در هنر ایران در ادوار بعدی را می بایست نه صرفاً مدیون دوره هخامنشی که دوره ایلامی دانست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آفرین، فریده. (1397). مطالعه رابطه بینامتنی در سنت ها و نقش مایه های مشترک هنری تمدن ایلام و هخامنشی. مطالعات تطبیقی هنر، 8(15 )، 117-133. SID. https://sid.ir/paper/205322/fa

    Vancouver: کپی

    آفرین فریده. مطالعه رابطه بینامتنی در سنت ها و نقش مایه های مشترک هنری تمدن ایلام و هخامنشی. مطالعات تطبیقی هنر[Internet]. 1397؛8(15 ):117-133. Available from: https://sid.ir/paper/205322/fa

    IEEE: کپی

    فریده آفرین، “مطالعه رابطه بینامتنی در سنت ها و نقش مایه های مشترک هنری تمدن ایلام و هخامنشی،” مطالعات تطبیقی هنر، vol. 8، no. 15 ، pp. 117–133، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205322/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا