Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,544
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

824
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نمازلیق های ترکمن، بحثی درباب نمادهای کلیدی و آئینی فرهنگ

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 85

چکیده

 دست بافته های قوم ترکمن در پاسخ به نیازهای زندگی کوچ نشینی و نیمه کوچ نشینی در ابعاد و اندازه های گوناگون به وجود آمده است. نمازلیق, یکی از شاخص ترین دست بافته های ترکمن است که از روزگاران کهن زنان آن را به عنوان عنصری هویت بخش و کاربردی برای برگزاری عمل آئینی نماز می بافتند. هدف از بافت و استفاده از نمازلیق تنها به جنبه های نیایشی و مذهبی محدود نمی شود بلکه, جنبه های اجتماعی و فرهنگی را نیز در بر می گیرد آن گونه که همچون رکن جدایی ناپذیر از زندگی, در مهم ترین مراسم اجتماعی و فرهنگی قوم ترکمن کاربرد دارد. در هر فرهنگی, نمادهایی کلیدی وجود دارد که بیانگر معانی, ارزش ها و باورهای مهم آن جامعه است. این نمادهای کلیدی به دو دسته نمادهای خلاصه کننده و توضیح دهنده, تقسیم می شوند. نمادهای خلاصه کننده که بیشتر نمادهایی مقدس هستند, نقشی کلیدی در انتقال و تداوم معانی و ارزش های محوری فرهنگ دارند. بنابر آنچه گفته شد, در پژوهش حاضر با بهره گیری از روش توصیفی - تحلیلی و انجام تحقیقات کتابخانه ای در عرصه مفاهیم نمادهای کلیدی و تحقیقات میدانی, نمازلیق و اهمیت نمادین آن در فرهنگ ترکمن در منطقه آق قلا مطالعه و بررسی شده است. منشا وجودی و دلایل کاربرد نقوش به کار رفته در نمازلیق ها وابسته به نوع زندگی گذشته قوم ترکمن و متاثر از باورهای پیش اسلامی و عناصر محیط طبیعی زندگی آنها بوده که پس از پذیرفتن اسلام در نیمه دوم سده شانزدهم میلادی, با آفرینش مفاهیمی نو به زندگی خود در دست بافته ها ادامه داده اند. ازین رو نمازلیق به عنوان نمادی کلیدی و مقدس, این پرسش را در ذهن بر می انگیزد که چه ارتباطی بین ابعاد اجتماعی, آئینی و فرهنگی نمازلیق با قوم ترکمن وجود دارد. نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر بیانگر آن است که این دست بافته, مهم ترین باورها و ارزش های اسلامی و پیش اسلامی ترکمانان را همراه با اهمیت ترین عناصر فرهنگی و هویتی آنها در خود بازنمایی می کند. کارکرد فرهنگی نمازلیق افزون بر انتقال این معانی, درونی کردن آنها در اعضای جامعه و القای نوعی تعلق عاطفی و ایجاد انگیزه برای پیروی کردن این معانی است. در نتیجه, نمازلیق همچون زمینه ای برای خلق نقوش وابسته به باوری خاص و دارای کارکردهای خاص از جمله دفع چشم زخم, امنیت, زایش و باروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمانی، جبار، و کاملی، شهربانو. (1392). نمازلیق های ترکمن, بحثی درباب نمادهای کلیدی و آئینی فرهنگ. مطالعات تطبیقی هنر، 3(6)، 73-85. SID. https://sid.ir/paper/205350/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانی جبار، کاملی شهربانو. نمازلیق های ترکمن, بحثی درباب نمادهای کلیدی و آئینی فرهنگ. مطالعات تطبیقی هنر[Internet]. 1392؛3(6):73-85. Available from: https://sid.ir/paper/205350/fa

    IEEE: کپی

    جبار رحمانی، و شهربانو کاملی، “نمازلیق های ترکمن, بحثی درباب نمادهای کلیدی و آئینی فرهنگ،” مطالعات تطبیقی هنر، vol. 3، no. 6، pp. 73–85، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205350/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا