Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1720
  • دانلود: 

    904
چکیده: 

فدریکو گارسیا لورکا یکی از نویسندگان نام آشنای ادبیات اسپانیا است که نمایشنامه های شاعرانه اش بر ادبیات نمایشی جهان و آثار نویسندگان ایرانی تاثیرگذار بوده است. لورکا نخست، نگارش را با شعر آغازکرد و سپس در آفرینش آثار خود، با بهره گیری از نثری شاعرانه، نمایش نامه های برجسته ای نظیر «خانه برناردا آلبا» را به رشته تحریر درآورد.بنابر آنچه بیان شد، نگارندگان پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر لورکا بر نمایش نامه نویسان ایرانی، برآن شدند تا مقاله پیش رو را به نگارش درآورند. پرسش اصلی آن هم به این مساله اختصاص یافته که آثار نمایشی لورکا چگونه بر ادبیات نمایشی ایران تاثیر گذارده است. پرسش فرعی نیز، مربوط به دلایل تاثیر آثار لورکا بر نمایش های ایرانی است.برای دستیابی به هدف یادشده، نمایش نامه خانه برناردا آلبا به عنوان یکی از مهم ترین آثار شناخته شده لورکا، با دو نمایش نامه ایرانی، «آخرین پری کوچک دریایی» نگاشته چیستا یثربی و «روایت عاشقانه ای از مرگ در ماه اردیبهشت» نگاشته محمد چرمشیر، مقایسه شدند. سپس برای فراهم آمدن امکان مقایسه و تطبیق، آثار مذکور از نظر ساختار نمایشی هم بررسی، تجزیه و تحلیل شدند.نتایج پژوهش حاضر که به روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به دست آمده، بیانگر آن است که نمایش نامه های مورد بررسی از لحاظ الگوی روایت، طرح، درونمایه، شخصیت و ساختار فضا از شباهت های قابل توجهی برخوردارند که این امر نشان دهنده تاثیرپذیری نمایش نامه های ایرانی از آثار لورکا است. همچنین محتوای هر یک از آثار نمایشی، به گونه ای نشانگر تقابل سنت و آزادی در جریانی انقلابی است. به بیان دیگر وجود برخی شباهت های فرهنگی و زمینه های اجتماعی مشترک در نمایش نامه ها، می تواند یکی از دلایل گرایش نمایش نامه نویسان ایرانی به لورکا و تاثیرپذیرفتن از آثار وی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1720

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 904 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    11-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1497
  • دانلود: 

    901
چکیده: 

امروزه، تحول در نوع نگرش به حوزه فرش بسیار جدی تر احساس می شود زیرا این حوزه درحال تجربه تحولات در نظام ارزشی خود است و از یک شئ صرفا کاربردی به یک رسانه معنادار و چند بعدی تغییر کرده است. نظام گفتمانی فرش کرمان با پیشینه ای درخشان می تواند به عنوان یکی از مراکز مهم تولید گفتمان و معنا در نظام فرش ایران مطرح شود. این نظام، دارای ابعاد مختلفی است که شاید بتوان فرایند بینافرهنگی را یکی از زمینه های فعال گفتمانی در آن دانست. تعدادی از فرش های قاجاری کرمان که متعلق به گونه تصویری بوده و روابط بینامتنی عمیقی را با گوبلن های تصویری فرانسوی به نمایش می گذارند، در جریان ترجمه ای مبتنی بر نظام های دیداری، روایتی اسطوره ای را در قالب متون دیداری فرش ارائه نموده اند. این ترجمه دیداری می تواند در یک کنش گفتمانی، بر معناهای عمیق روابط بینافرهنگی دلالت کند.بنابر آنچه بیان شد، این پژوهش با رویکردی نشانه - معناشناختی و با بهره گیری از روش تطبیقی - تحلیلی به دنبال پاسخ گویی به این پرسش است که فرایند روابط بینافرهنگی در حوزه مطالعات گفتمانی فرش کرمان، از چه ساز و کاری پیروی می کند و چه عناصر گفتمانی می توانند در تحلیل نشانه - معناشناختی این فرایند موثر باشند. ازین رو، تلاش نگارندگان مقاله حاضر برآن است تا با مطالعه گفتمانی روابط بینافرهنگی در دو متن فرش کرمان و گوبلن های فرانسوی، ساز و کار روابط بینافرهنگی را در این دو رسانه متفاوت از دو فرهنگ مختلف بررسی کنند. برای دستیابی به این هدف کلی، معنا یا معناهایی که در این فرایند ارتباطی قابل جستجوست، ارزیابی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1497

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 901 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فرزان فر فریبا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    31-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    6243
  • دانلود: 

    1323
چکیده: 

نقش مایه انسان - گاو بالدار، نقشی تامل برانگیز است که نمونه های فراوانی از آن در آسیای غربی وجوددارد. در ارتباط با این نقش مایه در تخت جمشید، عموما تنها به این نکته پرداخته شده است که بر اساس تشابه ظاهری، شاید متاثر از نمونه خرسابادی باشد. اما در پژوهش حاضر تلاش برآن است تا به تطبیق ظاهر نقش مایه بسنده نشود و کارکرد و ماهیت نقش مایه در دو مکان یادشده نیز، مورد مقایسه قرارگیرد.بنابر آنچه در بالا بیان شد، اکنون پرسش این است که مضمون اولیه و پایه نقش مایه که عموما ماهیت خود را حفظ می کند، چه بوده است و وام گیری نقش مایه در تمدن های آشور و هخامنشی با چه تغییراتی در مضامین ثانویه همراه بوده است. در این راستا هدف اصلی این پژوهش هم، شناخت ماهیت و کارکرد انسان - گاو بالدار در تمدن های آشور و هخامنشی است. بدین منظور، تطبیق نقش یادشده در کاخ خرساباد و تخت جمشید انتخاب شده است. برای همین، روشی سه مرحله ای به طور مجزا برای بررسی دو بنا اعمال شده است. این مراحل یا لایه ها باعنوان های داده های تصویری، داده های فرهنگی و تاریخی و واکاوی نگاره و انگاره، مشخص شده اند. پس از واکاوی نگاره و انگاره در دو مکان، میان آنها بر اساس تشابهات و تمایزات تطبیق صورت می گیرد.پس از بررسی های انجام شده چنین به دست آمد که انسان - گاوهای بالدار حافظ نمادهای حیات هستند. آنها در خرساباد حافظ جان شاه، برترین نماد حامی حیات و در تخت جمشید، حافظ برکت اند.همچنین، انسان - گاوهای بالدار درگاه ها، منزلتی والاتر از جایگاه شاهنشاهی دارند. ضمن اینکه در محدوده معابد، نیازی به حفاظت توسط این موجود نیست. انسان - گاو بالدارهای آشوری با سه جفت شاخ از نمونه دو جفت شاخی، قدرتمندترهستند که موجودات نیمه الهی و کاهن اعظم در خرساباد آنها را همراهی می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6243

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1323 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    43-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2346
  • دانلود: 

    1008
چکیده: 

پیشینه نمادهای تقویمی در هنر ایران که شامل صور فلکی و نشانه های نجومی است، به دوران پیش از تاریخ بازمی گردد. این نمادها در آثار باستانی ایران ظاهرشده و با اشکال فراوان در آثار هنری دوره اسلامی ظهور یافته اند. اواخر سده دوم هجری مباحث نجوم هندی نیز، به نجوم اسلامی راه یافت. توجه حاکمان زمانه به علم نجوم، سبب افزایش اهمیت آن در میان ساکنان گستره اسلامی و موجب نفوذ تحولات علائم رصدی در آثار هنری گردید که سفال و نقوش آن یکی از این موارد بود. هنرمندان مسلمان، بسیاری از نقش های نمادین هنر کهن ایران را تعدیل و با هماهنگ ساختن نقش مایه های دوره اسلامی از طریق جهان بینی اسلامی، آنها را زنده نگاه داشتند. بسیاری از نقوش بر جای مانده از دوره اسلامی، بر مبنای مفاهیم نمادینی شکل گرفته اند که مسائل مذهبی و اعتقادی را در خود بازتاب می دهند.بنابر آنچه بیان شد و نظر به اینکه سفالگران ایرانی در هر دوره ای از نقش مایه ای برای تزئین استفاده می کردند، چنین پرسش هایی زیر قابل طرح است، نخست اینکه هنرمندان نقش مایه ها را به غیر از تزئین در چه زمینه های دیگری به کار می بردند. دیگر آنکه، سفالگران به چه منظور از نمادهای نجومی بهره می جستند.این پژوهش دارای نظامی کیفی و راهبردی است که یافته اندوزی داده های آن با روش های پژوهشی، میدانی و اسنادی صورت پذیرفته است. هدف اصلی این مقاله هم شناخت نقوش نجومی سفالینه های اسگرافیاتو موسسه موزه های بنیاد مستضعفان، با استفاده از تطبیق نمادهای رصدی و آثار سفالی مجموعه های دیگر است. بررسی های انجام شده در پژوهش حاضر بیانگر آن است که چون محبوبیت نجوم در سده های میانی دوره اسلامی برای تزئین اشیا با بروج فلکی و تجسم شخصیتی سیارات آغاز شد، سبب شد تا به این باور که اشیای نجومی با قدرت طلسمی تزئیناتی، فرد را قادر به قدرت غیبی ستاره ها و درنتیجه محافظت از فرد مورد نظر در برابر بیماری ها، شکست ها و بداقبالی ها می کنند، قوت بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2346

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1008 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    55-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5953
  • دانلود: 

    2118
چکیده: 

اصل همزمانی به معنای فضاسازی همزمان و نمایش فضاهای چندساحتی است که در آن فضاهایی با کیفیت های گوناگون باهم تداخل می یابند. همزمانی به نمایش فضاهای مختلف بدون توالی زمانی و مکانی به طور همزمان در یک تصویر اشاره دارد. اصطلاح همزمانی فضا درباره فضاسازی همزمان در نگارگری ایرانی و نقاشی های سبک کوبیسم مطرح شده است. بر این مبنا، هدف پژوهش حاضر شناخت ساختار تجسمی نمایش همزمانی فضا در نظام زیباشناختی نگارگری ایرانی در مقایسه با نقاشی های پیکاسو در سبک کوبیسم است. ازطریق این مطالعه آشکارمی شود که کاربرد اصطلاح همزمانی از دقت لازم برای معرفی ویژگی های فضا در نگارگری ایرانی بهره مند است یا نیست. برای تحقق اهداف مقاله پیش رو هم، جنبه های تشابه و تفاوت مفهوم و ساختار تجسمی همزمانی فضا در نگارگری ایرانی و نقاشی های کوبیستی پیکاسو بررسی شده است.روش تحقیق به کاررفته در این مقاله، توصیفی- تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای است که با بهره گیری از آن مفهوم فضا و چگونگی نمایش ژرفا و عمق در دو نظام تصویری نگارگری ایرانی و نقاشی های کوبیستی پیکاسو ارزیابی شده است.نتایج پژوهش حاضر نیز بیانگر آن است که همزمانی فضا در دو نظام زیباشناختی یادشده در مفهوم و ساختار تجسمی، عناصر مشترک و متفاوتی با هم دارند. برای نمونه، در نگارگری، فضا فارغ از قیود محسوس مادی بوده و با عالم مثال پیوند دارد لیکن در نقاشی های پیکاسو فضا، وابسته به جهان محسوس مادی است. در نتیجه می توان دریافت که کاربرد اصطلاح همزمانی فضا برای توصیف فضای تجسمی نگارگری ایرانی از دقت کافی برخوردار نیست. چرا که این اصطلاح برای نخستین بار در توصیف نقاشی کوبیستی به کاررفته و با ویژگی های نگارگری ایرانی به طور کامل منطبق نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5953

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2118 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    73-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1543
  • دانلود: 

    787
چکیده: 

دست بافته های قوم ترکمن در پاسخ به نیازهای زندگی کوچ نشینی و نیمه کوچ نشینی در ابعاد و اندازه های گوناگون به وجود آمده است. نمازلیق، یکی از شاخص ترین دست بافته های ترکمن است که از روزگاران کهن زنان آن را به عنوان عنصری هویت بخش و کاربردی برای برگزاری عمل آئینی نماز می بافتند. هدف از بافت و استفاده از نمازلیق تنها به جنبه های نیایشی و مذهبی محدود نمی شود بلکه، جنبه های اجتماعی و فرهنگی را نیز در بر می گیرد آن گونه که همچون رکن جدایی ناپذیر از زندگی، در مهم ترین مراسم اجتماعی و فرهنگی قوم ترکمن کاربرد دارد. در هر فرهنگی، نمادهایی کلیدی وجود دارد که بیانگر معانی، ارزش ها و باورهای مهم آن جامعه است. این نمادهای کلیدی به دو دسته نمادهای خلاصه کننده و توضیح دهنده، تقسیم می شوند. نمادهای خلاصه کننده که بیشتر نمادهایی مقدس هستند، نقشی کلیدی در انتقال و تداوم معانی و ارزش های محوری فرهنگ دارند. بنابر آنچه گفته شد، در پژوهش حاضر با بهره گیری از روش توصیفی - تحلیلی و انجام تحقیقات کتابخانه ای در عرصه مفاهیم نمادهای کلیدی و تحقیقات میدانی، نمازلیق و اهمیت نمادین آن در فرهنگ ترکمن در منطقه آق قلا مطالعه و بررسی شده است. منشا وجودی و دلایل کاربرد نقوش به کار رفته در نمازلیق ها وابسته به نوع زندگی گذشته قوم ترکمن و متاثر از باورهای پیش اسلامی و عناصر محیط طبیعی زندگی آنها بوده که پس از پذیرفتن اسلام در نیمه دوم سده شانزدهم میلادی، با آفرینش مفاهیمی نو به زندگی خود در دست بافته ها ادامه داده اند. ازین رو نمازلیق به عنوان نمادی کلیدی و مقدس، این پرسش را در ذهن بر می انگیزد که چه ارتباطی بین ابعاد اجتماعی، آئینی و فرهنگی نمازلیق با قوم ترکمن وجود دارد. نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر بیانگر آن است که این دست بافته، مهم ترین باورها و ارزش های اسلامی و پیش اسلامی ترکمانان را همراه با اهمیت ترین عناصر فرهنگی و هویتی آنها در خود بازنمایی می کند. کارکرد فرهنگی نمازلیق افزون بر انتقال این معانی، درونی کردن آنها در اعضای جامعه و القای نوعی تعلق عاطفی و ایجاد انگیزه برای پیروی کردن این معانی است. در نتیجه، نمازلیق همچون زمینه ای برای خلق نقوش وابسته به باوری خاص و دارای کارکردهای خاص از جمله دفع چشم زخم، امنیت، زایش و باروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1543

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 787 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    87-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1523
  • دانلود: 

    972
چکیده: 

پس از طلوع اسلام، سبک های معماری سرزمین هایی که به قلمرو اسلام پیوستند، به گونه ای تغییریافت که حاصل آن شاهکارهایی چون مساجد بزرگ شد. تفاوت محتوای بیان و فرم معماری جدید به شکلی است که نمی توان سهم و تاثیر اسلام را در دگرگونی آن، نادیده گرفت. تاثیری که منشا آن به معارفی بازمی گردد که کلیاتش در کتاب آسمانی قرآن نمود یافته است. چگونگی این تاثیر و کشف پیام اثر معماری ازطریق سنت، عرفان و یا اشراق بررسی شده است. اما پرسش این است که آیا می توان از زاویه دید قرآن نگریست و در معماری اسلامی، راهی را برای بازنمود حقایق نهفته در قرآن جستجو کرد؟بنابر آنچه بیان شد، پژوهش حاضر برآنست تا با بهره گیری از روش تطبیقی نامتوازن، چگونگی تاثیر قرآن بر معماری اسلامی را از طریق عناصر ادبی آن نشان دهد. در این بررسی با تبیین جایگاه قرآن و نیز معماری اسلامی به عنوان یک هنر در عالم هستی، مشخص می شود که معماری همچون مخلوقات هستی جایگاهی برای بروز حقیقت است که به دست انسان از عالم غیب در عالم حس بیان شده است. از این رو، معماری بازنمود همان حقیقت واحدی است که در کتاب قرآن در قالب الفاظ از جانب پروردگار آورده شده است. از آنجا که زبان در بیان قرآنی و همچنین معماری با آراستگی همراه است، می توان برای آنها نظامی ادبی قائل شد. جنبه ها و عناصر ادبی این نظام در قرآن، با وجود بیان و زبان مردمی، ساده و روان و قابل تشخیص است و می توان از خصوصیات این عناصر در معماری ازطریق تناظر میان مفاهیم کلیدی مشترک در ادبیات معماری و قرآن بهره برد و کیفیت حقیقت مانندی آن را ارتقا بخشید.بررسی تناظر درون مایه در قرآن و مفهوم در معماری، ساختار در قرآن و سیستم نظم دهنده در معماری و فرم در قرآن و فرم در معماری و بیان موارد کاربردی آنها، نمونه هایی است که بازنمود ساختار ادبی قرآن را در معماری اسلامی و تاثیرپذیری آنها را از قرآن نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1523

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 972 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    99-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1387
  • دانلود: 

    735
چکیده: 

مشاهده نواقص و معایب ساختاری و اجرایی معماری، این پرسش را در ذهن متخصصان و همچنین عموم جامعه برانگیخته است که چگونه می توان کیفیت اجرای ساختمان ها را در ایران ارتقا داد. از آنجا که پاسخ به این پرسش، دارای ابعاد مختلف آموزشی، حقوقی، اقتصادی و ... است، نگارندگان پژوهش حاضر با بررسی تجارب بیش از ده سال تدریس دروس فنی در دانشگاه هنر اصفهان، نقش آموزش صحیح مهندسان را در ارتقای کیفیت اجرایی معماری ارزیابی کرده اند. در ادامه، به طور مشخص به بررسی پاسخ این پرسش که چگونه دروس فنی می توانند در افزایش توان حرفه ای فارغ التحصیلان تاثیر گذاشته و موجب بهبود کیفیت اجرای ساختمان ها شوند، پرداخته اند.در این راستا، با مطالعه موردی روی یکی از توانایی های مورد انتظار از دانش آموختگان، آزمونی فنی برای سنجش نتیجه آموزش آنها برگزار شد و برای روشن تر شدن سهم نظام آموزشی در معایب صنعت ساختمان، آزمون در کشور آلمان (دانشکده معماری دانشگاه فنی برلین) که از نظر کیفیت ساخت و ساز وضعیت متفاوتی نسبت به ایران دارد، تکرار شد و در نهایت، نتایج دو آزمون بررسی تطبیقی گردید. فرایند آموزش نیز با تحلیل سرفصل و روند ارائه درس و بهره گیری از یافته های روانشناسی شناخت گرا همچون آموزش موقعیت مند و نظام استاد و شاگردی و مقایسه با دو سیستم آموزشی متفاوت بررسی شد. پس از ارزیابی یک شاخص به عنوان نشانگری از ارتباط مناسب بین محیط آموزشی و جامعه حرفه ای، نظام آموزشی رشته پزشکی، مورد مطالعه قرارگرفته و مهم ترین علت های این ارتباط موفق، استخراج، و راه کارهای گسترش این تجربه به آموزش معماری ارائه شده است. در پایان یافته های این تحقیق در قالب سه راهکار بهره گیری از روش استاد و شاگردی شناختی، تاکید بر یادگیری موقعیت مند و آموزش گروهی در بخش نتیجه گیری بیان شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1387

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 735 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    113-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5423
  • دانلود: 

    2540
چکیده: 

امروزه، تربیت نیروی انسانی متخصص و مجرب یکی از مسائل مورد توجه مسوولان و از نیازهای اساسی همه جوامع است. زیرا بررسی ها نشان داده که سامانه های آموزشی ناکارآمد و کارایی نداشتن دانش آموختگان مراکز علمی و دانشگاه ها، مشکلات بسیاری را در جهان پدید آورده است. از این رو به موازات تحولات جهانی، تغییرات عمده ای در روش های آموزشی ایجاد و پیرو آن به شکوفایی استعدادهای فراگیران توجه بیشتری شد.در این راستا نظریات و یافته های پژوهشی کارشناسان و نوآوری های آموزشی ازطریق پایگاه های اطلاع رسانی در اختیار همه پژوهشگران قرارگرفت. به همین دلیل پژوهش در زمینه شناخت روش های نوین آموزشی و بررسی نتایج استفاده از آنها در نظام آموزشی، ضروری به نظرمی رسد.بنابر آنچه بیان شد، مهم ترین پرسش مقاله پیش رو این است که روش های آموزش خلاقیت که در روان شناسی معاصر غرب مطرح شده اند، کدامند.یکی از مهم ترین و رایج ترین روش ها برای ارتقای سطح آموزش و عملکرد خلاق افراد در زمینه های مختلف، بهره گیری از روش های آموزش خلاقیت در حوزه روان شناسی است. بدین جهت، تلاش نگارندگان این پژوهش نیز برآن است تا کارآیی روش های آموزش خلاقیت را در ارتقای سطح خلاقیت افراد بررسی کنند. پژوهش حاضر از گونه بنیادی است که در آن برای شناخت این روش ها و نحوه کارایی آنها از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است.بررسی های انجام گرفته در پژوهش حاضر بیانگر آن است که بیشتر روش های آموزش خلاقیت از نظریه های معطوف به فرایند خلاقیت گرفته شده اند که بر آموزش تفکر خلاق تاکید دارند. بنابراین، آموزش های خلاقیت به پرورش همه جانبه توان خلاق افراد، به ویژه هنرمندان که علاوه بر عقل بر احساسات انسانی هم تکیه دارند، منجر نمی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5423

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2540 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0