مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,687
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

986
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تطبیقی آثار صنیع الملک و تابلوهای مادونای فولین یو و عروج مسیح (ع) اثر رافائل

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 92

چکیده

ابوالحسن غفاری, ملقب به صنیعالملک, یکی از شمایل نگاران, تصویرسازان و نقاشان پیشرو ایرانی در دوره قاجار است که توانست در مدت کوتاهی آثار هنری بیشماری را خلق کند و تاثیر شگرف و ماندگاری در هنر نقاشی, تصویرگری و شمایل نگاری ایران به جای گذارد. او نخستین هنرآموز ایرانی است که به ایتالیا سفر کرد و پس از بازگشت از این سفر, دستاوردهای خود را در هنرکدهای که خود تاسیس کرده بود, در اختیار هنرآموزان قرارداد. شاگردان صنیعالملک در دورههای بعدی, هنرمندان تاثیرگذار و جریان سازی بودند که سیاست کلان هنری حاکم را رقم زدند.این پژوهش در پی یافتن پاسخ این سوال است که سفر به ایتالیا و مشاهده و رونگاری تابلوهای هنرمندان اوج رنسانس چه تاثیری بر آثار بعدی هنرمند گذارده است. هدف اصلی این پژوهش آن است که با روش توصیفی- تطبیقی پرترههای طراحی شده توسط صنیعالملک پس از سفر به اروپا با دو تابلوی رافائل که در سفر به ایتالیا توسط هنرمند کپی برداری شده, مقایسه شود تا از این رهگذر, تاثیرات این سفر آموزشی بر آثار هنرمند مورد ارزیابی قرار گیرد.افزایش مهارت های تکنیکی که منجر به تولید شمایلهای جاندار و پویا گردید و استفاده از برخی نقش مایه های هنر اروپایی, ازجمله فرشتگان و انسانها در آسمان, در راستای القای فضایی آسمانی و ماورائی به شمایلها را می توان ازجمله این تاثیرات بر آثار متاخر ابوالحسن غفاری دانست. همچنین در آثار این دوره شاهد عناصری در شمایل ها هستیم که نشان میدهد چرا مدل برای شمایل نگاری به نقاش سفارش داده شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، مهدی، و بوذری، علی. (1396). مطالعه تطبیقی آثار صنیع الملک و تابلوهای مادونای فولین یو و عروج مسیح (ع) اثر رافائل. مطالعات تطبیقی هنر، 7(13 )، 79-92. SID. https://sid.ir/paper/205411/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی مهدی، بوذری علی. مطالعه تطبیقی آثار صنیع الملک و تابلوهای مادونای فولین یو و عروج مسیح (ع) اثر رافائل. مطالعات تطبیقی هنر[Internet]. 1396؛7(13 ):79-92. Available from: https://sid.ir/paper/205411/fa

    IEEE: کپی

    مهدی حسینی، و علی بوذری، “مطالعه تطبیقی آثار صنیع الملک و تابلوهای مادونای فولین یو و عروج مسیح (ع) اثر رافائل،” مطالعات تطبیقی هنر، vol. 7، no. 13 ، pp. 79–92، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205411/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button