مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,892
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,116
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی انسان نگاری در نقاشی مکتب اصفهان سده دهم و یازدهم هجری قمری

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 92

چکیده

 یکی از ویژگی های نقاشی مکتب اصفهان در دوره صفوی توجه به انسان نگاری است. شیوه پرداختن به تصویر انسان و نگرشی که به تصویرگری آن در نقاشی این دوره بوجود آمده آن را نسبت به مکاتب قبلی متفاوت کرده است. مقاله حاضر شرایطی را که موجب بوجود آمدن این نوع نگرش به انسان و نقاشی آن شده مورد ارزیابی قرار داده, ضرورت هایی که باعث شده در نگارگری دوره شاه عباس اول به تصویر انسان بیشتر توجه شود, نشان می دهد.این مقاله به دنبال پاسخ به این سوال است که نحوه تاثیر این تحولات بر پیکرنگاری انسان در نقاشی مکتب اصفهان چگونه بوده است؟ هدف از این مقاله شناخت و توصیف ویژگی هایی است که در انسان نگاری نقاشی مکتب اصفهان ظاهر گردید و این سبک را در مقایسه با نقاشی قبل از خود (مکتب تبریز دو) متمایز گردانید.روش تحقیق در این مقاله با توجه به ماهیت تاریخی آن از یک سو و نیاز به تبیین آثار از سوی دیگر توصیفی - تحلیلی بوده و با استدلال استقرایی به جمع آوری اطلاعات مربوط به نگارگری این عصر پرداخته شده است. گردآوری مطالب به شیوه اسنادی (کتابخانه ای) صورت گرفته است.یافته های تحقیق بیانگر آن است که عوامل متعدد اجتماعی, سیاسی, اقتصادی, فرهنگی و همچنین تغییر و تحول در نگرش انسان (هنرمند) به جهان در شکل گیری تصویر انسان در نگارگری این دوره تاثیر داشته است, به طوری که ضرورت های ناشی از این عوامل به ویژگی های نوینی در نقاشی مکتب اصفهان منجر شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خواجه احمدعطاری، علیرضا، آیت الهی، حبیب اله، شیرازی، علی اصغر، مراثی، محسن، و قاضی زاده، خشایار. (1391). بررسی انسان نگاری در نقاشی مکتب اصفهان سده دهم و یازدهم هجری قمری. مطالعات تطبیقی هنر، 2(4)، 81-92. SID. https://sid.ir/paper/205460/fa

    Vancouver: کپی

    خواجه احمدعطاری علیرضا، آیت الهی حبیب اله، شیرازی علی اصغر، مراثی محسن، قاضی زاده خشایار. بررسی انسان نگاری در نقاشی مکتب اصفهان سده دهم و یازدهم هجری قمری. مطالعات تطبیقی هنر[Internet]. 1391؛2(4):81-92. Available from: https://sid.ir/paper/205460/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا خواجه احمدعطاری، حبیب اله آیت الهی، علی اصغر شیرازی، محسن مراثی، و خشایار قاضی زاده، “بررسی انسان نگاری در نقاشی مکتب اصفهان سده دهم و یازدهم هجری قمری،” مطالعات تطبیقی هنر، vol. 2، no. 4، pp. 81–92، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205460/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button