Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5882
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5882

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4304
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4304

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3242
  • دانلود: 

    1862
چکیده: 

این مقاله با مطالعه منبت در دوران اسلامی به لحاظ ویژگی های فنی و هنری آغاز می شود و در قالب شیوه های منبت کاری در پنج گروه تخت، محدب، مقعر، شبکه و حجم ادامه می یابد. این تقسیم بندی در تطبیق این هنر با فلزکاری، نگارگری و گچبری صورت گرفته است. هنر منبت در دوران معاصر از فنون و نقوش متنوعی بهره گرفته و پیشینه فرهنگی، هنری و اقلیمی در این مناطق بارز و آشکار است. در اصفهان نقش بومی و هویت ملی شامل طرح های صفوی و قاجاری و نیز به تبع توریستی بودن آن، تاثیر جهانگردان در طول زمان انکارناپذیر است. در جوار آن، عناصر ریزنقش گلپایگان با استفاده از عناصر محلی، نقوش ساده و گیاهان استیلیزه شده بر زمینه بافتدار و گل ها با طراحی قاجاری و ابزاری ساده منبت شده اند. تاثیر اقلیم سنندج با جنگل های گردو و گلابی با کنده کاری درشت تر و انتخابی عالی با نگرشی ذوقی و هنری از نقوشی که ساخته و پرداخته طبیعت است، دیده می شود. تنوع هنر منبت ایرانی در کنده کاری نرم، روان و ملیح آباده با گل سرخ، گل نرگس و برگ بید که از نقوش اصلی این خطه است، با شیوه نیش هم آوا شده است. عناصر بومی و نمادهای فرهنگی شیراز عموما با طراحی های هنرمندان شیرازی همچون لطف علی صورتگر نمایان است، ضمن اینکه از تاثیرگذاری شهر آباده در این خصوص نمی توان صرف نظر کرد. استفاده از ابزار و نقش های متنوع با نوع شیوه منبت کاری هماهنگ شده و توانسته است گویای هنری سنتی در این مراکز باشد.در این مناطق نقوش، شیوه های به کار گرفته شده، ابزار، مصالح رایج و نوآوری ها دسته بندی شده و مورد بحث قرار گرفته است که عناصر مورد مطالعه در جداول جداگانه مقایسه می شود. با توجه به تک متغیربودن تحقیق، سوالات اصلی پیرامون سبک های مختلف منبت کاری، هماهنگی فرم و تکنیک و همچنین اصالت طرح های هر منطقه است.روش کلی تحقیق توصیفی و تحلیلی - تطبیقی است. از نظر کاربرد، بنیادی و به لحاظ رویکرد کیفی است. شیوه جمع آوری اطلاعات بر اساس مطالعات کتابخانه ای و به خصوص پژوهش های میدانی شامل مصاحبه، پرسشنامه و تهیه عکس توسط نگارندگان بوده است. میدان تحقیق کارگاه های دارای تجربه و مهارت مناسب و کافی در شهرهای اصفهان و شیراز و تمامی کارگاه های فعال در شهرهای آباده، گلپایگان و سنندج است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3242

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1862 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    17-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1769
  • دانلود: 

    1018
چکیده: 

فرش یکی از مهم ترین هنرهای اصیل و سنتی ایران به شمار می آید که در طول تاریخ هنر این سرزمین یکی از پویاترین نظام های گفتمانی را شکل داده است. در جغرافیای فرش ایران منطقه کرمان همانند ستاره ای درخشان می درخشد. از مهم ترین ویژگی های فرش کرمان این است که به خوبی توانسته است با تحولات فرهنگی و سیاسی ایران همراه شود و به شایستگی صورت بندی های معرفتی و گفتمان های رایج در فرهنگ ایرانی را بازنمایی کند. نظام گفتمانی فرش کرمان سابقه و پیشینه کهنی دارد و با گذر زمان فرازونشیب های متعددی را تجربه کرده است. هر چند که نمونه های موجود فرش کرمان نشان دهنده آن است که سابقه این هنر در این منطقه به دوره های قبل از صفویه می رسد، درخشان ترین دوره تحولات قالی کرمان پس از عصر صفویه در دوران قاجار روی می دهد و می توان تاثیر مولفه های قدرت سیاسی و اقتصادی را در نظام گفتمانی فرش کرمان در عصر قاجار به خوبی مشاهده کرد. در این پژوهش با رویکردی تاریخی و تطبیقی سعی داریم به این پرسش اصلی پاسخ دهیم که مولفه های قدرت به ویژه قدرت های سیاسی - اقتصادی حاکمان محلی چه نقشی در تحولات فرش کرمان داشته اند؟ در این مقاله با تکیه بر مبانی نظری گفتمان قدرت میشل فوکو، تحولات فرش کرمان در عصر رونق که با توجه به تحولات تاریخی فرش کرمان آن را عصر نوزایی نام نهاده ایم، بررسی می شود و نتیجه قابل تامل در این مقاله این است که قدرت های سیاسی و اقتصادی مهمترین عوامل شکل دهنده نظام گفتمانی فرش کرمان به شمار می روند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1769

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1018 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    37-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4446
  • دانلود: 

    2741
چکیده: 

شناسایی و بررسی تاریخ تحولات بناهای دوره های اسلامی به این مهم رهنمون می شود که سیر تحولات این ابنیه به گونه ای ادامه دهنده سنت های دوره های قبل از خود است. می توان گفت که تاثیر یکپارچه فرهنگ اسلامی در دوره های مختلف یکی از دلایل این تداوم سنت هاست، به گونه ای که در هر دوره سعی می شد از سنت ها و الگوهای دوره قبل به فراخور نیاز و متناسب با تحولات بهره ببرند و آن را تکامل دهند. در این خصوص می توان مدرسه را بنیانی برای آموزش متعالی تر و پاسخی به نیازهای جامعه مسلمانان عنوان کرد.در این میان، مدرسه غیاثیه خرگرد مدرسه ای شاخص از دوره تیموری و مدرسه چهارباغ اصفهان باشکوه ترین مدرسه صفوی و ادامه دهنده سنت های معماری مدارس عصر تیموری از لحاظ معماری و تزئینات شناخته می شود. از این جهت، با توجه به اینکه در اواخر دوره تیموری معماری به اوج خود رسیده، می توان این فرضیه را طرح کرد که معماری و تزئینات مدرسه چهارباغ متاثر از مدرسه غیاثیه خرگرد است.پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تطبیقی - تحلیلی و انجام تحقیقات کتابخانه ای و میدانی به ارزیابی و مقایسه تطبیقی معماری و تزئینات دو بنای شاخص بپردازد.با بررسی های انجام شده در این مقاله این نتیجه حاصل شد که از بین عناصر کالبدی تطبیق یافته در تناسبات، بعضا انواع تکنیک ها، نقوش هندسی و خطوط کوفی بنایی، مدرسه چهارباغ متاثر از مدرسه غیاثیه بوده است. ولی این موضوع در خصوص ساختار فضایی، سلسله مراتب، همجواری، هماهنگی با اقلیم، کتیبه ها و انواع نقوش به صورت اثبات شده دیده نشد. بیشتر تزئینات کاشیکاری مدرسه غیاثیه به صورت نقوش اسلیمی و خطوط معقلی است در صورتی که در مدرسه چهارباغ به صورت هندسی، انتزاعی و خطوط ثلث است که استحکام ساده و روانی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4446

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2741 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    53-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1613
  • دانلود: 

    788
چکیده: 

خانه پدیده ای است حاصل کنش عوامل گوناگون؛ که فرهنگ و اجتماع در شکل دهی آن سهمی بزرگ دارند. در جوامع سنتی، این اثرپذیری در بعد فرهنگی بسیار بیش از امروز بوده که نتیجه، همسازی بیشتر با ساکنان و شرایط آنان بوده است.شناخت جنبه های این برهمکنش می تواند زمینه ساز به کارگیری آن مطابق با امروز باشد. از سوی دیگر، خانه های یک دوره تاریخی روشن کننده برخی جنبه های شرایط اجتماعی زمان خود نیز هستند. این پژوهش به منظور شناخت چگونگی تاثیرگذاری شرایط اجتماعی و اعتقادی ساکنان بر معماری و به ویژه سازماندهی فضاهای خانه های سنتی ایران در اصفهان عصر صفوی و دوره پس از آن شکل گرفته است.پرسش این است که چه تفاوت هایی در سازماندهی و تزئینات خانه های بازرگانان مسلمان و ارمنی اصفهان در دوران حاکمیت سبک صفوی بوده است؟ اصول انتخاب شده بر اساس منظر فرهنگی و اجتماعی و نیز آرای راپوپورت است که عوامل فرهنگی و اجتماعی را در شکل دهی بنا در اولویت و مهم تر از اقلیم، فن آوری و مواد ساختمانی می داند. این پژوهش با روش تاریخی - توصیفی و با هدف توسعه ای و با بهره گیری از اسناد، مطالعه میدانی و مصاحبه انجام شده است و یافته ها طبق روشی کیفی و از طریق مقایسه و تفسیر تحلیل شده اند.نتیجه گیری پس از تقسیم یافته ها به دو دسته کلی صورت گرفت: اصول اخلاقی و اعتقادی همچون محرمیت که چگونگی رعایت آن بسته به دین متفاوت بوده است و زمینه اقتصادی و اجتماعی که در دو دوره از حیات شهر اصفهان بررسی شد. مساعد شدن وضعیت سیاسی - اجتماعی کشور، سطح امنیت و بالا رفتن درآمدهای عمومی در این دو دوره زمینه ساخت خانه هایی را فراهم آورد که وسعت و تزئیناتشان در دوره های آشفته پیش از آن نظیر نداشت. خانه های مورد بررسی ارامنه مربوط به دوره اول (عصر صفویان) و خانه های مسلمانان مربوط به دوره دوم هستند که به دلیل تفاوت شرایط زمان، هرگز از لحاظ ساخت و تزئینات، همپایه سرای بازرگانان ارمنی نیستند.نتایجی که به دست آمد، به طور کلی نشان دهنده تاثیر آشکار شرایط اجتماعی در تفاوت ها بود. اما موارد فرهنگی و اعتقادی که هر بار خود را به گونه ای نشان می دهند، اثر عمیق تر و ظریف تری دارند که معمولا در نگاه اول دیده نمی شوند. شکل گیری این الگوی ساخت بر اثر سال ها تجربه و اصلاح بر اساس روش و شرایط زندگی بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1613

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 788 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عالم بین سیده مریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    69-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2261
  • دانلود: 

    734
چکیده: 

نگاره هفتاد هزار پرده یکی از نگاره های کتاب معراج نامه شاهرخی است. یکی از مهمترین نکاتی که با اولین نگاه به این نگاره به ذهن متبادر می شود، تقسیم بندی منحصر به فرد قاب آن به چهار پرده عمودی است که شاید نظیر این نوع ترکیب بندی در نگارگری ایرانی کم نظیر و حتی بی نظیر باشد. با توجه به نام نگاره و همچنین مضمونی که نگاره متضمن آن است، سوالاتی مطرح می شود: چرا از تقسیم بندی «چهار» گانه، برای نمایش «هفتاد هزار» پرده استفاده شده؟ آیا استفاده از تعداد «چهار» پرده تعمدی بوده است؟ آیا می توان بین چهار پرده به کاررفته و حجاب های چهارگانه ارتباطی یافت؟ مساله مورد نظر در این مقاله بررسی واژه حجاب در فرهنگ اسلامی، بیان ارتباط میان حجاب و عدد چهار، و نشان دادن این است که تقسیم چهارگانه نگاره برای نشان دادن مفهوم حجاب های چهارگانه در اسلام به کار می رود. از دیدگاه عرفان اسلامی حجاب ها چهارند که همان صفات رذیله انسانی هستند و مانع از رسیدن انسان به حقیقت واقعی می شوند. تقسیم بندی چهارتایی نگاره نشان دهنده همین موانع چهارگانه درونی است. هدف از این تحقیق نشان دادن این مطلب است که هفتاد هزار حجاب نور و ظلمت همان حجاب های چهارگانه ای هستند که در نهاد انسان وجود دارند؛ با توجه به این حدیث نبوی که: «شیطان من مسلمان شده است»؛ این حجاب ها از پیش روی پیامبر (ص) در شب معراج کنار رفته است و در واقع چهارگانگی تقسیم بندی نگاره معنای کنار رفتن حجاب را در خود مستتر دارد. در این مقاله میبینیم که یکی از والاترین مفاهیم اسلامی – حجاب - در این نگاره مورد توجه قرار گرفته و به عنوان موانع نفسانی در مسیر لقاء پروردگار مطرح می شوند که از مقابل دیدگان پیامبر (ص) کنار رفته است و به همین دلیل از چهار پرده رنگی استفاده شده است. روشی که در این مقاله مورد استفاده قرار گرفته است، توصیفی - تحلیلی و نحوه گردآوری اطلاعات از طریق منابع کتابخانه ای است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2261

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 734 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    81-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5890
  • دانلود: 

    2075
چکیده: 

یکی از ویژگی های نقاشی مکتب اصفهان در دوره صفوی توجه به انسان نگاری است. شیوه پرداختن به تصویر انسان و نگرشی که به تصویرگری آن در نقاشی این دوره بوجود آمده آن را نسبت به مکاتب قبلی متفاوت کرده است. مقاله حاضر شرایطی را که موجب بوجود آمدن این نوع نگرش به انسان و نقاشی آن شده مورد ارزیابی قرار داده، ضرورت هایی که باعث شده در نگارگری دوره شاه عباس اول به تصویر انسان بیشتر توجه شود، نشان می دهد.این مقاله به دنبال پاسخ به این سوال است که نحوه تاثیر این تحولات بر پیکرنگاری انسان در نقاشی مکتب اصفهان چگونه بوده است؟ هدف از این مقاله شناخت و توصیف ویژگی هایی است که در انسان نگاری نقاشی مکتب اصفهان ظاهر گردید و این سبک را در مقایسه با نقاشی قبل از خود (مکتب تبریز دو) متمایز گردانید.روش تحقیق در این مقاله با توجه به ماهیت تاریخی آن از یک سو و نیاز به تبیین آثار از سوی دیگر توصیفی - تحلیلی بوده و با استدلال استقرایی به جمع آوری اطلاعات مربوط به نگارگری این عصر پرداخته شده است. گردآوری مطالب به شیوه اسنادی (کتابخانه ای) صورت گرفته است.یافته های تحقیق بیانگر آن است که عوامل متعدد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همچنین تغییر و تحول در نگرش انسان (هنرمند) به جهان در شکل گیری تصویر انسان در نگارگری این دوره تاثیر داشته است، به طوری که ضرورت های ناشی از این عوامل به ویژگی های نوینی در نقاشی مکتب اصفهان منجر شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5890

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2075 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    93-105
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2306
  • دانلود: 

    1624
چکیده: 

ارائه تصویر شاه در هر دوره ای، مفاهیم و مقاصد خاصی برای حکومت به همراه داشته و از جنبه های مختلفی به آن ها پرداخته شده است. در پژوهش حاضر به بررسی دلایل و چگونگی حضور تصویر شاهانه در آثار هنری و مطالعه تطبیقی بین دو دوره فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه می پردازیم تا از طریق بررسی رابطه بین هنر و سیاست، تغییرات بازنمایی و روش های بصری مورد استفاده برای انتقال اهداف مورد نظر حکومت و تفاوت های میان آن ها را در هر یک از دوره ها آشکار کنیم. فرضیه پژوهش حاضر، تاثیر متفاوت ابزار و سازوکارهای هنری هر دوره بر بیان اقتدار، اعمال قدرت و مشروعیت و کاربرد آن است. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی و به کارگیری نمونه آثاری با تصویر شاهانه و بررسی های تاریخی به تحلیل و مقایسه ساختارهای دو دوره مذکور می پردازیم.نتایج مبین آن است که به رغم حضور هر دو پادشاه در یک سلسله و اینکه ظاهرا باید در هر دو دوره با یک هدف به تکثیر تصویر شاه بر آثار هنری و تولیدات گوناگون پرداخته شده باشد، در واقع کاربرد تصویر فتحعلی شاه به دلایل گوناگون سیاسی و اجتماعی، در عین مصرف داخلی در کشور، بیشتر برای نمایش شکوه باستانی به ارث رسیده به سلسله نوپای قاجار و اثبات اقتدار به قدرت های اروپایی بوده است و حضور ناصرالدین شاه حتی بر روی اسکناس و روزنامه، همزمان با تغییرات بسیار در درجه رویت پذیری شاه، که متاثر از تغییر تکنولوژی و عامل تحول در گفتمان آن دوره بود، بیشتر برای تحکیم پایه های قدرت در حال از دست رفتن در جامعه داخلی کاربرد داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2306

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1624 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    107-119
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2081
  • دانلود: 

    880
چکیده: 

این پژوهش به بررسی تطبیقی بین شخصیت های منطق الطیر با شخصیت های نمایشنامه در انتظار گودو می پردازد. هدف از این پژوهش مقایسه تطبیقی بین شخصیت ها، زاویه دید و کنش هر کدام از آنهاست. پرنده ها در منظومه منطق الطیر عزم سفر می کنند و بهره بری هدهد برای یافتن سیمرغ می کوشند و در این راه از هفت مرحله می گذرند. در نهایت فقط سی مرغ به سیمرغ می رسند. در نمایشنامه در انتظار گودو افرادی منتظرند که گودو بیاید و پسرکی از طرف گودو مرتب پیغام می آورد. اما گودو هرگز نمی آید. در وهله اول این سوال مطرح می شود که آیا به راستی مطابقت یک اثر با محتوای اخلاقی - عرفانی همچون منطق الطیر با نمایشنامه در انتظار گودو با مضمون ابسوردی امکان پذیر است؟ چالش اصلی این بررسی تطبیقی در وجود و عدم معنا و معنویت در زندگی شخصیت های این دو اثر و زاویه دید دو نویسنده بزرگ به دنیای پیش روی بشریت است. این پژوهش با روش های تحلیلی - توصیفی انجام شده است. نتیجه پژوهش این است که شخصیت های عطار در تمام مراحل در تلاش اند ولی شخصیت های بکت منفعل هستند و برای رهایی و وصال به آرزوهایشان چشم امید به دیگری بسته اند. شخصیت های بکت واگرا و شکست خورده اند در حالی که شخصیت های عطار موفق و همگرا هستند. در نهایت به این نتیجه می رسیم که ساموئل بکت با نشان دادن پوچی و بی هدفی، وابستگی به مادیات ناشی از عدم وجود حقیقت بینی و خودشناسی بشریت را به وحدت دعوت می کند و عطار نیشابوری با نمایش حقیقت و شیرینی دستیابی به وحدت، انسان را از وابستگی به مادیت بر حذر می دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2081

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 880 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    121-129
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1225
  • دانلود: 

    587
چکیده: 

نوشتار و تصویر دو مولفه اصلی تشکیل دهنده آثار گرافیکی هستند. اصولا بیشتر به ابعاد تجسمی تصویر توجه می شود اما وجه دیداری نوشتار هم سبب می شود قواعد تجسمی مشترکی بین تصویر و نوشتار شکل گیرد که در نهایت بر انتقال مفهوم بعد کلامی آن اثر خواهد داشت. از آنجا که مبانی هنرهای تجسمی در نوشتارنگاری فارسی هم مانند سایر پدیده های دیداری وجود دارد به این معنا که اگر در نوشتار تغییر ساختاری ایجاد شود، موجب خدشه دارشدن ابعاد تجسمی حاکم بر آن می شود شناخت عنصر خط، انواع آن و نیز جهت های آن ها در شکل گیری نوشتارنگاری فارسی یکی از موارد ضروری برای آشنایی با اصول بصری و تجسمی نوشتارنگاری فارسی است. شناخت این قواعد در خلق ترکیب بندی های پویا و قانونمند موثر است و از بیگانگی نوشتار با تصویر در اثر گرافیکی جلوگیری به عمل می آورد.سوال کلی این پژوهش این است که آیا از منظر مبانی هنرهای تجسمی جنبه بصری خط ها در نوشتارنگاری فارسی برای استفاده در طراحی گرافیکی عنوان و شعار جایگاهی دارد؟ اگر چنین است، تفاوت ها و اشتراکات حضور عنصر بصری خط در نوشتارنگاری فارسی و لاتین کدام اند؟این تحقیق به روش تجربی بر مبنای اصول و مبانی هنرهای تجسمی انجام پذیرفته و به عملکرد بصری انواع خط در نوشتارنگاری فارسی و تطبیق آن با عملکرد مشابه در نوشتارنگاری لاتین می پردازد.هدف از این پژوهش شناسایی تنوع ساختار خط ها در نوشتارنگاری فارسی و مقایسه کارکرد تجسمی آنها با نوشتارنگاری لاتین به منظور تاکید بر وجود امکانات کاملا متفاوت - درخلق ترکیب بندی ها - در این دو نوع نوشتار است.انتظار می رود از بررسی انواع خط های دیداری و تطبیق کارکرد آن ها در چیدمان نوشتارنگاری فارسی و لاتین این نتیجه به دست آید که توجه به تاثیر انواع خطوط دیداری و کارکرد آن ها در ساختار نوشتارنگاری فارسی، چنان که در نوشتارنگاری لاتین نیز هست، بر قدرت انتقال معنا و حس حاصل از آن به دریافت کننده موثر است.به نظر می رسد در مجموعه واژگان تشکیل شده از نوشتارنگاری فارسی، تنوع ساختاری عنصر خط نسبت به حروف لاتین بیشتر باشد و باعث امکان پویایی بیشتر و در نتیجه تنوع حس های حاصل از آنها در ترکیب بندی عنوان ها و شعارها شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1225

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 587 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button