مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

499
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی درونی سازی ارزش ها در آموزش معماری طرح، کاربست و آزمون مدلی برای رشد عاطفی دانشجویان در کارگاه طراحی

صفحات

 صفحه شروع 229 | صفحه پایان 246

چکیده

 عدم تطابق بین حساسیت ها, علاقه مندی ها, نگرش ها و ارزش ها نزد مدرس و دانشجو نسبت به عناصر ارزشمند و درخور توجه موقعیت طراحی, همواره در آموزش معماری تجربه شده است. به طور مشخص تا زمانی که عناصر درخور توجه از دیدگاه مدرس در سامانه ی ارزشی دانشجو نهادینه نشود, باوری به ارزشمندی و سودمندی آن ها در فرایند طراحی نیز در دانشجو به وجود نخواهد آمد و تضمینی برای توجه به آن ها و به کارگیری شان در عمل وجود نخواهد داشت. بنابراین پرسش اصلی مقاله این است که «درونی سازی یک ارزش و جای دهی آن در سامانه ی ارزشی دانشجو, در کارگاه طراحی معماری, چگونه اتفاق می افتد؟ » بدین ترتیب هدف اصلی مقاله نیز تدوین و طراحی یک مدل یا چارچوب نظری برای «درونی سازی ارزش ها»ست. در این مسیر, ابتدا با تفسیر و تحلیل منطقی بر منابع کتابخانه ای به ویژه مدل پنج مرحله ای رشد در حوزه ی یادگیری عاطفی, یک الگوی آموزشی برای «درونی سازی ارزش ها» پیشنهاد می شود که از مواجهه ی عاطفی یادگیرنده با ارزش چیزها حکایت دارد و هرچه این مراحل پیشتر می روند, آن چیز یا ارزش در ساختار درونی کنترل کننده ی رفتار شخص بیشتر جای می گیرد. مدل یادشده دارای پنج مرحله است: انگیزش غیرفعال, انگیزش فعال, طرح ریزی سناریوی کشف ارزش, طرح ریزی تمرین مواجهه با چند ارزش و در نهایت تعریف تمرین در موقعیت های مختلف. سپس برای سنجش کارایی عملی مدل پیشنهادشده نیز یک آزمون میدانی طراحی, اجرا و گزارش شده است. آزمون از نوع شبه آزمایشی یا شبه تجربی بود و نتایجش گواه آن است که بهره گیری از الگوی پیشنهادی, توسط مدرس کارگاه طراحی, می تواند زمینه ساز رشد عاطفی دانشجویان نسبت به چیزی که مدنظر مدرس است, باشد و به این ترتیب دانشجو آن را, در صورت حضور در موقعیت طراحی, مهم شمرده و در تصمیم گیری هایش در فرایند طراحی وارد می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریعت راد، فرهاد. (1398). الگوی درونی سازی ارزش ها در آموزش معماری طرح, کاربست و آزمون مدلی برای رشد عاطفی دانشجویان در کارگاه طراحی. مطالعات معماری ایران، 8(16 )، 229-246. SID. https://sid.ir/paper/219468/fa

    Vancouver: کپی

    شریعت راد فرهاد. الگوی درونی سازی ارزش ها در آموزش معماری طرح, کاربست و آزمون مدلی برای رشد عاطفی دانشجویان در کارگاه طراحی. مطالعات معماری ایران[Internet]. 1398؛8(16 ):229-246. Available from: https://sid.ir/paper/219468/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد شریعت راد، “الگوی درونی سازی ارزش ها در آموزش معماری طرح, کاربست و آزمون مدلی برای رشد عاطفی دانشجویان در کارگاه طراحی،” مطالعات معماری ایران، vol. 8، no. 16 ، pp. 229–246، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219468/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button