Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,013
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,637
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی سبک های یادگیری دانشجویان برای ارتقای آموزش معماری (مطالعه ی موردی: دانشجویان معماری دانشگاه ارومیه)

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 169

چکیده

 شناخت دانشجویان یکی از عوامل مهم و مؤثر بر آموزش در کارگاه های معماری است. نمی توان شاگرد معماری را بدون شناخت دقیق و بدون توجه به واکنش هایش به داده ها و خواسته ها, تحت یک برنامه ی منتظم و از پیش تعیین شده بار آورد. یکی از راه های این شناخت, توجه به سبک های یادگیری است که ترجیحات یادگیری و تفاوت های موجود میان افراد در روش های یادگیری را بیان می کند. هماهنگی سبک های تدریس مدرسان با سبک های یادگیری دانشجویان, منجر به تقویت انگیزه ی یادگیری و پیشرفت تحصیلی خواهد شد؛ ازاین رو با توجه به شمار روزافزون متقاضیان یادگیری در عرصه های متنوع علمی و مهارتی و ویژگی های متفاوت آنان در درک و پردازش محتویات یادگیری, نیاز عاجلی به بررسی شناخت خصوصیات یادگیرندگان در رشته های مختلف تحصیلی از جمله معماری احساس می شود. این مقاله با آسیب شناسی آموزش معماری در حوزه ی فرایند یادگیری, یکی از راه های رفع کاستی ها و نقایص مربوط را با توجه به سبک های یادگیری دانشجویان عنوان کرده است. روش تحقیق این پژوهش, از نوع توصیفی تحلیلی است که طبق آن, چگونگی توزیع دانشجویان معماری دانشگاه ارومیه در سبک های یادگیری بر اساس سیاهه ی سبک های یادگیری کُلب, بررسی و داده ها با استفاده از آزمون های متناسب آماری, تجزیه و تحلیل شده اند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که سبک های یادگیری غالب کاربردی در دانشجویان معماری, به ترتیب جذب کننده و همگرا هستند. همچنین دانشجویان در نیمه ی ابتدایی تحصیل در رشته ی معماری بیشتر از سبک جذب کننده و در نیمه ی انتهایی از سبک همگرا استفاده می کنند و ارتباط معنی داری بین سبک یادگیری و جنسیت وجود ندارد. با تحلیل و ارزیابی یافته ها, پیشنهادهایی در راستای سبک های مورد تقاضای رشته ارائه شده است؛ از جمله: انجام آزمون اختصاصی با پیش نیازهای هنری لازم قبل از ورود به این رشته, انجام آزمون سبک های یادگیری در مراحل اولیه ی تحصیلات دانشگاهی, انطباق برنامه های آموزشی با سبک های یادگیری دانشجویان در سال های اولیه ی تحصیلی برای ایجاد انگیزه ی ادامه تحصیل و آموزش متنوع به فراگیران در حین تحصیل. همچنین راهکارها و مصادیقی برای انطباق برنامه های تدریس با نیازهای دانشجویان معماری با هدف اثربخش تر کردن و ارتقای آموزش معماری ذکر شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فیضی، محسن، و دژپسند، ساحل. (1397). واکاوی سبک های یادگیری دانشجویان برای ارتقای آموزش معماری (مطالعه ی موردی: دانشجویان معماری دانشگاه ارومیه). مطالعات معماری ایران، 7(14 )، 149-169. SID. https://sid.ir/paper/219486/fa

    Vancouver: کپی

    فیضی محسن، دژپسند ساحل. واکاوی سبک های یادگیری دانشجویان برای ارتقای آموزش معماری (مطالعه ی موردی: دانشجویان معماری دانشگاه ارومیه). مطالعات معماری ایران[Internet]. 1397؛7(14 ):149-169. Available from: https://sid.ir/paper/219486/fa

    IEEE: کپی

    محسن فیضی، و ساحل دژپسند، “واکاوی سبک های یادگیری دانشجویان برای ارتقای آموزش معماری (مطالعه ی موردی: دانشجویان معماری دانشگاه ارومیه)،” مطالعات معماری ایران، vol. 7، no. 14 ، pp. 149–169، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219486/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button