مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,741
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,717
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

زمینه گرایی در آثار معماران غیرایرانی در دوره ی پهلوی اول (مدرسه ی البرز و ایرانشهر)

صفحات

 صفحه شروع 171 | صفحه پایان 189

چکیده

 فعالیت معماران در دوره ی پهلوی به سه دسته ی معماران سنتی, معماران تحصیل کرده در غرب و معماران خارجی تقسیم می شود. این پژوهش سعی دارد با تمرکز روی دسته ی سوم, یعنی معماران خارجی, به نحوه ی نگرش و تأثیرات آن بر بناهای آموزشی از منظر زمینه گرایی بپردازد. لذا مدرسه ی البرز تهران و ایرانشهر یزد به عنوان دو نمونه از آثار این معماران بررسی شده است. در این پژوهش, روش تحقیق از نوع کیفی و مطالعه ی موردی است که با تحلیل نمونه ها همراه است. نتایج تحقیق نشان می دهد هر دو نمونه از منظر شباهت های سبکی و ظاهری به مواردی همچون استفاده از مصالح, تزیینات و اشارات تاریخی توجه داشته اند؛ اما بخش عمده ای از نظام ارزش ها که زیرساخت زمینه های فرهنگی اجتماعی و عملکردی بناهای آموزشی را تشکیل می دهند و نقش مهمی در شیوه ها و اهداف آموزشی دارند, نادیده گرفته شده است. این بی توجهی در خصوص مدرسه ی البرز بیشتر مشهود است؛ زیرا با توجه به قرارگیری آن در پایتخت, تحت تأثیر نظام های حکومتی و همچنین ناسیونالیسم تجددگرا قرار گرفته است که به نوعی تحت نفوذ اندیشه های غرب است. اما مدرسه ی ایرانشهر علاوه بر شباهت های ظاهری به معماری ایرانی, تلاش کرده است تا شیوه های آموزش ایرانی و به کارگیری فضای باز را نیز در نظر بگیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بابایی، سعید، و خاک زند، مهدی. (1397). زمینه گرایی در آثار معماران غیرایرانی در دوره ی پهلوی اول (مدرسه ی البرز و ایرانشهر). مطالعات معماری ایران، 7(14 )، 171-189. SID. https://sid.ir/paper/219488/fa

    Vancouver: کپی

    بابایی سعید، خاک زند مهدی. زمینه گرایی در آثار معماران غیرایرانی در دوره ی پهلوی اول (مدرسه ی البرز و ایرانشهر). مطالعات معماری ایران[Internet]. 1397؛7(14 ):171-189. Available from: https://sid.ir/paper/219488/fa

    IEEE: کپی

    سعید بابایی، و مهدی خاک زند، “زمینه گرایی در آثار معماران غیرایرانی در دوره ی پهلوی اول (مدرسه ی البرز و ایرانشهر)،” مطالعات معماری ایران، vol. 7، no. 14 ، pp. 171–189، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219488/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button