Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,574
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,194
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه علوم انسانی در آموزش رشته ی بیونیک معماری

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 125

چکیده

 نقش علوم انسانی در تفکر و عمل مهندسی, امروزه به واسطه ی ابهامات موجود در تکنولوژی مدرن, تلقی آن از توسعه و تبعات آن برای آینده ی بشر, یک ضرورت است؛ در مورد بیونیک معماری به عنوان یک رشته ی کارشناسی ارشد, عنوان بیونیک نباید به صورت پیش فرض, مثبت تلقی شود و از انتقادات اخلاقی و انسانی آن صرف نظر شود. در این نوشتار با روش تفسیری و استدلال منطقی, ضرورت رویکرد انتقادی در آموزش مبانی انسانی معماری بیونیکی در دو محور فلسفه ی تکنولوژی و اخلاق تکنولوژی تبیین شده است. در محور فلسفه, در دو بخش هستی شناسی و معرفت شناسی تکنولوژی های بیو در معماری بحث شده و در محور اخلاق, موضوعات مرتبط با انسان و محیط زیست, طرح گردیده است؛ با مقایسه ی سرفصل درس «حکمت هنر» با سرفصل های دروس مشابه در رشته های مهندسی دیگر در ایران و نیز برخی دانشگاه های آمریکایی, ضرورت بازنگری در آن, نشان داده شده است. نتیجه ی اصلی پژوهش آن است که به رغم ضرورت پرداختن به نگرش حکمت اسلامی در آموزش معماری بیونیک, این امر در وضع کنونی ناکافی است. در بحث ارائه شده در اینجا, ضرورت توجه به جایگاه نقادی از تکنولوژی, تعیین شده و تحلیل, به مثابه ی تعمیق نگرش انتقادی و نه توصیف صِرف روندهای جدید تکنولوژیک, به عنوان ضرورتی که باید در کانون مبحث درسی نشانده شود, مطرح شده است که بتواند تفکر عمیق تر دانشجویان را با هدف توسعه ی ارزشی و اخلاقیِ تکنولوژی معماری, به همراه داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ناری قمی، مسعود. (1397). جایگاه علوم انسانی در آموزش رشته ی بیونیک معماری. مطالعات معماری ایران، 7(13 )، 107-125. SID. https://sid.ir/paper/219506/fa

    Vancouver: کپی

    ناری قمی مسعود. جایگاه علوم انسانی در آموزش رشته ی بیونیک معماری. مطالعات معماری ایران[Internet]. 1397؛7(13 ):107-125. Available from: https://sid.ir/paper/219506/fa

    IEEE: کپی

    مسعود ناری قمی، “جایگاه علوم انسانی در آموزش رشته ی بیونیک معماری،” مطالعات معماری ایران، vol. 7، no. 13 ، pp. 107–125، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219506/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا