Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

337
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

493
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل مؤثر بر حاشیة بازاریابی در دشت نیشابور با استفاده از رگرسیون فضایی

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 159

کلیدواژه

رگرسیون وزنی جغرافیایی (GWR)Q1

چکیده

 ناکارآمدی شبکه های بازاریابی محصولات کشاورزی و اختلاف قیمت بین بهای فروش محصولات توسط کشاورزان و قیمت خرید توسط مصرف کننده نهایی یکی از مسائل اصلی در نظام بازاریابی محصولات کشاورزی است. برهمین اساس, هدف اصلی این مطالعه بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر حاشیة بازاریابی محصولات کشاورزی در دشت نیشابور بود. به این منظور, از مدل ارتقایافتة مارک آپ برای کل محصولات زراعی و در چارچوب رگرسیون وزنی جغرافیایی (GWR) استفاده شد. آمار و اطلاعات موردنیاز از طریق مصاحبة حضوری و تکمیل پرسش نامه از 366 نفر از کشاورزان دشت نیشابور در سال 1395 به دست آمد. در این مطالعه, برای دستیابی به اهداف موردنظر و تحلیل آمار و اطلاعات و با توجه به معنی داری آمارة موران, از رگرسیون وزنی جغرافیایی با هسته های تطبیقی (GWR-A) استفاده شد. نتایج آمارة موران نشان داد که خودهمبستگی مثبت فضایی در خصوص حاشیة بازاریابی محصولات زراعی دشت نیشابور وجود دارد. نتایج مدل حاشیة بازاریابی با به کارگیری رگرسیون وزنی جغرافیایی نشان داد که هزینة بازاریابی و قیمت خرده فروشی تأثیر مثبت و سطح زیر کشت تأثیر منفی بر حاشیة بازاریابی در اغلب مناطق دشت نیشابور دارند. در این مطالعه همچنین ضرایب برآوردی الگوی ارتقایافتة مارک آپ به صورت منطقه ای و بر اساس موقعیت جغرافیایی کشاورزان به دست آمد. بر اساس نتایج مطالعه, پیشنهادهای استفاده از روش های آماری مبتنی بر مکانمندی داده ها در مطالعات مشابه (همچون رگرسیون فضایی), اصلاح نظام بازار رسانی و فروش محصولات مبتنی بر توسعة شرکت های بازرگانی حرفه ای, اجرای طرح های اطلاع رسانی ویژه و مرتبط با اطلاعات بازار محصولات کشاورزی و اجرای برنامه های خاص فرهنگی و اجتماعی ارائه شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کهنسال، محمدرضا، و رفیعی دارانی، هادی. (1398). بررسی عوامل مؤثر بر حاشیة بازاریابی در دشت نیشابور با استفاده از رگرسیون فضایی. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 27(106 )، 133-159. SID. https://sid.ir/paper/24184/fa

    Vancouver: کپی

    کهنسال محمدرضا، رفیعی دارانی هادی. بررسی عوامل مؤثر بر حاشیة بازاریابی در دشت نیشابور با استفاده از رگرسیون فضایی. اقتصاد کشاورزی و توسعه[Internet]. 1398؛27(106 ):133-159. Available from: https://sid.ir/paper/24184/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا کهنسال، و هادی رفیعی دارانی، “بررسی عوامل مؤثر بر حاشیة بازاریابی در دشت نیشابور با استفاده از رگرسیون فضایی،” اقتصاد کشاورزی و توسعه، vol. 27، no. 106 ، pp. 133–159، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/24184/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا