مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,234
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

955
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روند دگرگونی های کالبدی مدارس ایران: از دوره ی سلجوقی تا دوره ی قاجار (از قرن پنجم تا چهاردهم هجری قمری)

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 89

چکیده

 با ایجاد مراکز آموزشی نظامیه توسط نظام الملک در دوره سلجوقی, فضاهای آموزشی در ایران, هویت رسمی «مدرسه» را به خود گرفتند؛ و مدارس اجزایی نظیر حجره و ایوان و میانسرا و. . . پیدا کردند و بعبارتی دارای الگوی خاصی شدند. اما در دوره های تاریخی بعدی با پیشرفت تکنیک های معماری و همچنین با توجه به شرایط فرهنگی, اجتماعی و سیاسی حاکم بر آن دوره, دگرگونی هایی در کالبد اجزاء مدارس ایران رخ داد. این نوشتار با این فرضیه که کالبد مدارس ایرانی از ابتدای پیدایش مدارس رسمی در دوره ی سلجوقی تا دوره ی قاجار, سیری تکاملی داشته است؛ در جستجوی یافتن ویژگی های کالبدی مدارس ایرانی در هر دوره تاریخی و نیز روند دگرگونی های آنها از طریق بررسی نمونه ها می باشد. روش تحقیق بصورت توصیفی, تحلیلی و مورد پژوهی می باشد. بدین صورت که داده ها با استفاده از منابع کتابخانه ای و در برخی موارد بصورت میدانی جمع آوری گردید. داده ها ابتدا با روش توصیفی ارائه و سپس با روش تحلیلی و تطبیقی ارزیابی شدند. یافته های پژوهش, نشان می دهد که مدارس در هر دوره ی تاریخی, خصوصیات کالبدی ویژه ای پیدا کردند و تحولاتی جهت تأمین فضای اقامتی, آموزشی و نیایشی مطلوب تر داشته اند. چنانچه, حجره ها ابتدا تک بخشی و مستقیم با میانسرا در ارتباط بوده اند؛ سپس دارای ایوانچه و پستو شدند. ایوان ها نیز در ابتدا کارکرد آموزشی داشته اند؛ و برخی از آنها هم کارکرد نیایشی داشته اند. اما برای سهولت در امر آموزش و ایجاد فضای بزرگتر برای پذیرش طلاب بیشتر, به مرور زمان, ایوان ها از لحاظ فضایی گشوده تر و سبک تر شدند. همچنین ایوان هایی که کارکرد نیایشی داشتند؛ جای خود را به گنبد خانه و شبستان نیایشی در مدارس دادند؛ تا جایی که اهمیت فضای نیایشی در دوره قاجار به حدی رسید, که برخی مدارس, حالت مسجد-مدرسه به خود گرفتند. با وسعت یافتن مدارس, نحوه ی ورود به مدارس نیز دچار تغییراتی شد. بطور کلی نتایج این پژوهش, فرضیه اولیه را-مبنی بر اینکه کالبد مدارس از دوره ی سلجوقی تا دوره ی قاجاری, از لحاظ ویژگی های اجزای اصلی مدارس و نحوه ی آرایش فضایی آنها, روندی تکاملی داشته اند-تأیید می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محسنی، منصوره. (1398). روند دگرگونی های کالبدی مدارس ایران: از دوره ی سلجوقی تا دوره ی قاجار (از قرن پنجم تا چهاردهم هجری قمری). پژوهش های معماری اسلامی، 7(1 (پیاپی 22) )، 69-89. SID. https://sid.ir/paper/248323/fa

    Vancouver: کپی

    محسنی منصوره. روند دگرگونی های کالبدی مدارس ایران: از دوره ی سلجوقی تا دوره ی قاجار (از قرن پنجم تا چهاردهم هجری قمری). پژوهش های معماری اسلامی[Internet]. 1398؛7(1 (پیاپی 22) ):69-89. Available from: https://sid.ir/paper/248323/fa

    IEEE: کپی

    منصوره محسنی، “روند دگرگونی های کالبدی مدارس ایران: از دوره ی سلجوقی تا دوره ی قاجار (از قرن پنجم تا چهاردهم هجری قمری)،” پژوهش های معماری اسلامی، vol. 7، no. 1 (پیاپی 22) ، pp. 69–89، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/248323/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا