Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,967
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,536
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مفهوم آموزش و تاثیر آن در معماری مدارس اسلامی (مقایسه ی تطبیقی مدارس سلجوقی و صفوی)

صفحات

 صفحه شروع 40 | صفحه پایان 56

چکیده

 نخستین مکانی که در سده های نخستین اسلامی به منظور آموزش مورد استفاده قرار می گرفت؛ مسجد بود. اما با شکل گیری نظامیه ها در دوره ی سلجوقی, مدارس مستقل به وجود آمدند. پس از این دوره, مدارس علوم دینی به عنوان یکی از بناهای مهم معماری دوره اسلامی ایران, قلمداد می شود. در این میان, مفهوم آموزش و رویکردهای آموزشی هر دوره, به علت تغییر در ایدئولوژی غالب و حکومت ها, رویکردی متفاوت از دوره ی دیگر داشته است. با تکیه بر این مطلب که هر نحوه ی آموزش, کالبد, سلسله مراتب آموزشی و فضاسازی متفاوتی را می طلبد؛ سوال اصلی پژوهش برآنست تا به رابطه بین دیدگاه های مختلف درباره ی آموزش و عناصری کالبدی مانند سازماندهی فضایی و معماری مدارس علوم دینی, دست یابد. در این پژوهش, با توجه به نوآوری ها و شکوفایی مدارس در دو دوره ی سلجوقی و صفوی, مقایسه ی تطبیقی بین مدارس این دو دوره صورت می گیرد. این پژوهش سعی بر آن دارد تا با ترکیبی از روش های تفسیری-تاریخی و پژوهش نمونه موردی و با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای-اسنادی, به شناخت مفهوم آموزش در دوره های سلجوقی و صفوی پرداخته و چگونگی تاثیر آن بر معماری مدارس این دو دوره را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. بدین منظور چهار باب از مدارس هر دوره برگزیده شده و از لحاظ ویژگی های موجود در طرح کلی بنا مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته اند.یافته های تحقیق نشان می دهد که اولا مفهوم آموزش و شیوه های آموزشی در طول دو دوره مورد مطالعه, سلجوقی و صفوی, تغییراتی داشته است. ثانیا این تغییرات در مفهوم آموزش باعث به وجود آمدن تغییرات در کالبد و معماری مدارس شده است؛ از جمله می توان به تغییر در دستگاه ورودی, حیاط مدارس, تعداد و کیفیت حجره ها اشاره کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وثیق، بهزاد، و قدردان قراملکی، رضا. (1395). مفهوم آموزش و تاثیر آن در معماری مدارس اسلامی (مقایسه ی تطبیقی مدارس سلجوقی و صفوی). پژوهش های معماری اسلامی، 4(3 (پیاپی 12) )، 40-56. SID. https://sid.ir/paper/508852/fa

    Vancouver: کپی

    وثیق بهزاد، قدردان قراملکی رضا. مفهوم آموزش و تاثیر آن در معماری مدارس اسلامی (مقایسه ی تطبیقی مدارس سلجوقی و صفوی). پژوهش های معماری اسلامی[Internet]. 1395؛4(3 (پیاپی 12) ):40-56. Available from: https://sid.ir/paper/508852/fa

    IEEE: کپی

    بهزاد وثیق، و رضا قدردان قراملکی، “مفهوم آموزش و تاثیر آن در معماری مدارس اسلامی (مقایسه ی تطبیقی مدارس سلجوقی و صفوی)،” پژوهش های معماری اسلامی، vol. 4، no. 3 (پیاپی 12) ، pp. 40–56، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/508852/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا