مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,097
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,466
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل موثر در بهره وری انرژی در فضاهای آموزشی در اقلیم شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 62

چکیده

 امروزه توجه به بحث انرژی و آسایش در طراحی ساختمان, می تواند تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی و بهبود کیفیت فضا داشته باشد. با توجه به اهمیت روزافزون مصرف انرژی و کمبود مطالعات در این زمینه خصوصا در فضاهای آموزشی و توجه به گونا گونی اقلیمی کشورمان و سهم قابل توجه این فضاها در مصرف انرژی, نیاز به تعیین معیارهای طراحی بیش از گذشته احساس می شود. هدف این تحقیق بررسی نقش عوامل مختلف در تامین شرایط آسایش و تاثیر هر کدام بر میزان مصرف انرژی فضای آموزشی در اقلیم گرم و خشک شهر تهران می باشد. بدین منظور بوسیله روش شبیه سازی کامپیوتری, فضای کلاس درس در نرم افزار eQUEST شبیه سازی شده و تاثیر متغیر های مختلف بر میزان مصرف انرژی ارزیابی گردید. نمونه پایه این تحقیق, یک کلاس درس متداول است که متغیرهای مستقل تحقیق شامل عایق حرارتی بام, عایق حرارتی دیوار, نفوذ ناخواسته هوا, ابعاد پنجره, نوع شیشیه و سیستم کنترل روشنایی می باشند. در مرحله اول تاثیر هر یک از متغیرها به صورت مستقل بر میزان مصرف انرژی کلاس درس تخمین زده می شود و در مرحله بعدی تاثیر نسبی هر یک از متغیرها بر میزان مصرف انرژی موردنیاز ساختمان و بهترین ترکیب متغیرها بر مصرف انرژی کلاس درس شناسایی گردید. بر اساس نتایج بدست آمده, تاثیر مستقل هر متغیر و همچنین تاثیر همزمان بکارگیری متغیرهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت و بهترین حالت هر متغیر که در آن بهره وری انرژی بالاتری حاصل شده بود, شناسایی گردید. بر اساس نتایج بدست آمده در این مرحله می توان ادعا کرد که در صورت طراحی مناسب فضاهای آموزشی می توان ضمن تامین شرایط آسایش حرارتی و بصری, در مصرف انرژی فضاهای آموزشی تا 55% صرفه جویی نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبران، عبدالحمید، و حسین پور، محمدامین. (1395). بررسی عوامل موثر در بهره وری انرژی در فضاهای آموزشی در اقلیم شهر تهران. نقش جهان، 6(3)، 51-62. SID. https://sid.ir/paper/249035/fa

    Vancouver: کپی

    قنبران عبدالحمید، حسین پور محمدامین. بررسی عوامل موثر در بهره وری انرژی در فضاهای آموزشی در اقلیم شهر تهران. نقش جهان[Internet]. 1395؛6(3):51-62. Available from: https://sid.ir/paper/249035/fa

    IEEE: کپی

    عبدالحمید قنبران، و محمدامین حسین پور، “بررسی عوامل موثر در بهره وری انرژی در فضاهای آموزشی در اقلیم شهر تهران،” نقش جهان، vol. 6، no. 3، pp. 51–62، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249035/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button