مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,333
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,344
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

استفاده از یک مدل پیش بینی الگوی حرکتی شهری در برآورد ماتریس توزیع سفر

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 62

چکیده

 یکی از مباحث کلیدی در برنامه ریزی حمل و نقل شهری پیش بینی تقاضای سفر است و درک و مدل سازی آن کاربردهای فراوانی در طراحی زیرساخت های شهری, مدل سازی مکانی شیوع بیماری ها, سیاست گذاری ها و برنامه ریزی شهری و تحلیل های مکانی-زمانی در GIS دارد. به طور سنتی برای پیش بینی تقاضای سفر از یک مدل چهار مرحله ای استفاده می شود. خروجی مرحله دوم از این مدل ماتریس مبدا-مقصد یا ماتریس توزیع سفر نام دارد و درایه های این ماتریس میزان سفرهای انجام شده از هر مبدا به هر مقصد را نشان می دهند. ماتریس توزیع سفر می تواند به عنوان یک ورودی مهم در بسیاری از تحلیل های مکانی GIS استفاده شود. مهمترین بخش توزیع سفر تعیین مدل مورد استفاده جهت برآورد ماتریس مبدا-مقصد است. تا به امروز مدل های مختلفی نظیر مدل جاذبه جهت برآورد ماتریس توزیع سفر معرفی شده است. در سال های اخیر نیز برخی مدل های دارای پارامتر و بدون پارامتر نظیر PWO, تابش و رتبه مبنا در حوزه پیش بینی الگوی حرکتی شهری توسعه داده شده است. در این مقاله کاربرد مدل رتبه مبنا در برآورد ماتریس توزیع سفر شهری بررسی شده است. در این مقاله به عنوان مطالعه موردی, مدل رتبه مبنا در منطقه منهتن شهر نیویورک ایالات متحده پیاده سازی شده و نتایج آن به صورت کمی و در مقایسه با مدل جاذبه مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که بر اساس شاخص همانندی سورنسن مدل رتبه مبنا توانسته است حدود 67 % سفرها را شبیه به سفرهای واقعی برآورد کند. هم چنین مقدار r-squared حاصل از تحلیل رگرسیون خطی برابر 0.32 به دست آمد که این عدد بیان گر انطباق مناسب اعداد ماتریس برآوردشده با واقعیت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباسی، امیدرضا، و آل شیخ، علی اصغر. (1395). استفاده از یک مدل پیش بینی الگوی حرکتی شهری در برآورد ماتریس توزیع سفر. علوم و فنون نقشه برداری، 6(3)، 51-62. SID. https://sid.ir/paper/249443/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی امیدرضا، آل شیخ علی اصغر. استفاده از یک مدل پیش بینی الگوی حرکتی شهری در برآورد ماتریس توزیع سفر. علوم و فنون نقشه برداری[Internet]. 1395؛6(3):51-62. Available from: https://sid.ir/paper/249443/fa

    IEEE: کپی

    امیدرضا عباسی، و علی اصغر آل شیخ، “استفاده از یک مدل پیش بینی الگوی حرکتی شهری در برآورد ماتریس توزیع سفر،” علوم و فنون نقشه برداری، vol. 6، no. 3، pp. 51–62، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249443/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button