مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

318
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

490
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل و ارزیابی موتور های دیزلی تزریق مستقیم به منظور بهینه سازی عملکرد و آلاینده ها

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 49

چکیده

 در مقاله حاضر, بهینه سازیهم زمان مصرف سوخت و آلاینده های NOxو soot در یک موتور دیزلیتزریق مستقیم, با اعمال پارامترهای کنترلیِدمای هوای ورودی, جرم سوخت تزریق شده و دور موتور, با استفاده از ترکیب شبکه عصبی و الگوریتم مورچگان انجام شده است. با توجه به غیرخطی و پیچیده بودن رفتار موتورهای احتراق داخلی, ابتدا, با استفاده از آزمایشات تجربی انجام گرفته, ارتباط بین پارامترهایورودیو خروجی توسط شبکه عصبی فراهم گردید. شبکه ی عصبی مصنوعی با الگوریتم آموزشی لونبرگ-مارگوارت برای مدل سازی و آموزش ارتباط موجود بین پارامترهای مذکور, استفاده شده و به عنوان یک روش پیشگو درالگوریتم مورچگان, برای یافتن مقادیر بهینه, به صورت یک زیرروال به کار رفته است. نتایجنشان می دهدکهبه ازاییک دور خاص در موتور, پارامترهای بهینه شده به سمت دماهای پایین تر کشیده می شود و این به دلیل کاهش مقادیر آلاینده هایNOxو soot با پایین آمدن دمای هوای ورودی به موتور است. از طرفی بهبود کیفیت مقادیرNOx تولید شده, به دلیل وزن بالای آن در تابع هدف بر نتیجة کلی بهینه سازی اثر گذاشته و رفتار تابع هدف از لحاظ همگرایی بسیار شبیه رفتار NOxمی باشد. همچنینروش ترکیبی شبکه عصبی-الگوریتم مورچگان به دلیل همگرایی سریعو به تبع آن, زمان پاسخگویی کوتاه, می تواند به عنوان یک روش مؤثردر سیستم های کنترل هوشمند موتورهای دیزلی برای کاهش آلاینده ها و میزان مصرف سوخت, مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارع نژاداشکذری، عباس، مجدفر، سهراب، و محمدی، حسن. (1398). تحلیل و ارزیابی موتور های دیزلی تزریق مستقیم به منظور بهینه سازی عملکرد و آلاینده ها. دریافنون، 6(4 (پیاپی 18) )، 41-49. SID. https://sid.ir/paper/251961/fa

    Vancouver: کپی

    زارع نژاداشکذری عباس، مجدفر سهراب، محمدی حسن. تحلیل و ارزیابی موتور های دیزلی تزریق مستقیم به منظور بهینه سازی عملکرد و آلاینده ها. دریافنون[Internet]. 1398؛6(4 (پیاپی 18) ):41-49. Available from: https://sid.ir/paper/251961/fa

    IEEE: کپی

    عباس زارع نژاداشکذری، سهراب مجدفر، و حسن محمدی، “تحلیل و ارزیابی موتور های دیزلی تزریق مستقیم به منظور بهینه سازی عملکرد و آلاینده ها،” دریافنون، vol. 6، no. 4 (پیاپی 18) ، pp. 41–49، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/251961/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button