مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

700
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بدن (نا-)نمایی در بازنمایی بدن: بدن ایدئولوژیک در نقاشی های حوزه هنری (1370-1358)

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 42

چکیده

 انقلاب مذهبی-ایدئولوژیک سال 1357 ایران موضعی دوگانه را نسبت به بدن و بازنمایی های تصویری آن پدید آورد؛ بدین ترتیب که شکافی میان بدن فیزیولوژیک و جنبه های فرهنگی بدن برقرار نمود. مطالعه این شکاف به ویژه به خاطر نقش آن در درک ویژگی ها و کارکردهای آن چه در این مقاله تحت عنوان «بدن ایدئولوژیک» مورد مطالعه قرار می گیرد, شایان توجه است. بر اساس سه گانه تصویر هانس بلتینگ و مفهوم «مدیوم» در این سه گانه, این مقاله می کوشد شکاف میان بدن طبیعی (فیزیولوژیک) و بدن فرهنگی را آن گونه که در بدن ایدئولوژیک قابل مشاهده است, در متن فرهنگ بصری ایران معاصر مورد مطالعه قرار دهد. در این مقاله نشان داده می شود که این شکاف حاصل رفتار دوگانه رسانگی تصویری (به مفهوم مطرح شده توسط بلتینگ) است؛ بدین شکل که دو حد قطبی پیوستار رسانگی, که در این مقاله رسانگی «برون زا» و «درون زا» خوانده شده اند, وارد کشمکشی می شوند. طی این کشمکش, وجه فرهنگی بدن که به بیان تصویری مخلوق رسانگی برون زا (که در این مقاله, آپاراتوس تصویرسازی ایدئولوژی شیعی است) معرفی خواهد شد, به بهای نفی و انکار و یا «(نا-)نمایی» وجه فیزیولوژیک بدن که حاصل رسانگی درون زا (که تصویرکننده یک «خود»/فرد, بدون دخالت یک «دیگری») است, بازنمایی های تجلیل آمیزی پیدا می کند. در این مقاله, این تجلیلِ همراه با نفی در فرهنگ بصری پسا-انقلابی ایران اساسی ترین ویژگی معرفه «بدن ایدئولوژیک» دانسته می شود؛ بدنی که بررسی مؤلفه ها و کارکردهای آن ناظر بر نقاشی های حوزه هنری در فاصله سال های 1358 تا 1370, موضوع مقاله ی حاضر است.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصری، امیر، و سعیدزاده، بهاره. (1397). بدن (نا-)نمایی در بازنمایی بدن: بدن ایدئولوژیک در نقاشی های حوزه هنری (1370-1358). کیمیای هنر، 7(29 )، 20-42. SID. https://sid.ir/paper/260668/fa

    Vancouver: کپی

    نصری امیر، سعیدزاده بهاره. بدن (نا-)نمایی در بازنمایی بدن: بدن ایدئولوژیک در نقاشی های حوزه هنری (1370-1358). کیمیای هنر[Internet]. 1397؛7(29 ):20-42. Available from: https://sid.ir/paper/260668/fa

    IEEE: کپی

    امیر نصری، و بهاره سعیدزاده، “بدن (نا-)نمایی در بازنمایی بدن: بدن ایدئولوژیک در نقاشی های حوزه هنری (1370-1358)،” کیمیای هنر، vol. 7، no. 29 ، pp. 20–42، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/260668/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button