نقاشی ایرانی را غالباً از منظر تاریخی مطالعه کرده اند. اما شکل گیری آن در یک زمینه ی بخصوص اجتماعی رخ داده است. در این مقاله می کوشیم نقاشی ایرانی را در این زمینه ی اجتماعی مطالعه کنیم. نشان خواهیم داد که زیباشناسی نقاشی ایرانی وابستگی عمیقی به این زمینه ی اجتماعی دارد. نقاشی ایرانی هنری است برخاسته از دربارها و نمایشگر زندگی درباریان در قالب شخصیت های حماسه های ایرانی. برخلاف روایت معمول، این زمینه ی اجتماعی نقش مؤثری در شکل گیری مضامین نقاشی ایرانی داشته است. بدین معنا که این هنر بازنمود زندگی سفارش دهندگان است تا مضامین عرفانی. شکوفایی نقاشی ایرانی در قرن هشتم هجری نسبت مستقیمی با حاکمیت ایلخانان و تیموریان دارد. این مقاله این نسبت را از منظری جامعه شناختی بررسی می کند.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.