مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,716
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

813
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خوانش تصویر از منظر تعامل ذهنیت و عینیت در ادراک دیداری

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 45

چکیده

 در نیمه دوم سده بیستم میلادی؛ رودلف آرنهایم و ارنست گامبریچ به عنوان اصلی ترین نظریه پردازان حوزه ادراک دیداری, به صورت جداگانه نسبت به ایضاح چگونگی خوانش تصویر اقدام کردند. به جهت تعلق خاطر آرنهایم به گشتالتیست ها, پذیرش نیروی های ذهنی و هنر مدرن از سوی او بیشتر بود. آرنهایم بر آن بود تا به کمک سازماندهی حسی, خصوصیات شکلی را به کلیت معنادار بدل ساخته و مبنایی برای تمام بازنمایی ها فراهم گرداند اما گامبریچ بر دو پارگی ادراک استدلال می کرد و به فرآیند ایجاد تناسب بین آموزه های اندوخته در ذهن با موقعیت حاضر اصرار می ورزید. او به دلیل تعهد به فرآیند ساخت و تطبیق, باور داشت بازشناسی نوع بشر درگرو تفکر مفهومی قرار دارد. حال پرسش آن است: «چگونه می توان از منظر تقابل ذهنیت گرایی رودلف آرنهایم و عینیت گرایی ارنست گامبریچ, نسبت به تعیین حدود خوانش تصویر اقدام کرد و نتیجه را در مطالعه هنر به کار گرفت؟ » هدف نگارندگان آن است با روش تطبیقی تحلیلی و بهره گیری از مطالعات اسنادی؛ چگونگی ادراک تصویر را تعریف کنند و نتیجه را در دوتخته پارچه قاجاری به چالش بگیرند. نتیجه نشان می دهد در مواجه نخست, مشاهده گر به آنچه اشتیاق دارد, توجه می کند و آنچه را که در طلبش نیست, نادیده می انگارد. به طور قطع هر تصویر از نوع استلیزه یا طبیعت گرا, تحت مجموعه ای از اصول استنباطی و قراردادی تعریف می شود تا فرم شیء در قالب دوبعد به نمایش درآید بنابراین هر نوع نمود تجسمی بر سطح, محصول انتزاع ذهن است که آن را روی صفحه تعریف کرده است پس ناظر در فهم هر نوع تصویر باید بر تفکر دیداری تکیه کند و در صورت لزوم برای توفق بر درک نارسایی حاصل از کاستی یا پیچیدگی زیاده از اندازه, به حدس های حافظه و تجربه های پیشین از عینیت حاضر رجوع کرده؛ ساختار کلی را انتخاب یا تکمیل نماید. جزییات دلخواه را در صورت وجود در جای خود بنشاند و بر اساس شرایط ایجابی, مورد تأکید قرار دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مافی تبار، آمنه، کاتب، فاطمه، و حسامی، منصور. (1397). خوانش تصویر از منظر تعامل ذهنیت و عینیت در ادراک دیداری. کیمیای هنر، 7(27 )، 23-45. SID. https://sid.ir/paper/260687/fa

    Vancouver: کپی

    مافی تبار آمنه، کاتب فاطمه، حسامی منصور. خوانش تصویر از منظر تعامل ذهنیت و عینیت در ادراک دیداری. کیمیای هنر[Internet]. 1397؛7(27 ):23-45. Available from: https://sid.ir/paper/260687/fa

    IEEE: کپی

    آمنه مافی تبار، فاطمه کاتب، و منصور حسامی، “خوانش تصویر از منظر تعامل ذهنیت و عینیت در ادراک دیداری،” کیمیای هنر، vol. 7، no. 27 ، pp. 23–45، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/260687/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button